דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוכרת וויטמין D מקרני השמש 

מאת    [ 13/08/2016 ]

מילים במאמר: 819   [ נצפה 3126 פעמים ]

מספר מומחים מצאו כי מינון של בין 2,000 ל- 4,000 IU / ליום של ויטמין D3 עשוי להפחית את הסיכונים לסרטן ומחלות אוטואימוניות ולכן ממליצים על מינונים גבוהים אלה. במחלות הספציפיות הנ"ל מומלץ להשלים גם לתינוקות וילדים במינון של לפחות D3ויטמין  400 IU / יום, במיוחד תינוקות שנזונים מהנקה בלבד.

למרות שהרמות של תוספים המצויים בשימוש בפועל עשויים להשתנות בקרב מטפלים, המלצות קיימות בספרות. יש הממליצים על ויטמין D במינון של: 1,000 IU / ליום של ויטמין D3 אם התוצאה של בדיקת הדם היא: 25 (OH) D הוא 30-40 ng / ml, המינון המומלץ הוא כ-2,000 IU / ליום של ויטמין D3 ואם הרמה היא: 25 (OH) D הוא 20-30 ng / מ"ל, למבוגרים עם רמות בסרום <20 ng / ml, ממליצים רופאים לרשום מינון גבוהה ביותר של כ-50,000 IU של ויטמין D2 פעם עד שלוש פעמים בשבוע במשך 4 שבועות ואחריו 3,000 IU / ליום עד שהרמות בסרום מגיעות ל- 25 (OH) רמות ויטמין D הם > 30 ng / ml . לאחר מכן, יש לבדוק שוב 25 בסרום (OH) D רמות 3-6 חודשים מאוחר יותר, ולהמשיך בטיפול עד שהרמות בסרום הן > 40 ng / ml.

מומחים מה- IOM, שהוא זרוע של האקדמיה הלאומית למדעים, מזהירים כי יתר ויטמין D אינה בהכרח טובה יותר עבור כל החולים. ה- IOM דיווח בשנת 2010 שהראיות של ויטמין D לבריאות העצם משכנעת מאוד, אך למצבים אחרים, כגון: סרטן ומחלות לב וכלי דם, קיימות ראיות חד משמעיות ובלתי מספק לנהוג דרישות תזונתיות ספציפיות עבור צריכת ויטמין D. הדו"ח גם אומר כי נקודות לבדיקת רמות הוויטמין D בדם אינן מבוססות ראיות מדעיות חזקות כי נקודות אלה עשויות להוביל להפרזה גדולה במניעת חסרים של ויטמין D. 

מהשונות המלצות ובשימוש קליני יש את הפוטנציאל לבלבל חולים ואת שירותי הבריאות, אך הבר זה מוכיח כי ייתכנו מגוון רחב של המלצות בהקשר למינון של ויטמין D בהתאם למצב החל מרמת החולה הספציפי וכו'. מרגיע לדעת כי תוספת ויטמין D היא בטוחה יחסית וכי מקרים של רעילות כתוצאה מהשימוש בויטמין D הם נדירים נצפו רק כאשר חולים נוטלים יותר מ- > 40,000 IU / ליום.

המלצות ה- IOM בתקווה שלא יפורש בטעות לגרום לאנשים להפסיק לקחת את התוספים אם רמת הויטמין שלהם 25 (OH) D רמות נמוכות. בנוסף, כפי שצוין בדו"ח IOM, מחקר נוסף נדרש לגבי תפקיד ויטמין D מצבי מחלה שונים, לרבות מחלת סוכרת.

ויטמין D וסוכרת

מחסור בויטמין D וסוכרת תכונה אחת מרכזית משותף: הן מגיפות. הפדרציה הבינלאומית לסוכרת מעריכה את מספר האנשים הסובלים מסוכרת ברחבי העולם בכמעט 285 מיליון, או 7% של מהאוכלוסייה. בעולם מספר זה צפוי לעלות לכ- 435 מיליון.

מנגנוני פעולה של ויטמין D

ישנן ראיות הולכות ומצטברות שמחסור בוויטמין D עלול להיות גורם התורם בהתפתחות של סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2. ראשית, תאי בתא בלבלב המפרישים אינסולין הוכחו שהם מכילים אנזימים אלפא הידרוליזאטים. ההראיות עולה כי טיפול בויטמין D משפר את הסבילות לגלוקוז, חסר ויטמין D עשוי להגביר את התנגודת לאינסולין. הדבר מוביל להפרשת אינסולין מופחתת. תוספת של ויטמין D הוכחה כעשויה לשחזר את הפרשת אינסולין בחיות מעבדה. כמו גם מצאו השפעה עקיפה על הפרשת אינסולין, באופן פוטנציאלי ע"י השפעת הסידן על הפרשת אינסולין. ויטמין D תורם לנורמליזציה של רמת הסידן בתאים, הבטחת אספקת סידן נורמלית דרך קרום תא; ולכן, רמה נמוכה של ויטמין D עשויה להפחית את יכולת הסידן להשפיע מנגנונים אפשריים אחרים בהפרשת אינסולים. הקשר של ויטמין D וסוכרת כוללים שיפור פעילות אינסולין ע"י גירוי הביטוי של קולטן האינסולין, בשיפור היכולת של התגובה להורמון אינסולין לגלוקוז, השפעה עקיפה על פעילות אינסולין פוטנציאלית באמצעות השפעת סידן על הפרשת אינסולין, שיפור מערכתי והשפעה ישירה על ציטוקינים.

ויטמין D וסוכרת מסוג 2

מטה-אנליזה וסקירה של השפעת ויטמין D וסידן על האיזון הגליקמי בחולי סוכרת מסוג 2. הגיעו למסקנה כי רמות מספיקות של ויטמין D וסידן נראה שעשויים לעכב את השינויים הגליקמיים וכי השלמת בשני רכיבי תזונה מזינים הנ"ל יכולים להיות צורך לייעל חילוף חומרים של הגלוקוז. מחקר תצפיתי על אחיות בריאות שכלל 83,779 נשים מעל גיל 20 מצאו סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 בחולים עם רמות ויטמין D נמוכה בדם. העלאת הצריכה היומית בשילוב של מעל ל- 800 IU של ויטמין D ו- 1,000 מ"ג סידן מפחיתה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 בכ- 33%. בריאות ממלכתי ותזונה סקר (NHANES) III במחקר הראה כי קיים קשר הפוך וחזק בין רמות נמוכות של 25 (OH) D והשכיחות לסוכרת. רמות נמוכות של ויטמין D הוכחו גם כעשוי להיות מנבא את ההתפתחות העתידית של סוכרת סוג 2. מחקרים הראו כי הגדלת רמת ויטמין D בסרום בשגרה הביאה לירידה ביחס ובסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 של כ- 55%. מחקרים פרוספקטיביים הקשורים לתוספי ויטמין D וסוכרת הם נדירים ומוגבלים. מחקרים מבוקרים של ויטמין D וסוכרת עד כה הם קטנים מדי או שמשתמשים בכמויות שונות של ויטמין D.

ביצע ניתוח של 712 נבדקים לאחר הערכת רמות בסרום של 25 (OH) D רמות והערכת הרגישות לאינסולין באמצעות המודל הומאוסטזיס של תנגודת לאינסולין. התוצאות הצביעו על כך שרמת ויטמין D הייתה בקורלציה משמעותית לעמידות לאינסולין ותפקוד β-cell במדגם שלהם. החוקרים הגיעו למסקנה כי רמות נמוכות של ויטמין D עשויות לשחק תפקיד משמעותי בפתוגנזה של סוכרת סוג 2.

 



ד"ר יעקב עזרא (Ph.D) מומחה לרפואה נטורופטית. כתב הספרים: אבן הפינה בתחום פיתוח-הגוף. ספורטולוגיה-המדריך לספורטאי. סטרואידים-כל מה שרצית לדעת? ולא העזת לשאול!. יעוצים בתחומי דיאטה מהירה, וסוכרת... לייעוץ בקליניקה: 0528567140






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב