בשנת 2015 עלו על כבישי ישראל מעל 250,000 רכבים חדשים . כן , שמעתם נכון , מאתיים וחמישים אלף . אז , איך לכולם יש כסף לרכב חדש ורק לי לא ?
מבט חטוף בעיתון מזדמן , תשדיר בטלויזיה ואו באינטרנט , תמצא הרבה מודעות שזועקות :" 350 שח לחודש ויש לך רכב חדש".
אם כך , למה שגם אני לא אתחדש ברכב חדש , בעלות חודשית של פחות מסעיף הסיגריות?
נכנס לפרטים שלא תמיד נגלים לעין לפני שהם מציקים לכיס ונזכיר גם כי רכב זה לא נכס , רכב זו לא השקעה. רכב זו הוצאה שמשמשת לרוב לנוחות וזו הוצאה די גדולה שצריך להתייחס אליה נכון.
• חברות הליסינג – חברות הליסינג חיות ממסחר ברכבים . הם יציעו לך רכבים חדשים מהחברה במימון מלא ובמחיר נמוך ממחיר היצרן , אבל את הסיפור של איבוד יד ראשונה לטובתם ( כשרשום על רישיון הרכב יד 01 , הכוונה שאתה כבר יד שניה , יד ראשונה מופיעה ברישיון הרכב כ -00 ), יספרו לך במהירות ויסבירו לך שגם כך אתה לא מפסיד . הבטחתם לרכישה חוזרת (טרייד אין) במחיר מחירון , הם לא משקרים , רק שמחיר המחירון של הרכב שלך , מתחיל בפחות בכ-20% (יד שניה , רכב מחברה/ליסינג) . אפשרות נוספת שמוצאת לך בעת ישיבתך מול סוכן המכירות , היא רכישת הרכב הישן שלך (כבר צפה להפסד ראשון שלך) תשלום של 349-1500 שח בחודש ל-36 תשלומים ואת היתרה תשלם בסוף , אלא , אם תמחזר את עיסקה ואז הרכב ישמש כתשלום ראשוני , תמשיך לשלם את הסכום הנמוך החודשי ותסע שוב ברכב חדש . מגניב . אבל רגע , איפה הסך של כ-50,000 שח , שנותרת חייב מהעיסקה הקודמת? את הסך הזה הם מורידים ממחיר הרכב שרכשו ,כביכול ממך , כך שלמעשה אם הרכב היה שווה במכירתו 80,000שח המקדמה שלך לעיסקה החדשה תהיה רק 30,000 שח' ובסיום העיסקה השניה , בהנחה ששוב נותר 50,000 שח לסיום העיסקה , תהיה חייב להם אחרי החזרת הרכב וכל התשלומים ששלמת , עוד 20,000 שח , כלומר אחרי 6שנים ,מסרת רכב בשווי 50,000 שח' , שלמת כ-90,000-שח ואתה חייב 20,000 שח וללא רכב . החישוב מסתמך על מסירת רכב ישן בשווי של כ-50,000 שח, תשלומים ל36 חודש בסך של כ- 20,000 שח ' ומחיר רכב חדש כ-130,000 שח . כל זאת כיום ללא ריביות והצמדות על הסכומים שנלקחו כהלוואה.
• יבואני הרכב- יבואני רכב למעשה מציעים את אותו דבר רק עם שמות אחרים ומספרים אחרים , רבים מהיבואנים ישלחו אתכם לחברות ליסינג וטרייד אין שלהן , כיוון שרק שם הן יכולות לתת את ההנחות שלהן , מבלי ,לכאורה, לפגוע ברוכשים שרכשו ישירות מהן ומעוניינים לשמור על מחיר הרכב יציב . גם פה כחלק ממאמצי המכירה , תקבל "חינם " מערכת מולטימדיה , קודן ,מצלמת רוורס ועוד אביזרים שהותקנו בארץ .
• לזכור שלכל הסכומים הללו , יש להוסיף : דמי הקמת תיק (500-890 שח'), דמי רישוי (1802 וצפונה) וכמובן לקחת בחשבון את הביטוחים .
לסיכום: רכישת רכב חדש ,אינה רכישה פשוטה.
במידה והתקציב שלנו מאפשר לנו להיות בעלי רכב חדש, צריך לדעת כמה דברים :
• איך שלא תסתכלו על זה , תמיד , בסופו של דבר תשלמו את הסכום של הרכב .
• תצטרכו לקבוע מתי אתם מבצעים החלפה בחדש , טווח ממוצע הוא 3 שנים , אחרת המחיר שיש להוסיף לרכב חדש הוא גבוה מאוד .
• לא משנה כמה כסף תשלמו במהלך העיסקה , מבחינתכם אתם צריכים לשלם את כל מחיר הרכב , כלומר שסך הכסף בסוף העיסקה שיעמוד לרשותכם ,יהיה שווה לגובה רכב חדש (סך הכל : מחיר הרכב המשומש, התשלומים ששולמו , והיתרה ).
משק בית שמנהל תקציב מסודר ,יכול לבדוק את הפרמטרים הללו ולבחור בעיסקה שנכונה לו .
התנהלות נכונה , תוך הבנה נכונה , כמה זה עולה לנו באמת , תשאיר אותנו עם רכב חדש לאורך זמן ויכולת עמידה כלכלית בהחלפה לחדש כל תקופה .
נסיעה נעימה .