דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סולם הצרכים של מאסלו מקבל ביטוי בכתב היד 

מאת    [ 03/04/2008 ]

מילים במאמר: 1111   [ נצפה 13914 פעמים ]

סולם הצרכים של מאסלו מקבל ביטוי בכתב היד
האבחון הגרפולוגי מבוסס על קשרים בין תסמונות גרפולוגיות של כתב היד לבין טיפוסי אישיות. האבחנה בין טיפוסי אישיות מבוססת על תורות האישיות הפסיכולוגיות - טיפולוגיה. הגרפולוגים מציגים אבחנות גרפולוגיות מול טיפוסי אישיות התואמות לאשכול התכונות הפסיכולוגיות.
במאמר זה אציג את הביטוי של פירמידת הצרכים על פי מאסלו, כפי שבאה לידי ביטוי בכתב יד.
אברהם מאסלו (1970-1908), יהודי, בן למשפחת יהודים מרוסיה, גדל בברוקלין, פסיכולוג. מאסלו נחשב לאב הרוחני של ההומניזם בפסיכולוגיה האמריקאית.
מחקריו התמקדו בסוגיית המוטיבציה של העובד היחיד (התעניין באדם הבריא ולא בהפרעות נפשיות). מאסלו בדק את מערכת הצרכים של האדם. ההנחה הייתה שמימוש הצרכים של האדם יגביר את המוטיבציה שלו. ובכך עיקר התיאוריה שלו מתרכזת בנושא של מימוש עצמי של האישיות. לפי דעתו גדילה, מימוש עצמי, חתירה לבריאות, חיפוש אחרי זהות ואוטונומיה והרצון למצוינות, כל אלה צריכים להיות בנטייה האוניברסאלית הטבעית של האדם. התיאוריה ההומניסטית של מסלו מדגישה את הייחודיות של האינדיבידואל, את החשיבות של ערכים ומשמעויות, מימוש הפוטנציאל וגדילה עצמית.
עיקרי הפסיכולוגיה ההומניסטית
המונח פסיכולוגיה הומניסטית נוצר ע"י קבוצה של פסיכולוגיים אשר התלכדו בשנת 1960 בהנהגתו של מאסלו כדי להקים אלטרנטיבה תיאורטית לשתי התורות האחרות, הפסיכואנליזה (פרויד) והביהביוריזם (ווטסון). הפסיכולוגיה ההומניסטית מדגישה שהאינדיבידואל הוא המחליט העיקרי של התנהגותו. האדם מחליט מתוך חופש לגבי האפשרויות הנתונות בידיו. לפי תיאוריה זו האדם אינו סטטי, הוא תמיד נמצא בתהליך של שינויים וכאדם חופשי הוא צריך לממש כמה שיותר יכולות שעומדות לרשותו. רק ע"י מימוש של יכולות אלה האדם יכול לחיות חיים אמיתיים ואותנטיים. מאסלו ראה בתהליך המימוש העצמי דבר טבוע בטבע האנושי. לפי התיאוריה שלו, המוטיבציה היא המשפיעה על האינדיבידואל כשלם ולא על חלק ממנו.

התיאוריה ההיררכית של המוטיבציה של מסלאו
מאסלו האמין שאפשר להסביר את התנהגותו של האדם במידה רבה ע"י כך שנבין את נטייתו לחפש מטרה אישית ובכך הוא הופך את חייו למשמעותיים ובעלי ערך. למעשה, תהליכים בעלי מוטיבציה הם הבסיס לתיאורית האישיות שלו. מאסלו ציין כי האדם מגיע לעתים רחוקות לשביעות רצון מושלמת. טבעי הוא שאדם כמעט תמיד משתוקק למשהו. מסלו חשב שרצונות האדם, המוטיבציות שלו הן מולדות ומסודרות בהיררכיה עולה של עדיפות או חוזק. כלומר, זו מעין פירמידה המייצגת את תפיסת היררכית הצרכים של האדם.


היררכית הצרכים על פי מאסלו
ההנחה היסודית היא שהגשמה של השלב התחתון של הפירמידה הכרחי לכך שהאדם יכול להיות מודע או להרגיש מוטיבציה לגבי השלב הבא. כאשר שלב אחד ממומש, האדם יכול להתחיל לפעול בשלב שאחריו. כלומר, עבור מסלו השרשרת ההיררכית הזו מרכיבה את העיקרון שבבסיס המוטיבציה האנושית. ככל שהאדם מצליח לשלב גבוה יותר בהיררכיה הזו כך הוא יהיה יותר הומאני, אינדיבידואלי ויותר בריא מבחינה פסיכולוגית.(את הפירמידה ניתן לראות באתר www.grapholog2u.co.il )

1. צרכים פיזיולוגיים
2. צרכי ביטחון, מחסה, הגנה, יציבות, מצבים שהם צפויים מראש.
3. צרכים של השתייכות ואהבה.
4. צרכי הערכה וגיבוי מצד המשפחה.
5. צרכי מימוש עצמי - הגשמה עצמית.

1. בתחתית הפירמידה נמצאים הצרכים הפיסיולוגיים: נשימה, מים, אבות המזון, שמירה על טמפרטורה, שינה ומין.

2. הצורך בביטחון: צורך זה נמצא מעל הצרכים הפיסיולוגיים. כאשר אלה מסופקים, מוטרד האדם מהצורך לשקט, בטחון, יציבות והגנה. בהיעדר סיפוק של הצורך הזה, מתפתחות מתח חרדות ושורה של התנהגויות הנובעות מן החוסר הזה.

3. הצורך באהבה ובשייכות: הצורך ביחסים עם אנשים אחרים. בחברים, אהבה, ילדים, תחושת שייכות קהילתית. אי סיפוק צורך זה גורר תחושות של בדידות, חרדה חברתית וכד'.

4. הצורך בהערכה: מסלו מבחין בין הצורך בהערכה של אחרים - מעמד חברתי, תארים, הכרה, פרסום ואף כוח; לבין הצורך בהערכה עצמית - בטחון עצמי, הישגיות, עצמאות וחירות. בהיעדר צורך זה, עולות תחושות של חוסר בטחון עצמי, תסביכי נחיתות ודימוי עצמי נמוך, שמעוררים בעיות והפרעות פסיכולוגיות.

ארבע השכבות הראשונות של הצרכים - הם כאלה שבהיעדרם מרגיש האדם חוסר, ולאחר מילויים - הוא אינו חש דבר. לפי מסלו, כל הצרכים הללו הם צרכים קיומיים, שנחוצים לאדם לשמירה על בריאותו הפיסית והנפשית.

לטענת מסלו, חוסר חמור במילוי צרכים אלה בילדות, עלול להוביל להתפתחותן של הפרעות בהתנהגותו של האדם, ולפגיעה בתפקודו. האדם שסבל מחסור חמור כזה, יהיה מרוכז במשך כל חייו בהבטחת הצורך הבלתי ממולא הזה.

5. הצורך החמישי והעליון, הוא הצורך במימוש עצמי. צורך זה אינו מגיע לידי סיפוק או איזון. זהו צורך מתמשך. צורך לביטוי עצמי, לעושר פנימי, ליצירתיות, למימוש מלא של היכולות. מילוי צורך זה, שאינו קיומי כמו ארבעת הקודמים, נדיר במיוחד. המניעים שעומדים מאחורי הגשמה זו הם: חיפוש אחר האמת; מוסריות; חיפוש אחר יופי; שלמות; חיוניות; ייחודיות; צדק; פשטות; עושר; משחקיות; עצמאות; משמעותיות.

הסימנים הגראפיים לפירמידת הצרכים של מאסלו
מבחינה גרפולוגית אנחנו יכולים לאבחן ולמקד את צרכיו של הכותב וע"י כך למצוא את הנקודות הבולטות באישיותו, המכוונות את התנהגותו ומשפיעות על מהלך חייו. נקודות אלה יכולות להיות חיוביות ואז אנו יכולים להסביר את נקודת הראות של הכותב, את דרך חייו באמצעות הצרכים העיקריים השולטים בהתנהגותו. נקודות אלה יכולות להיות גם שליליות ובכך אנו יכולים לאתר את בעיותיו של הכותב ולהסביר התנהגויות שונות. כאשר יש בידנו כתב יד מתקופות שונות אנחנו יכולים לאבחן התפתחויות ושינויים, עדיפויות בכוונים של דרך בחיים, שינוי כיוון כמו מקצוע או התנהגות שנובעת משינוי בצרכים.

את כתב היד אנו 'מלבישים' על פירמידת ההיררכיות, מאבחנים את כיוון האזורים באותיות בחפיפה לפירמידה: האם האות מתרכזת במרכז הפירמידה, יורדת או עולה ובהצלבה עם סימנים נוספים מאששים כיוון חיובי כלומר: צרכים העוזרים לכותב ומחזקים אותו או מאששים כיוון שלילי כלומר: צרכים שלא מומשו "תקיעות" בשלב מסוים ובכך מקבלים כלים היכן הקושי אצל הכותב, היכן הוא זקוק לחיזוקים, תמיכה, הכוונה והבנה.

האזור התחתון של האותיות
מבחינה חיובית - יש אינסטינקטים, דומיננטיות של כוחות פרימיטיביים, צורך בביטחון בדברים בסיסיים, צורך בכיבוש שטחים, הצורך לשלוח שורשים, להתמקם, צורך בשתלטנות , רצון חזק, אקטיביות.
מבחינה שלילית - דאגנות, קשיי הסתגלות, אנוכיות, ראיה כללית לקויה של המציאות לפעמים צרות מוחין, חוסר חוש מידה, נטייה להגזמות.

אותיות האזור האמצעי פולשות לאזור התחתון
מבחינה חיובית - צורך הגנה, צורך בביטחון פיזי או חומרי, צורך כללי באנשים, הישענות על העבר, על השורשים, טיפוס אינסטינקטיבי שחש אינסטינקטיבית את הדברים.
מבחינה שלילית - צורך מאד חזק באנשים, צורך למשוך תשומת לב, שתלטנות, אמביציות חומריות, אימפולסיביות חזקה.

אותיות דומיננטיות באזור האמצעי
מבחינה חיובית - הצורך להיות שייך, להיות מקובל בקרב החברים, משפחה, להיות חלק אינטגראלי של מעגל, טיפוס רגשי, עיסוק בענייני חולין, טיפוס שיכול להסתדר במציאות קונקרטית אדם ששם לו מטרות לעצמו ולא עושה דברים לשמם.
מבחינה שלילית - נרקיסיסטיות, אגוצנטריות, אנוכיות, אדם שלא מסתגל לרגשות למצבים, צביעות.

אותיות של האזור האמצעי פולשות לאזור העליון
מבחינה חיובית - צורך לקבל הכרה חברתית ע"י חברים או שותפים לעבודה, צורך להשיג סטאטוס חברתי, אמביציה , רצון לעצמאות רצון לפעילות.
מבחינה שלילית - הערכה עצמית גבוה שלא כל כך מבוססת על תעודות יכולה להיות אינפלציה עצמית, גאווה שלא תמיד מוצדקת, פגיעות.

אזור עליון של האותיות
מבחינה חיובית - צורך במיצוי עצמי, צורך להשאיר חותם כלשהוא, מוטיבציה בכיוון של אידיאלים, דמיון עשיר, אינטלקט, אקטיבי, שאיפות ,אספי רציות לעתים נטיות מיסטיות, צורך בעצמאות.
מבחינה שלילית - אשליות, פנטזיות, כושר שיפוט לקוי.

ביבליוגרפיה
1. מבוא לפסיכולוגיה,חטיבה שלישית,יחידה5-7, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה
2. פסיכולוגיה בחינוך, יחידה 2: גורמים הנעתים בכיתה, הוצאת האוני' העברית
3. אברהם מאסלוhttp://he.wikipedia.org/wiki/


חברוני אפרת
גרפולוגית מוסמכת
http://www.grapholog2u.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב