דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מתנהל גישור גירושין ומהם היתרונות והחסרונות שלו 

מאת    [ 05/01/2016 ]

מילים במאמר: 574   [ נצפה 2668 פעמים ]

גישור גירושין הוא הליך המאפשר לבני הזוג להגיע להסכם גירושין בהסכמה הכולל מתן מענה ברור ומקיף לכלל הנושאים שעל הפרק בדרך ובשפה המותאמת לבני הזוג המתגרשים. הליך הגישור עצמו הוסדר בחוק הנהלת בתי המשפט. החוק קובע שהליך גישור הינו הליך חסוי אשר נועד להעניק לצדדים בו את היכולת לנהל מו"מ בעזרת צד שלישי שאינו מעורב ונותר אובייקטיבי לכל אורך התהליך. הנהלת בתי המשפט בישראל פועלת רבות בשנים האחרונות להעמיק את השימוש בהליכי גישור בבתי המשפט. בהצהרות רבות שניתנו בשנים האחרונות נשיאי בית המשפט העליון ושרי המשפטים, נראה שהטמעת הליך הגישור במערכת המשפטית כבר איננה שאלה של האם אלא של מתי? הליך המהו"ת (מפגש הכנה ותאום) הנפוץ ביותר בבתי המשפט במחוז חיפה, מרכז וירושלים זוכה להערכה רבה ועומד להיות מיושם גם בבתי המשפט האחרים ברחבי הארץ. הליך המהו"ת הוא מאין הליך גישור חובה אליו חייבים הצדדים להגיע טרם פתיחת משפטם במטרה להגיע להסכם ללא צורך בבזבוז זמן שיפוטי יקר. עצם ההגעה לפגישת הגישור / מהו"ת הינה חובה אך אין חובה על הצדדים להישאר בגישור לאחר שהגיעו פיזית לחדר הגישור. בכך נעשית הפרדה בין חובת ההגעה לגישור לבין החובה להתנהל בגישור אשר סותרת את יסוד הוולונטריות של הליך הגישור. התבססותו של הליך הגישור בצורת הליך מהו"ת בבתי המשפט האזרחיים יחד עם אמירות תומכות רבות לאורך השנים, הם עדות ברורה להעדפתו של הגישור בקרב הנהלת בתי המשפט כפתרון יעיל להקלת העומס בבתי המשפט. וכך אמר בנושא זה כבוד השופט אהרון ברק נשיא בית המשפט העליון-"תפקידה של המערכת השלטונית באשר לגישור הוא כפול: ראשית, לעודד קיומן של מסגרות חברתיות, אשר יביאו לפתרון מוסכם של סכסוכים; שנית, לקיים מסגרות שלטוניות, אשר בהן יוכרעו סכסוכים שלא ניתן לפתור אותם באופן מוסכם. במשך שנים רבות, מילאה המערכת השלטונית את תפקידה השני בלבד".

העדפה זו ברורה עוד יותר כאשר מדובר בהליכי גישור בתיקי גירושין בהם בשונה מבמרבית התיקים אזרחיים רגילים המגיעים לבית המשפט מאחר ובהליכי גירושין, הצדדים חייבים להמשיך ולשתף פעולה גם לאחר סיום ההתדיינות מאחר ויש להם ילדים משותפים.

גישור גירושין מתנהל בצורה של שיחות אישיות ומשותפות של בני הזוג יחד עם מגשר גירושין שעוזר לשניהם להתמודד עם ההיבטים הרגשיים של הגירושין. זאת תוך כדי חתירה להגעה לפתרונות ישימים בכל הנושאים הפרקטיים שעל הפרק. הליך גישור גירושין מתנהל בהתאם לצרכים המציאותיים והרגשיים של שני בני הזוג ומאפשר להם לקבל תובנות והבנות לגבי מציאות חייהם לאחר הגירושין, תוך כדי הגישור. בכך יכולים בני הזוג המתגרשים לקבל החלטות מבוססות מציאות קיימת ולהימנע מקבלת החלטות על בסיס הערכות והשערות. היכולת לפרוק רגשות ולהגיע להסכמות אובייקטיביות ברורות מגדילה את הסיכוי לכך שהתקשורת בין בני הזוג לאחר הגירושין תהיה טובה ושהם יימנעו מעשיית מעשים חד צדדיים פוגעניים בהם ובילדיהם. בשנים האחרונות הולך הליך הגישור בגירושין ותופס מקום מוביל בקרב הציבור. יתרונותיו הברורים של הגישור בגירושין על פני הליכים משפטיים מלחמתיים הינו ברור ועל כן הוא מומלץ  באופן גורף על ידי מטפלים ופסיכולוגים המלווים זוגות מתגרשים ואת ילדיהם לפני, במהלך ולאחר הגירושין. בנוסף עובדת היותו של גישור גירושין זולה בעשרות אחוזים מהליכים בבית המשפט (400 ש"ח – 1200 ש"ח לשעה + מע"מ לכל צד),  הינה ככל הנראה גורם משמעותי ביותר להעדפתו בידי רבים. יתרונו של הגישור בגירושין על פני גירושין באופן עצמאי טמון בכך שהוא מאפשר קבלת עזרה מצד שלישי אובייקטיבי אשר אינו חותר להעמקת הכעסים ומתמחה ביצירת גשרים לתקשורת בונה בין הצדדים. על כן נהנים בני הזוג המתגרשים מעזרתו של אדם המבין לנפשם ועוזר להם להגיע לפתרונות מקיפים. פתרונות שעליהם ייתכן ולא היו חושבים בלי עזרתו של אדם חיצוני.

נדב נישרי, מגשר מומחה בגירושין וחבר לשכת המגשרים בישראל

נדב נישרי, מגשר מומחה בגישור גירושין וחבר לשכת המגשרים בישראל




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב