דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיתוף ידע בין דורי הפוך מגמה 

מאת    [ 05/01/2016 ]

מילים במאמר: 430   [ נצפה 2887 פעמים ]

שיתוף ידע בין דורי הפוך מגמה -עזי י גרסטנר

בעבודתי רבת השנים בייעוץ  עסקי לעסקים משפחתיים ובמסגרת לימודי בתחום מדעי המידע אני מזהה תופעה חדשה, במסלול ארגון, שיתוף והעברת הידע האישי בין דור המייסדים ודור ההמשך בעסק.

רבים מהעסקים הקטנים והבינוניים הוקמו ע"י בעלי מקצוע ויזמים שהיו "טובים" במקצועם ,אך רובם חסרי ידע וכישורי ניהול.

דור זה של בעלי עסקים ניהלו את עסקיהם בשיטות מיושנות ורבים מהם לא הצליחו "להתחבר" לעולם המחשוב ששיפר את יכולות העסקים לנהל ולקבל החלטות מושכלות על בסיס מידע עדכני של מרכיבי העסק: מלאי, עלויות, תפוקות, שכ"ע , מכירות ,ניהול פיננסי,תזרים מזומנים ועוד.

רוב המרכיבים הנ"ל "חושבו" בצורה ידנית על ידי המנהלים "המתקדמים" ורבים אחרים עסקו ב"ניירת" רק כמתחייב לפי תקנות מס הכנסה ודרישות רואי החשבון שלהם.

יכולנו לזהות מודלים רבים של "ניהול מידע אישי" אצל דור המייסדים אך המשותף לכולם ש"מידע אישי" זה קיים ו/או מנוהל ומוכר רק לאדם שמנהל אותו ויכולת שיתופו לא קיימת או מוגבלת ביותר.

מבלי להוריד במאומה מיכולת המייסדים ו"הידע הסמוי" שצברו שעזר להם לנווט את העסק לפי "תחושות" (ולא מספרים מוחלטים) נוהלו רבים מהעסקים הנ"ל בשיטת ה"סמוך" הנשענת על תחושותיו וניסיונו המצטבר של מייסד העסק.

שינוי דרמטי התחולל ומתחולל עם כניסת דור ההמשך לעסק המשפחתי ויכולתם ה"כמעט טבעית "להתמודד עם מה שהעניק המחשוב ,תוכנות הניהול  והרשת למידע ולידע לקדום העסקים וליכולת קבלת ההחלטות ששיפרה את ביצועי העסקים ואפשרה לרובם להתמודד עם תופעות השוק הדינמי (המשתנה חדשות לבקרים) .

אם בעבר דרך העברת הידע בעסק המשפחתי הבין דורי הייתה בצרוף בני דור ההמשך לעבודה בעסק ולווי המייסד בעיסוקיו ,בהרבה עסקים התהפכה המגמה כך ש"דור ההמשך" עזר למייסד, בעזרת טכנולוגית המחשוב ואספקת נתוני "זמן אמת" לטייב את ה"ידע הסמוי" שלו תוך שילובו בנתונים רבים בפילוחים שונים המאפשרים קבלת החלטות ושיפור ביצועים.

העובדה שדור המייסדים "לוקה " בחוסר אוריינות מחשבית מקבלת תפנית קלה בתהליך המתואר כאן בכך שבתהליך איטי לומדים המייסדים לקרוא ולסמוך על פלט המחשב (שלעתים נוגד ל"תחושתם") וליישר קו של ביסוס נתוני הניהול וקבלת ההחלטות על בסיס מידע וידע מהימן.

החוכמה בתהליך האמור והסיכוי להצלחתו היא ההכרה ההדדית של כל הנוגעים בדבר שהם עוסקים "בתהליך" שלוקח את הזמן שלו ואין פתרונות קסם.

שילוב שיפור הטכנולוגיה בצרוף הידע ה"סמוי" של המייסד  יכול להיות שילוב מנצח, המשפר ללא ספק את אווירת השיתוף והיכולת של המשתתפים בתהליך לשפר את עבודתם המשותפת.

בשלב ראשון מתחיל תהליך של שינוי תרבות ארגונית המתבסס על נתונים מוצקים ומגמות ולא על תחושות כאמור.

יכולות שיתוף קבצים ותוכנות ניהול "ענן" מאפשרות לכלל המנהלים לקיים ניהול משתף בזמן אמת והקטנה משמעותית של "שיחות סרק" לבירור נתונים ,דבר המאפשר לבעלי התפקידים בארגון לפנות יותר זמן למיקוד בתחום אחריותם.

עזי. י. גרסטנר יועץ ניהול וייזום פרוייקטים  יעוץ לחברות משפחתיות ושותפויות קטנות ובינוניות בתחום מיזוגים, מיסוד הניהול, הכולל הקמת והפעלת הנהלות ברמות השונות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב