דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיקת לשון 

מאת    [ 02/04/2008 ]

מילים במאמר: 276   [ נצפה 9445 פעמים ]

דחיקת לשון או דחיפת לשון (Tongue Thrust) הוא מונח הקשור לתחום האורתודונטיה. הכוונה היא להרגל או נטייה של הלשון לנוע לקדמת הפה, עד כדי הישענות על השיניים הקדמיות, ודחיפתן קדימה והחוצה. אפשרות אחרת היא דחיפה של הלשון בין השיניים העליונות לתחתונות. זאת בניגוד למצב התקין, בו הלשון אמורה להימצא בתוך הפה, מאחורי השיניים.

הרגל של דחיקת לשון עשוי להיגרם ממספר סיבות. קושי בנשימה דרך האף, המצריך פתיחה קבועה של הפה, עלול לגרום לתנוחה קדמית מידי של הלשון. גורמים נוספים הם חולשה של שרירי הפנים והפה, וסיבות תורשתיות הקשורות במבנה הפנים. גם מציצת אצבע או מוצץ לתקופה ממושכת עלולה לגרום לשינוי במבנה ובסידור השיניים בפה ("מנשך פתוח") ולדחיפה של הלשון במרווח הנוצר בין השיניים.

דחיפת הלשון משפיעה על מגוון תפקודים בפה. בזמן מנוחה (זאת אומרת, לא דיבור ולא אכילה) הלשון נשענת על השיניים הקדמיות, או "מציצה" בין השיניים העליונות לתחתונות. בזמן בליעה הלשון מבצעת תנועה קדימה במקום אחורה, דבר המאפיין בליעה מוקדמת ולא-בשלה. בזמן דיבור, דחיקת לשון עשויה לגרום לשיבוש בהגיית הגאים מסוימים, ביניהם: ת, ד, נ, והאותיות השורקות - ש, ס, ז, צ.

כאמור, פעמים רבות דחיקת הלשון גורמת ללקוי אסתטי במבנה השיניים, המצריך טפול אורתודונטי (יישור שיניים). מצב של דחיקת לשון מקשה מאד על הטיפול. גם אם השיניים מגיעות למקום הרצוי, הרי שעם סיום הטיפול, הלחץ שהלשון ממשיכה להפעיל על השיניים, גורם להן לחזור למקומן הקודם. לכן, לפני או במקביל לטיפול האורתודונטי, יש לבצע טיפול של קלינאי תקשורת. טיפול כזה מומלץ גם כאשר השיניים ישרות, אך קיים שיבוש בדיבור (בהיגוי הצלילים).

בטיפול של קלינאי התקשורת יעבדו על תרגילים לחיזוק שרירי הפה בכלל ושרירי הלשון בפרט, ויתרגלו את התנוחה הרצויה של הלשון במנוחה, ואת התנועה הנכונה בעת בליעה ודיבור. טיפול זה מתאים החל מגיל 6.
קלינאית תקשורת PhD, עוסקת באבחון ובטיפול במגוון רחב של הפרעות שפה, דיבור, תקשורת, קול וגמגום, בקרב ילדים ומבוגרים. מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל. מרצה ומנחה סדנאות במגוון תחומים.
http://www.michal-icht.ask4.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב