דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


60 שנה לישראל: המאבק על הלגיטימיות רק מתגבר 

מאת    [ 02/04/2008 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 2037 פעמים ]

למרבה ההפתעה, 60 שנה לאחר הקמתה של מדינת ישראל בעקבות החלטת האו"ם מה- 29 בנובמבר, 1947 - לפיה תוקמנה שתי מדינות, יהודית וערבית, בארץ ישראל - מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהוויכוח אודותיה הוא בראש ובראשונה על קיום.

תביעת המדינה הישראלית להיות המדינה שבה העם היהודי מגדיר את עצמו הגדרה עצמית היא זכות מוכרת במשפט הבינלאומי. למרבה הפלא, אלו המטילים ספק בזכותו של העם היהודי, הם אותם אנשים הקוראים למימוש מיידי של זכות הפלסטינים להגדרה עצמית מדינתית. לכך יש להוסיף את התביעה המתמשכת למימוש זכות השיבה, כאשר ברור לכל מי שמבין את המצב באזור שמימוש זכות זו פירושו חיסול המדינה היהודית.

הצידוקים שעמדו למדינה היהודית עוד מ- 1917 לא זו בלבד שלא נחלשו מאז, אלא התחזקו. הקהילה הבינלאומית צריכה להמשיך לעמוד במחויבות הנובעת מהעקרונות שלה עצמה - הצ'רטרים, מגילות זכויות האדם, האמנות - ולהפסיק לתת יד לשחיקה בלגיטימיות של זכותו של העם היהודי למדינה משלו. עיקרון ההגדרה העצמית הוא עיקרון שהוכר בקהילה הבינלאומית ולא עיקרון שהומצא על ידי היהודים.

התנועה הציונית, שהביאה להקמת המדינה, הלכה בעקבות תנועות לאומיות באירופה ובמקומות אחרים ואמרה "אני רוצה קיום שלם", שלא ניתן להפרטה, שלא דורש הסתרה ואשר מאפשר לחיות כיהודים הן בבית והן בחוץ. האיומים על היהדות הביאו את התנועה להבנה שעל מנת שליהודים יהיה קיום מלא, הם חייבים להשיג טריטוריה בה הם יהוו רוב שהוא תנאי הכרחי לתקומה היהודית ולתחייה הלאומית.

המפעל הציוני הצליח מפני שהתנועה הלאומית הציונית הצליחה לבנות בישראל לא רק תיאוריה, אלא גם מסה קריטית. מאמצע שנות ה- 30, הבעיה של הקהילה הבינלאומית כבר איננה האם לאשר הקמה של מדינה יהודית, אלא מה לעשות עם העובדה שכבר יש קולקטיב יהודי פעיל, קיים, מדבר עברית, יצרני ומודרני שחי בארץ ישראל.

כל ועדות החלוקה הכירו בעובדה שהערבים אינם מוכנים לקבל את הקיום היהודי ולפיכך לא ניתן לשמר את זכויותיהם של היהודים להגדרה עצמית, ביטחון פיזי וביטחון תרבותי מבלי להעניק להם מדינה. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, מפותחת וגדולה, ויחד עם זאת, האתגר הקיומי, הפיזי והתרבותי עמו היא מתמודדת לא זו בלבד שלא נעלם, אלא להיפך: הוא מתחזק. אמנם ההחלטה שקבעה כי ציונות היא גזענות בוטלה, אבל הטענה שעומדת מאחורי הזיהוי של ציונות עם גזענות איננה נעלמת.

אחת הסיבות לקושי להתמודד עם האיום היא המחלוקת הפנימית, הן בתוך מדינת ישראל והן בתוך העם היהודי. חלק מהמבקרים חרדים בצורה כנה לדמותה המוסרית של המדינה שלהם, אך הם אינם מודעים, ואולי לא אכפת להם מספיק, מהאופן בו מנוצלים דבריהם לשלילת עצם זכותה של מדינת ישראל להתקיים. חשוב מאד למתוח קו מבחין ובולט בין ביקורת על מדינת ישראל, שהיא דבר בהחלט לגיטימי, לבין שלילת הלגיטימיות של קיומה.



מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב