דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוצה להיות הבוס של עצמך? 

מאת    [ 02/04/2008 ]

מילים במאמר: 1095   [ נצפה 2586 פעמים ]

רוצה להיות הבוס של עצמך - כתב : נמרוד צח www.mentors.org.il 

 קמת בבוקר והחלטת שזהו , יותר אני לא יכול עם הבוס , מה אני צריך אותו על הראש שלי - הרי אני עושה את כל העבודה והוא מקבל את התהילה. אני מצוין במקצועי ומדוע שגם אני לא אצליח כמוהו ואעשה לביתי - "פרץ היזמות" יכול לתפוס את רואה החשבון העובד כסמנכ"ל כספים , את העו"ד השכיר , את הרופא השכיר במערכת הציבורית או את הטבח במסעדה מפורסמת . יום אחד המנהל קם ואומר לעצמו ( כמו בבר המצווה ) : מהיום אני עצמאי , אין לי בוסים על הראש, מהיום אני יזם. רק דבר אחד מפריע למנהל בדרכו לעצמאות : הוא לא יודע את העובדות : בארה"ב מעל מליון איש פותחים עסק חדש כל שנה, הסטטיסטיקה אומרת ש 40% סוגרים תוך שנה, 80% סוגרים את עסקיהם בתוך 5 שנים .

למה זה קורה והאם אפשר לנצח את הסטטיסטיקה -

מייקל גרבר (1) הגורו של העסקים הקטנים בארה"ב טוען שאפשר לנצח בקרב הזה. המיתוס של היזם הנלחם לבדו מול הרוח, הנלחם לטפס על קירות חלקים, הוא נכון רק לרגע אחד שנעלם מהר . אחרי פרץ ההתלהבות של ההתחלה ללא בוסים מתחילה הקטסטרופה : בעל העסק נדרש למלא בו זמנית 3 תפקידים : של היזם, של המנהל ושל הטכנאי. היזם הוא בעל החלומות הרואה לעתיד , המנהל רוצה סדר וארגון והטכנאי רוצה לעשות את העבודה במו ידיו כי את זה הוא עושה טוב מכולם. לפתע לעבודה הטכנית שהוא ידע לעשות כל כך טוב נוספו תריסר משימות אחרות שהוא אינו יודע לעשותם ובעיקר לא אוהב לעשותם. עצמאי הוא בד"כ : 10% יזם, 20% מנהל, 70% טכנאי. גרבר טוען שיש יזמים שהקימו את החברה שלהם אחרת , הם ענו לשאלה: איך העסק צריך לעבוד? העסק יתפקד לפי מודל שכבר עובד , שכבר הוכיח את עצמו.היזם מסתכל על העסק כמו על מוצר, הוא מתעסק פחות במה מייצר העסק ויותר כיצד לעשות זאת.המוצר אינו מה שחשוב אלא הדרך לייצרו. הוא רוצה למכור את העסק ולא את המוצר . אם העסק שלי יתפקד טוב יותר מאחרים אוכל לשכפל אותו 5,000 פעם - אני אמכור את הזכיינות לעסק . לדוגמה : מקדונלדס - רק 25% מהמסעדות נסגרות תוך 5 שנים לעומת 80% בעסקים אחרים. היזם הטיפוסי שבעברו היה מנהל שכיר מזוהה טוטאלית עם העסק שלו , הוא והעסק חד הם . השינוי הגדול הנדרש ממך (אם אתה רוצה להצליח) הוא להבין שהעסק אינו חייך ! העסק והחיים שלך הם שני דברים נפרדים. העסק הוא אורגניזם שיחיה או ימות על פי צורת הפעלתו ומטרתו העיקרית למצוא ולתחזק לקוחות. מטרת חייך אינה לשרת את העסק, להיפך - מטרת העסק לשרת את חייך. כשתבין זאת תוכל לעבוד על העסק שלך ולא בתוך העסק שלך. אתה צריך להניח שהעסק שלך יוכל להיות מודל לעוד אלפי עסקים בדיוק אותו דבר.

אתה לא חייב למכור את העסק שלך לזכיינות ( אלא אם אתה רוצה ) אבל אתה צריך להקים את העסק שלך כך שיוכל להימכר לזכיינות ואז סיכוייך לשרוד מעבר ל 5 שנים יגדלו .

עבודה על העסק במקום בעסק מעוררת בך בוודאי כמה שאלות : 1. איך אנהל את העסק ללא התערבות שלי? 2. איך אפעיל את העובדים ללא פיקוח צמוד - 3. איך אשכפל את העסק 5,000 פעם כך שכל אחד מהעסקים יעבוד חלק כמו העסק הראשון? 4. איך אני אוכל להיות בעל עסק ועדיין להיות חופשי? 5. איך אנצל את הזמן לעשות דברים שאני אוהב ולא דברים שאני שונא?

אם תשאל את עצמך בכנות את השאלות האלו תגיע למסקנה שאינך יודע את התשובה ! אבל ההבדל הוא שכעת אתה יודע שאין לך תשובות. הבעיה היא לא בעסק - הבעיה היא אתה עצמך ! זה יהיה כך תמיד עד שתשנה זאת. עד שתתחיל לחשוב על העסק שלך בדרך אחרת לגמרי : הדרך המוכחת לפסגת ההר שנוסתה בהצלחה ע"י אלפי עסקים ממש כמוך. אתה צריך לשאול את עצמך : מה אני מעריך ביותר - איזה חיים אני רוצה - מי אני רוצה להיות - שאל את עצמך : מה הייתי רוצה לספר על חיי בהלוויה שלי ומה יגידו עלי חברי - זו המטרה העיקרית של חייך. ברגע שיש לך את החזון אז תשאל: מה העסק יכול לעשות כדי לעזור לי להשיג את מטרתי - מה יהיה המחזור הכספי של העסק כדי להשיג את מטרתי : 300 אלף ש"ח או 300 מיליון - - כמה רווח אני רוצה מהמחזור - יש רק סיבה אחת מדוע אתה צריך עסק משלך - כדי למכור אותו. מתי אתה רוצה למכור אותו : תוך 3 שנים - חמש שנים - מדוע מישהו ירצה לקנות אותו - כי הוא עובד כמו שצריך ! אחרי החזון באה בניית מטרות ויעדים . אתה צריך לשאול את עצמך כמה שאלות : מתי יושלם אב הטיפוס של העסק - תוך שנה - שלוש שנים, עשר שנים - האם העסק יהיה מקומי - אזורי - ארצי - בינ"ל - האם העסק יהיה קמעונאי - סיטונאי - שילוב של שניהם - איזה סטנדרטים אני רוצה ליצור בעסק ביחס לדוחות , ניקיון, לבוש, ניהול, העסקת עובדים, פיטורים, הכשרה וכו'.. רוב העסקים בונים את המבנה הארגוני שלהם סביב אישיות היזמים ולא סביב הפונקציות הנחוצות. אתה חושב שצריך לגייס מנהלים מוכשרים ביותר עם תארים מבתי ספר לניהול, מומחים להנעת אנשים - זה לא נכון ! אתה צריך שיטות ניהול ! השיטה היא האסטרטגיה הניהולית שלך, שיטת הניהול הנכונה היא שיטה שעוצבה למודל שמביא לתוצאות עסקיות. ככל שהמודל יותר אוטומטי כך הוא יותר אפקטיבי .המטרה היא לא לייצר אב טיפוס יעיל אלא אב טיפוס אפקטיבי : עסק שמוצא ומתחזק את לקוחותיו יותר מעסקים אחרים. המודל יתופעל ע"י אנשים עם הכישורים המינימאליים הדרושים לתפקיד. עסק עם עובדים ברמה מקצועית גבוהה אי אפשר לשכפל. רמה מקצועית נמוכה פירושה הרמה הנחוצה לשם מילוי התפקיד בצורה יעילה. אין זה משנה אם זה עובד מטבח, עו"ד, מתכנת או רופא. צריך ליצור שיטה שבה עו"ד טוב ייצר את התוצאה הרצויה, אין צורך בעו"ד מבריק. השאלה : איך אתן ללקוח את התוצאה הרצויה לו באותו אופן פעם אחר פעם - איך אוכל ליצור עסק שתוצאותיו תלויות מערכת ולא תלויות עובדים? המודל יפעל כמקום של סדר מושלם - בעולם של חוסר וודאות ושינויים מתמידים עסק מסודר מספק ללקוחות ולעובדים אי של יציבות. עסק שנראה מסודר משדר ללקוחות שהעובדים יודעים מה הם עושים.עסק מסודר משדר שאתה - בעל העסק - יודע מה אתה עושה. עסק מסודר משדר אמינות ונתן ללקוח תחושה שהוא יכול לסמוך על העסק שיספק את הסחורה גם בעתיד.סדר פירושו נהלי עבודה קבועים . משרד מבולגן של מנהל משדר בדיוק את ההיפך ובתת מודע הלקוח שנכנס למשרד כזה מרגיש חוסר ביטחון וחוסר יכולת לסמוך על המנהל הזה.

לסיכום : העסק שלך הוא השתקפות של מי שאתה : אתה מביא את הכאוס הפנימי שלך לעסק, אתה מנסה לשנות את העולם שם בחוץ ע"י יצירת עסק , אבל אתה עצמך מסרב להשתנות. התוצאה היא שהעסק שהיה צריך לתת לך עולם חדש ונפלא הפך עבורך לעבודה הכי גרועה בעולם. כך שאם אתה מנהל הרוצה להקים עסק - אתה חייב לשנות את עצמך תחילה ! שינוי עצמי אפשרי רק בעזרת מנטור חיצוני שישקף לך את מצבך האמיתי.

מקורות: 1. Michael E. Gerber, the E - myth revisited, Harper, 1995.

נמרוד צח

www.mentors.org.il
0547314080



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב