• האם התקשורת שלנו מבוססת כולה על מילים?
• האם עליך להיות מפוקס כשאתה נעמד לדבר מול קהל?
• האם לשפה של הגוף יש השפעה על היכולת שלנו ל"סמן" לעצמנו למי כדאי להאזין ואת מי כדאי "לסנן?
התשובה לשתי השאלות האחרונות היא כן. למה?
בספרו "קיצור תולדות האנושות" מציין הררי שהסיבה שגזע הסאפיינס הצליח יותר מהניאנדרטלי היה בגלל יכולתם... לרכל.
הוא גם טוען שהיכולת שלנו לרכל מקרבת אותנו והופכת אותנו לחברה בעלת נכסים רוחניים משותפים כמו דת, אמונה וקודי התנהגות.
מה שמרכיב את כל הנאמר כאן הן המילים. המילים שמחברות בין קבוצות או קהלים או אוכלוסיות בעלות רקע משותף היודעות את אותה השפה.
מה שהררי לא מציין בפרק על מהפכת התקשורת המילולית הוא שההתחלה של כל תקשורת היא: השפה של הגוף.
מילים או גוף?
השפה של הגוף שלנו מהווה את רוב האלמנטים בתקשורת שלנו עם האחר.
כעבור זמן, אנחנו ממעטים לזכור את המילים ששמענו ויותר נזכרים בדמות האדם שדיבר איתנו ובתנועות שגילמו את הנאמר. אנחנו זוכרים את דמות הדובר במלואה אבל את המסר - בכלליות בלבד.
יש אלמנטים בסיסיים שמקשרים בין בני האדם ונקלטים בעין עוד לפני שאנחנו בכלל פוצים פה. האלמנטים האלו כוללים בין היתר פירומנים, מראה כללי, קשר עין, ריח, היכולת שלנו להזדהות עם האדם המדבר איתנו (או שלא J) וקודים התנהגותיים מוכרים, מובנים מאליהם.
האם לשפה של הגוף יש השפעה על היכולת שלנו ל"סמן" לעצמנו למי כדאי להאזין?
ככל שהשפה של הגוף שלנו יותר ברורה אנחנו יכולים ליצור תקשורת בפחות מילים. אנשים מוכנים להיות קשובים אלינו אם המסר הנאמר מועבר בצורה מדוייקת - בול במטרה. אם אנחנו צריכים להמשיך לדבר כדי לשכנע את המאזין לנו – הקשב למילים מפסיק.
כל מסר שאנחנו רוצים להעביר צריך להיות מורכב ממילים שגם ילד בן 8 יכול להבין. אם המסרים הופכים למורכבים – אנשים מאבדים את ההקשר, והמורכבות מונעת קשב.
האם עליך להיות מפוקס כשאתה נעמד לדבר מול קהל?
היופי ביכולת שלנו ליצור תקשורת אפקטיבית היא בגוף המגיב למה שאנחנו חושבים ומדברים. ככל שהמסרים שלנו ברורים לנו, ככל שהמלל שלנו פשוט למסירה, ככל שאנחנו ממוקדים יותר במסרים שלנו – הגוף שלנו פועל איתנו. אנחנו נעמדים עם חזות המביעה ביטחון עצמי. יתרה מזאת: הגוף משדר אווירה של חופשיות אוטנטית ותנועתיות מושלמת. אפשר לקרוא לזה – כריזמה.
לכן, לפני שאתם מתחילים לדבר, כדאי לקחת רגע כדי לעבור בראש על המסרים שיש לנו לומר: לחשוב על העברת מסרים תמציתית ופשוטה כך שמהות הדברים תהיה ברורה לקהל המאזינים. כדאי שכל מהלך השיחה יהיה מתוכנן מראש. מישכו את המאזינים לנקודת הבנה. מותר להשאיר דברים לא מוסברים עד סופם כדי שאנשים ידרשו אותם, כך תוכלו ליצור עניין.