אדמ בזהב דגשי תנועה נכונה לגיל מבוגר בגישת אדמ בתנועה (תקציר סדנא )
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

אדמ בזהב דגשי תנועה נכונה לגיל מבוגר בגישת אדמ בתנועה (תקציר סדנא ) 

מאת    [ 28/09/2015 ]
מילים במאמר: 781   [ נצפה 919 פעמים ]

 
 

ארז אלון , מדריך בכיר לגישת אד"מ בתנועה , כנס אשל וינגייט , ספט. 2015 .

                                               "פרק המעברים "

בסדנא זו התמקדנו בהבטי תנועה נכונה לגיל מבוגר לפי גישת אד"מ בתנועה ( איזון דרך מודעות פרי פיתוחה של גב' דרורה אלון *).

תנועה נכונה לגיל מבוגר מחולקת לפרקים רבים עליהם יש לשים לב- גמישות,חיזוק, כאבי-גב, בעות פרקים , מוטוריקה עדינה , איזון ומניעת נפילות וכ"ו . בסדנא זו נגענו רק בהבט אחד- מעברים .

לפרק זה חשיבות רבה כי הוא מגדיר את מידת עצמאותו של המטופל !

העבודה בגיל המבוגר דורשת מאיתנו להתכונן כראוי במישור התכני וגם בהיבט המתודי והפסיכולוגי על מנת שנמקסם את יעילות התרגילים ( קצת על הפן המתודי בגיל מבוגר ראה מסגרת ) .

1.  מודעות גופנית ככלי .

המודעות הגופנית היא תנאי בסיסי להגעה למצב בו למתאמן שלנו יהיה עניין ותועלת מקסימלית מהתרגיל שניתן לו .

זהו אינו תהליך קל או קצר . לאורך כל חיינו אנו רגילים להעתיק תנועה ולפעול לפי ספירות וכמויות מוחלטות –" 5 כפיפות ברך בכל רגל לכולם ".

בגיל מבוגר בו המגבלות המוטלות על הגוף רבות והולכות ומנגד , להבדיל מספורטאי, אין לנו רופא ספורט מלווה , עולה עוד יותר חשיבותה של מודעות גופנית ככלי בעזרתו נגיע למינימום פציעות , מקסימום תוצאות ואף סיפוק רב .

תרגילים רבים לאורך הסדנא התמקדו בפיתוח המודעות הגופנית. על ידי עצימת עיינים ושאלות מכוונות , המנעות המדריך מהדגמה  ועוד 

2. חקר התנועה -מהיכן היא מתחילה?

אחד התרגילים הבסיסים למודעות גופנית הנוגעים גם להרפיה היה פשוט שכיבה על הגב הרמה קטנה של רגל\ יד ושמיטתה לארץ תוך הפנמת השאלה מהיכן מתחילה התנועה .

העקרון נכון לגבי כל תהליך יומיומי או ספורטיבי ועליו להיות מודגש יותר ויותר עם עליית הגיל ורגישות מערכותיו לפגיעה .

3. המעברים כגורם מפתח לעצמאות .

ממצב שכיבה על הגב  תרגלנו מעברים למצבי מוצא שונים :

-   גלגול מצד לצמד דרך הובלת אגן או רגל ארוכה ,

-   עליה לישיבה צידית דרך העברת ברכיים ,

-   פיתוח התהליך ל"שפשוף שיניים " – העברת ברכיים בישיבה והחלקה מטה מצד שני ,

-   התקדמות קדימה ואחורה בהליכת שש .

-   כיצד לקום ?

-  כיצד לרדת לישיבה כשאינני יכול להשען על יד ולכופף רגל .

תהליכים מסוימים כגון הליכת שש נתפסים כילדותיים ולא אלגנטיים אך כולם חשובים !

בגיל המבוגר על שלל המגבלות הגופניות העוברות על כל אחד ואחד התהליך המעברי צריך להיות  יותר ויותר אישי וייחודי ולכן יש לרדת לפרטים קטנים יותר ויותר . לכל "מעבר" ישנה גם תוצאה גופנית "טהורה "- חיזוק\ הגמשה \ פגיעה למערכת שריר שלד . לכן יש גם חשיבות רבה לחקר המעברים היומיומים : כיצד אנו קמים\ שוכבים  וכ"ו.

4.   מציאת פתרונות אישיים ושאלת האיזון .

בגיל המבוגר על שלל המגבלות הגופניות העוברות על כל אחד ואחד התהליך המעברי צריך להיות  יותר ויותר אישי וייחודי ולכן יש לרדת לפרטים קטנים יותר ויותר .

עליה לעמידה תרגלנו בסדנא בשלש צורות שונות : ישר דרך סקווט , בספירלה דרך שרשור חוליות , לאחור דרך ישור רגליים – כל אחת מכילה יתרונות וחסרונות וצריכה להיות מותאמת למטופל ספציפי .

 עקרון האיזון בגוף חשוב מאד ומסמל בריאות טובה אך עקב שלל מגבלות יתכן ונצטרך לתכנן מעבר למטופל רק לצד אחד !

חשוב מאד לזכור כי תמיד יש לתכנן את האימון בגישה "השמיים הם הגבול" . מנסיון רב שנים , גם בגילאים מבוגרים מאד וגם עם פגיעות קשות במערכת התנועה לעולם אין להגביל מראש את היכולות של המטופל .

5.  עקרון "מינימום כוח" ו"זרימה " .

שמירה על תנועה זורמת ומינימום כוח הם עקרונות מפתח לפיתוח תהליך בריא ויעיל של מעבר בגיל המבוגר .

עם החלשות בלתי נמנעת של מערכת שריר השלד עלינו למצוא דרכים חכמות יותר לתנועה ( במקביל לחיזוק גוף בתרגילים אחרים ) .

6. המנעות ממצב מנוון – כסא .

 התעמלות על כסא היא מצב נוח וזמין . לעיתים , אין מנוס מהפעלת המטופלים על כסאות אך  במידת האפשר עלינו להמנע מכך – רוב המבוגרים יושבים  זמן רב מדי ומה שנכון לעובדי הייטק צעירים נכון גם למוגרים – ישיבה אינה בריאה .

לסיכום ,

העבודה בגיל מבוגר בגישת אד"מ בתנועה מכילה התיחסות למרכיבי תנועה רבים שמעברים הוא רק אחד מהם .

מטרת העל שלנו היא לאפשר איכות חיים מיטבית .למרבית מטופלינו משמעותה, שמירה על עצמאות והפחתת כאבים .

יש לתכנן את הפעילות הגופנית תוך התאמה אישית וללא דעה מוקדמת לגבי יכולת תנועתית .

היצירתיות הנסיון  והסבלנות  שלנו כמאמנים או מטפלים תקבע ,יותר מבגילאים אחרים ,  את איכות עבודתנו .

סיימנו את הסדנא עם תרגילים עם כדורים – משחק, התעמלות  וכלי שעובר ונע כל העת . סמל למה שאליו צריך לשאוף בעבודה עם מבוגרים :

טיפול בגוף, הנאה , ועצמאות .

 

            שלכם , ארז אלון .

ארז אלון מרצה, מטפל ומורה לתנועה בריאותית בגישת אד"מ . בוגר סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת לידס , אנגליה . עוסק מזה 20 שנה בטיפול והרצאות במסגרות שונות מנכ"ל חברת ארגונומיה בתנועה  http://www.erezalon.com 050-4532312

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב