ארז אלון , מדריך בכיר לגישת אד"מ בתנועה , כנס אשל וינגייט , ספט. 2015 .
"פרק המעברים "
בסדנא זו התמקדנו בהבטי תנועה נכונה לגיל מבוגר לפי גישת אד"מ בתנועה ( איזון דרך מודעות פרי פיתוחה של גב' דרורה אלון *).
תנועה נכונה לגיל מבוגר מחולקת לפרקים רבים עליהם יש לשים לב- גמישות,חיזוק, כאבי-גב, בעות פרקים , מוטוריקה עדינה , איזון ומניעת נפילות וכ"ו . בסדנא זו נגענו רק בהבט אחד- מעברים .
לפרק זה חשיבות רבה כי הוא מגדיר את מידת עצמאותו של המטופל !
העבודה בגיל המבוגר דורשת מאיתנו להתכונן כראוי במישור התכני וגם בהיבט המתודי והפסיכולוגי על מנת שנמקסם את יעילות התרגילים ( קצת על הפן המתודי בגיל מבוגר ראה מסגרת ) .
1. מודעות גופנית ככלי .
המודעות הגופנית היא תנאי בסיסי להגעה למצב בו למתאמן שלנו יהיה עניין ותועלת מקסימלית מהתרגיל שניתן לו .
זהו אינו תהליך קל או קצר . לאורך כל חיינו אנו רגילים להעתיק תנועה ולפעול לפי ספירות וכמויות מוחלטות –" 5 כפיפות ברך בכל רגל לכולם ".
בגיל מבוגר בו המגבלות המוטלות על הגוף רבות והולכות ומנגד , להבדיל מספורטאי, אין לנו רופא ספורט מלווה , עולה עוד יותר חשיבותה של מודעות גופנית ככלי בעזרתו נגיע למינימום פציעות , מקסימום תוצאות ואף סיפוק רב .
תרגילים רבים לאורך הסדנא התמקדו בפיתוח המודעות הגופנית. על ידי עצימת עיינים ושאלות מכוונות , המנעות המדריך מהדגמה ועוד
2. חקר התנועה -מהיכן היא מתחילה?
אחד התרגילים הבסיסים למודעות גופנית הנוגעים גם להרפיה היה פשוט שכיבה על הגב הרמה קטנה של רגל\ יד ושמיטתה לארץ תוך הפנמת השאלה מהיכן מתחילה התנועה .
העקרון נכון לגבי כל תהליך יומיומי או ספורטיבי ועליו להיות מודגש יותר ויותר עם עליית הגיל ורגישות מערכותיו לפגיעה .
3. המעברים כגורם מפתח לעצמאות .
ממצב שכיבה על הגב תרגלנו מעברים למצבי מוצא שונים :
- גלגול מצד לצמד דרך הובלת אגן או רגל ארוכה ,
- עליה לישיבה צידית דרך העברת ברכיים ,
- פיתוח התהליך ל"שפשוף שיניים " – העברת ברכיים בישיבה והחלקה מטה מצד שני ,
- התקדמות קדימה ואחורה בהליכת שש .
- כיצד לקום ?
- כיצד לרדת לישיבה כשאינני יכול להשען על יד ולכופף רגל .
תהליכים מסוימים כגון הליכת שש נתפסים כילדותיים ולא אלגנטיים אך כולם חשובים !
בגיל המבוגר על שלל המגבלות הגופניות העוברות על כל אחד ואחד התהליך המעברי צריך להיות יותר ויותר אישי וייחודי ולכן יש לרדת לפרטים קטנים יותר ויותר . לכל "מעבר" ישנה גם תוצאה גופנית "טהורה "- חיזוק\ הגמשה \ פגיעה למערכת שריר שלד . לכן יש גם חשיבות רבה לחקר המעברים היומיומים : כיצד אנו קמים\ שוכבים וכ"ו.
4. מציאת פתרונות אישיים ושאלת האיזון .
בגיל המבוגר על שלל המגבלות הגופניות העוברות על כל אחד ואחד התהליך המעברי צריך להיות יותר ויותר אישי וייחודי ולכן יש לרדת לפרטים קטנים יותר ויותר .
עליה לעמידה תרגלנו בסדנא בשלש צורות שונות : ישר דרך סקווט , בספירלה דרך שרשור חוליות , לאחור דרך ישור רגליים – כל אחת מכילה יתרונות וחסרונות וצריכה להיות מותאמת למטופל ספציפי .
עקרון האיזון בגוף חשוב מאד ומסמל בריאות טובה אך עקב שלל מגבלות יתכן ונצטרך לתכנן מעבר למטופל רק לצד אחד !
חשוב מאד לזכור כי תמיד יש לתכנן את האימון בגישה "השמיים הם הגבול" . מנסיון רב שנים , גם בגילאים מבוגרים מאד וגם עם פגיעות קשות במערכת התנועה לעולם אין להגביל מראש את היכולות של המטופל .
5. עקרון "מינימום כוח" ו"זרימה " .
שמירה על תנועה זורמת ומינימום כוח הם עקרונות מפתח לפיתוח תהליך בריא ויעיל של מעבר בגיל המבוגר .
עם החלשות בלתי נמנעת של מערכת שריר השלד עלינו למצוא דרכים חכמות יותר לתנועה ( במקביל לחיזוק גוף בתרגילים אחרים ) .
6. המנעות ממצב מנוון – כסא .
התעמלות על כסא היא מצב נוח וזמין . לעיתים , אין מנוס מהפעלת המטופלים על כסאות אך במידת האפשר עלינו להמנע מכך – רוב המבוגרים יושבים זמן רב מדי ומה שנכון לעובדי הייטק צעירים נכון גם למוגרים – ישיבה אינה בריאה .
לסיכום ,
העבודה בגיל מבוגר בגישת אד"מ בתנועה מכילה התיחסות למרכיבי תנועה רבים שמעברים הוא רק אחד מהם .
מטרת העל שלנו היא לאפשר איכות חיים מיטבית .למרבית מטופלינו משמעותה, שמירה על עצמאות והפחתת כאבים .
יש לתכנן את הפעילות הגופנית תוך התאמה אישית וללא דעה מוקדמת לגבי יכולת תנועתית .
היצירתיות הנסיון והסבלנות שלנו כמאמנים או מטפלים תקבע ,יותר מבגילאים אחרים , את איכות עבודתנו .
סיימנו את הסדנא עם תרגילים עם כדורים – משחק, התעמלות וכלי שעובר ונע כל העת . סמל למה שאליו צריך לשאוף בעבודה עם מבוגרים :
שלכם , ארז אלון .
ארז אלון מרצה, מטפל ומורה לתנועה בריאותית בגישת אד"מ . בוגר סמינר הקיבוצים ואוניברסיטת לידס , אנגליה . עוסק מזה 20 שנה בטיפול והרצאות במסגרות שונות מנכ"ל חברת ארגונומיה בתנועה http://www.erezalon.com 050-4532312