כולנו מכירים את המשפט המפורסם "הראש היהודי ממציא לנו פטנטים", ואכן כך הדבר ליזמים הישראליים יש המון רעיונות ממוצרי נוחות לבית ועד טכנולוגיה או פיתוחים עתירי יידע.
הבעייתיות העסקית הינה בעיקר במוצרים פשוטים, ברוב המקרים אין טעם להקים חברה או גוף עסקי שייצר או ימכור את המוצר, אלא יהיה יותר נכון למכור את הפטנט/רעיון לחברה בתחום, בתמורה לתמלוגים קבועים ממכירות או תשלום חד פעמי, ולחברה זו יש את כל הכלים לפתח, לייצר ולשווק את המוצר עד למכירות מלאות.
התחושה הרווחות בקרב בעלי הרעיונות, שאם יש לי רעיון אני צריך להגיש עליו בקשה לפטנט מלא או Provisional לפתח איזה אב טיפוס ראשוני ומשם רק להרים את הטלפון לחברת יעד בתחום וזהו אני מסודר!
לצערנו לא כך הדבר, הגשת פטנט מלא/ Provisional נכון רק על מנת להגן עלינו מפני גניבת הרעיון מחברות בתחום ואינו תורם בתהליך מכירת הזכויות, זה נכון ש"טוב מראה עיניים" אבל לא לכל הרעיונות חייבים שיהיה אב טיפוס, במיוחד לאילו שאין צורך בלהוכיח את היתכנותם, בנוסף כדאי מאוד לקחת בחשבון את העלויות, האם זה יהיה נכון להשקיע כמה אלפי או עשרות אלפי דולרים בפיתוח וייצור אב טיפוס.
ברוב המקרים ואולי אפילו בכולם, הפטנט אינו מוכר את עצמו, צריך ל"האכיל" את חברות היעד בכפית, נכון הם מכירות את השוק ואת היכולות שלהם, אבל אנחנו חייבים לבוא מוכנים ברמה העסקית, לצערנו יזמים רבים מזניחים ואולי אפילו מוותרים על הכנת כלים בערוץ העסקי, הם ידרשו לזה אח"כ שיגיעו מול החברה, כשישאלו אותם "כמה תעלה יחידה אחת?" או "כמה אחוזי תמלוגים הם רוצים?", אני מקווה שהתשובה לא תהיה בחזרה לחברה היעד: "כמה אתם מוכנים לשלם", כי הם לא מוכנים לשלם כמעט כלום........
כחלק מהשלבים בבניית המיזם על מנת למכור את הזכויות שימוש חובה להכין כלים עסקיים, אנחנו צריכים להגדיר את חברות היעד על פי ניתוח שווקים בסיסי, ומיד אחרי זה להעריך כמה רווחיות תהיה לחברת היעד ומתוך זה לקבוע אחוז שאותו אנחנו רוצים ולא אחזו שרירותי, כמובן שעל מנת להגיע לחישוב ולתמחור הזה יש מספר רב של נתונים שצריך לבדוק כגון: אחוזי חדירה בשוק, פוטנציאל מכירות בלל ושל חברות היעד בפרט, אחוז רווחיות של הענף ושל חברות היעד וכד'.
הכלים העסקיים האלו שניצור ונכין יקנו לנו את היכולת לשבת מול חברת היעד ולהציע לה הצעה עסקית שתהיה הגיונית ותבוא בקנה אחד עם הפעילות העסקית שלה, אחרי הכל עשינו היטב שיעורי בית.
ככל שנגיע מוכנים יותר וידע רחב יותר כך המחיר שאותו נוכל לבקש יהיה גבוה יותר, אל תשכחו כמונו יש עוד המון שפונים אליהם וכולם חושבים שהמוצר שלהם הכי טוב ורווחי, עלינו להוכיח אחרת ולא להשאיר את ההחלטה בידהם של החברות עצמם.
בימים אילו אנו מסיימים את ארגון קבוצת המיזמים לנסיעה לאירופה בסוף חודש אוגוסט לפגישות עם חברות יעד, נשארו מקומות מוגבלים לנסיעה הקרובה.
אם יש ברשותך רעיון נשמח להכין כלים עסקיים ולפנות לחברת היעד וייתכן ועד לראש השנה הקרוב כבר תהיה עם Draft ראשון מול חברה למכירת זכויות שימוש.
בהצלחה, כפיר חזז
** אין בבלוג זה להמליץ או להציע מהלך ו/או פעילות עסקית כזאת או אחרת, כל מקרה הינו לגופו ומחויב להיבדק בצורה העסקית הטובה ביותר לפני יישומו בפועל.
כפיר חזז, מנכ"ל
י.ם. הזדמנויות עסקיות
משרד : 03-5615123
Web: http://www.yam-net.com
כתובת: המסגר 54 תל אביב
דואר אלקטרוני: kfirh@yam-net.com
י.ם. הזדמנויות עסקיות
משרד : 03-5615123
Web: http://www.yam-net.com
כתובת: המסגר 54 תל אביב
דואר אלקטרוני: kfirh@yam-net.com