דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תביעות קטנות 

מאת    [ 30/03/2008 ]

מילים במאמר: 680   [ נצפה 5108 פעמים ]

בית המשפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בתביעות שהגיש יחיד (אדם פרטי) לתשלום סכום שאינו עולה על 17,800 ש"ח ו/או למתן צו להחלפת מצרך או לתיקונו או לביטול עסקה, כששווי המצרך או התיקון או סכום העיסקה אינם עולים על 17,800 ש"ח.

חברה אינה יכולה להגיש תביעות קטנה אולם ניתן להגיש כנגדה תביעות קטנות על ידי אדם פרטי.

אדם פרטי רשאי להגיש חמש תביעות קטנות בשנה.

בית המשפט לתביעות קטנות רשאי לא לדון בתביעה ולהעבירה לבית משפט שלום, אם ראה שהדיון בבית משפט לתביעות קטנות אינו מתאים לתביעה.

היתרון העיקרי בהגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות הוא כי הנתבע אינו רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין במהלך הדיון, אלא באישור בית המשפט, שיינתן במקרים מיוחדים. למשל, כאשר אחד הצדדים הינו עורך דין.

עם זאת, חברה בע"מ לדוגמא יכולה להעסיק מתמחה במשרד עו"ד גם אצלה לצורך הטיפול בתביעה הקטנה והמתמחה מייצג את החברה כעובד שלה בבית המשפט לתביעות קטנות.

ע"מ להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות יש להכין 2 עותקים של כתב התביעה ולצרף אליהם את כל המסמכים שלדעתכם רלוונטים לתביעה. עותק אחד נשאר בידי התובע ועותק אחד מוגש לבית המשפט לתביעות קטנות. פרט ל-2 העותקים יש להכין עוד מספר עותקים כמספר הנתבעים לדוגמא אם ברצונכם לתבוע 2 אנשים באותו כתב התביעה, עליכם להכין 4 עותקים.

את התביעה על גבי טופס ייעודי המצוי במזכירויות בתי המשפט לתביעות קטנות, או באמצעות כתב תביעה שניתן להכינו באופן עצמאי או בעזרת עורך-דין ועם הגשתו יש לשלם אגרה בשיעור 1% מסכום התביעה (מינימום 50 ש"ח), בתוספת אגרת הקלדה. את האגרה ניתן לשלם באמצעות בולי הכנסה שקונים בסניף דואר או באמצעות כרטיס אשראי.

את התביעה יש להגיש לבית המשפט לתביעות קטנות שבאזור שיפוטו נמצא אחד מאלה:

(1) מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע;

(2) מקום יצירת ההתחייבות;

(3) המקום שנועד, או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות;

(4) מקום המסירה של הנכס;

(5) מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים;

(6) בתביעה שכנגד - יש להגיש בבית המשפט לתביעות קטנות בו הוגשה התביעה המקורית.

בדרך כלל עם הגשת התביעה בבית המשפט לתביעות קטנות מקבל התובע מועד לדיון. כתב התביעה יישלח לנתבע על ידי מזכירות בית המשפט לתביעות קטנות. על התובע לוודא כחודש לפני מועד הדיון, שכתב התביעה נמסר לידי הנתבע, שאם לא כן - יהיה על התובע לדאוג למסירת כתב התביעה לידי הנתבע, למשל באמצעות מסירה אישית או מסירה באמצעות שליח.

בתביעות קטנות לרשות הנתבע 15 יום להגשת כתב הגנה (אלא אם קבע בית המשפט אחרת). המועד להגשת כתב ההגנה נספר מיום שקיבל לידיו הנתבע את כתב התביעה. הנתבע רשאי להגיש תביעה שכנגד, כל עוד שוויה אינו עולה על הסכום שבסמכות בית המשפט לתביעות קטנות (כאמור, 17,800 ש"ח, נכון לספטמבר 2006).

במידה והוגש כנגדכם כתב תביעה בתביעות קטנות ולא הגשתם כתב הגנה או לא הופעתם לדיון, בית המשפט לתביעות קטנות רשאי לתת פסק דין כנגדכם לפי כתב התביעה של התובע, היינו, התובע זכאי לקבל כל דבר שביקש בכתב התביעה ואחר כך לפתוח כנגדכם הוצאה לפועל.

אם ניתן פסק דין בתביעות קטנות כנגדכם, ניתן לפעול בשני מישורים. בקשה לביטול פסק הדין מבית המשפט לתביעות קטנות שנתן את פסק הדין כנגדכם וערעור לבית המשפט המחוזי. אם בחרתם בדרך של ערעור, עליכם לדעת שאין לכם זכות קנויה לערער- עליכם לבקש מבית המשפט המחוזי את רשותו לכך.


· אספו את כל המסמכים הרלוונטיים לתביעה וערכו רשימת עדים פוטנציאליים. אין חובה להגיש את המסמכים יחד עם כתב התביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, וניתן להציגם בשעת הדיון.

· במידה שיש לכם עדים שעשויים לתמוך בגרסתכם, מומלץ מאד להביאם לדיון בבית המשפט לתביעות קטנות. אם העדים אינם בשליטתכם (למשל - אינם בני משפחה או חברים), ניתן לזמנם לעדות באמצעות בית המשפט לתביעות קטנות. במקרה כזה קרוב לודאי כי תחויבו להפקיד סכום מסוים בקופת בית המשפט לצורך תשלום לעדים על טרחתם.

· ודאו כי כתב התביעה אכן נמסר לנתבע. ניתן לברר זאת בטלפון 026593333 - מרכז המידע הארצי של בתי המשפט, שם יש ללחוץ על השלוחה של בתי המשפט לתביעות קטנות.

· אם כתב התביעה נמסר לנתבע, והנתבע לא התייצב לדיון, הנכם יכולים לבקש מבית המשפט לתביעות קטנות כי יקבל את התביעה על סמך האמור בכתב התביעה.

· ניתן ואף כדאי להיעזר בעו"ד לצורך הכנת תביעות קטנות, או להכנת כתב הגנה בתביעות קטנות. בדיון עצמו תייצגו את עצמכם, אך תוכלו להתכונן לקראת הדיון בעזרת עו"ד.

http://www.shali-law.com/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=433083



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב