דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בכמה בדיוק שווה גבר יותר מאישה בישראל 

מאת    [ 04/12/2005 ]

מילים במאמר: 1421   [ נצפה 3469 פעמים ]

ד"ר יוסף מריומה

הנה סיפור המעשה. אמא, טל, שכולם קוראים לה טלי, היא סוכנת נדל"ן, ואבא שרון הוא סוכן נסיעות. יש להם שני ילדים: רועי הבכור חגג 12 לפני שבועיים ויהלי המתוק הוא בן 7 וחצי כמעט. יש ליהלי צרכים מיוחדים- הוא סובל מאוטיזם, ויותר ממה שהוא סובל, סובלים הוריו, אחיו, ושאר בני המשפחה. והנה טלי ושרון התגרשו. לטלי היה מה להגיד על שרון, וגם שרון לא טמן ידו בצלחת,.אבל זהו, החבילה נתפרקה. וכעת, מה שחשוב הוא איך מחלקים את העוגה הקטנה? ולשם כך צריך לדעת כמה מזונות צריך לשלם שרון לטלי כדי שלרועי ויהלי יהיה מה לאכול, לשתות, בגד נקי ללבוש, נעלים לא קרועות לחורף, ספר אחד או שניים, קצת משחקים, חוג אולי מדי פעם, והכי חשוב, לדאוג לצרכים המיוחדים של יהלי.
לא תאמינו מה שהשופטת פסקה כאן, אבל בואו שימו עצמכם קודם במקומה של השופטת, ונסו לנחש. הנה כמה נתונים מהותיים שיעזרו . לטלי יש עסק קטן להמרת מט"ח לאחר שעבודתה כמתווכת לא ממש צלחה. הכנסותיה מהעסק מעטות, טלי גם מספרת שלא קל לה לעבוד במשרה מלאה משום שהיא צריכה לטפל בילדים. רק מי שראה ילד אוטיסט יכול להבין כמה זה קשה לגדל אותו, כמה סבלנות ואורך רוח צריך. כמה תסכול עומד מאחורי כל פעולה פשוטה, שהופכת להיות מתישה, קשה ומפרכת.
מהמוסד לביטוח הלאומי טלי מקבלת קצבת ילדים בסך 250 ש"ח וקצבת הנכות בעבר יהלי שמסתכמת בסך 2,100?. מזה לא נשאר שום דבר, משום שישנה עובדת טיפולית זרה, שטלי, אם חד הורית, שנשארה לבדה אחרי הגירושין חייבת להסתייע בה כדי לטפל ביהלי. עובדת זרה אולי לא משתכרת כמו ישראלית, אבל בכל זאת, צריך לשלם לה 3,000 - לחודש. ויהלי צריך גם רכיבה טיפולית על סוסים שעולה, מה לעשות, 540 ?, וכשהוא יגיע לבית הספר, הוא יצטרך, בנוסף, גם קלינאי תקשורת, וגם שיעורים פרטיים, ומי יודע מה עוד. המדינה אולי תעזור קצת, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה עומק הקיצוצים אז. ישנן גם עמותות שעוזרות מעט לפעמים. אבל מה שבטוח הוא שחלק גדול מהנטל אם לא כולו יפול על כתפיה הדלות של טלי.
טלי והילדים גרים בדירה צנועה ומשלמים שכ"ד בסך $500 לחודש. מההשכרות של דירות עלובות שיש לה, נכנס למשק הבית $800. העודף משמש להם כדי לחיות. שרון לעומת זאת משתכר 4500 - נטו לחודש, אך הוא שוכר דירה בעלות של $550כדי לארח את הילדים בזמן שהם מבקרים אצלו (כ-40% מהזמן).
אז כמה מזונות מגיעים לילדים? לא פשוט לחשב... לא קל להיות שופט. בכל זאת, הנוהג בבתי המשפט הוא להתחיל קודם כל מהצרכים ההכרחיים של כל ילד, שנקבעו לא אחת בפסיקה כ 1,150 ש"ח, ועל כך, יש להוסיף את הוצאות המגורים (מדור מה שקוראים בתי המשפט בעגה שלהם). . וגם כאן, לא צריך להתחיל את כל החישוב מההתחלה: נקבע כלל פשוט שחלקם של שני ילדים הוא 40% משכה"ד ושאר ההוצאות הקבועות. טוב, קשה לחשב כמה הן הוצאות המים והחשמל והטלפון. אז בואו נדפוק קצת את טלי ונתעלם מהם. ניקח רק 40% משכה"ד שמהווים $200. כמה יצא לנו? במשפחה רגילה,ללא הצרכים המיוחדים של יהלי, דמי המזונות היו מתחילים מ 3200?.
על כך יש להוסיף את הצרכים המיוחדים של יהלי, וכמובן, אם בית השמפט היה מתרשם שלשרון ישנה יכולת להרוויח יותר והוא אינו עושה זאת, הוא היה מחייב אותו במעט יותר. ואם הוא לא היה ממש מתעקש לדפוק את טלי, הוא היה מוסיף איזו השתתפות מינימלית במים (ילדים צריכים להתרחץ), בארנונה, בחשמל (צריך לפחות לחמם בחורף, וגם מקרר צורך קצת חשמל), ואולי נניח 20 - לטלפון כל חודש. אבל, אנחנו כאמור החלטנו לדפוק את טלי, ולכן לא נפסוק לה יותר מאשר המינימום ההכרחי 3200 ?.
עוד סיבה שנדפוק את טלי והילדים היא שאנו יודעים ששרון, כמו כל הגברים הגרושים, היה מתלונן, מיבב ומקטר לכולם שאם הוא ישלם 3200 - מזונות, ישאר לו למחיתו רק 1300 ?. אמנם, כולנו יודעים שאי אפשר להוליד ילדים ואחר כך לזנוח אותם. שרון הוא אבא של הילדים, הוא היה שותף להבאתם לעולם, ואנחנו אמנם נגיד לו מה שאומר כל שופט טוב לעשות את כל מה שצריך - להשלים שעות נוספות, להשתמש בחסכונות, להעזר בקרובים, כדי שלילדים שלו יהיה מה לאכול. כמו שהוא דואג לעצמו לאוכל ולשתיה, עליו לדאוג גם לילדים. אבל, בכל זאת, גם לסבלנות שלנו לשמוע קיטורים יש גבול, ורוב החברים בוועדה למינוי ולקידום שופטים הם גברים, אז אנחנו נפסוק שהוא ישלם רק את המינימום - 3,200 ש"ח, וזהו!
כמה בדיוק מזונות פסקה השופטת הנכבדה במקרה זה? כדאי שאת תשבי טוב לפני שאת שומעת את התשובה. כדאי שגם אתה הקורא תחזיק את הכסא שלך. ובכן, נפסק, שטלי תשלם לשרון אלף שקלים חדשים כל חודש! לא, לא התבלבלנו. טלי שהילדים אצלה, צריכה לשלם לשרון מזונות בעבור הילדים!
וכל כך למה? השופטת הסבירה שצריך להשתתף בשכה"ד של שרון (להזכירכם הדירה שלו עולה אפילו יותר משלה, אז ודאי וודאי שהוא צריך יותר), ויש גם הוצאות תחזוקה, מים, חשמל, טלפון, גז, ארנונה שהוא חייב לשלם וכיוון ששרון נותן להם לאכול כשהם באים אצלו, אז מגיע לו קצת כסף גם עבור זה. השופטת גם חייבה את טלי לקנות לילדים בגדים וספרים ומחברות, כדי שיהיה ברור שהאחריות הכוללת על גידול הילדים מוטלת עליה.
אגב, באמצע השבוע, טלי טורחת ומביאה את הילדים לשרון בשעה 19:00 אחרי ארוחת הערב, ולוקחת אותם ממנו בבוקר, כך שאפילו אוכל הוא לא צריך לתת להם אז.
כב' השופטת צפית גם נתנה לשרון לשמור את כל כספי קצבת הנכות שקבלה המשפחה בעבור יהלי עוד לפני שהתפרקה. סוף סוף, שרון הוא האבא, הוא ראש המשפחה, הוא יודע לנהל את הכסף, והוא ממשיך להיות ראש המשפחה גם כשההורים מתגרשים.
מה קרה כאן? השופטת החליטה להתנקם בטלי בגלל שיש לה שנאה לא מוסברת למתווכות דירות? לא! השופטת הסתמכה על כך שהסיכויים של ערעור בישראל הם דלים? ממש לא. השופטת קבעה את המזונות בדיוק נמרץ לפי החוק בישראל!
והאמת היא.. קצת שיקרנו לכם. כלומר, כן, כל הפרטים נכונים, אבל החלפנו בין אבא ואמא. שמו של אבא הוא טל, אבל כולם קוראים לו טליק, ושמה של אמא הוא שרון, אבל כולם קוראים לה שרונה. זהו סיפור אמיתי. רועי ויהלי גדלים אצל אבא טליק, וכל מה שאמרנו שסיפורנו על אמא טלי, הוא באמת סיפורו של אבא טליק, וכל מה שסיפרנו על האב שרון, נכון ומדוייק, אלא שהוא מתאר את מצבה של אמא שרונה. טליק מביא את הילדים לביקור אצל שרונה. והשופטת קבעה שהוא צריך, ממשכורתו הצנועה ומקצבת הילדים וקצבת הנכות לשלם לאמא שרונה מזונות, לא עבורה, אלא עבור הילדים.
אז כמה שווה גבר יותר מאישה במדינת ישראל? פסה"ד שנתנה כב' השופטת קובע זאת בדיוק- 4,200 - לחודש. זהו שווי ההבדל הכספי לגבי אותו אדם בדיוק, ורק בגלל שהוא טליק אבא וגבר, ולא טלי, אמא ואשה, ואת זאת לא קבעה השופטת, כי היא שונאת גברים, ורוצה להתנכל להם. השופטת צפת נשואה לגבר, אביה הוא גבר, יש לה אחים, בנים, דודים, חברים גברים כמו כולנו. אין לה שום סיבה להתנכל להם. ואת זאת לא קבעה השופטת כי היא שונאת סוכני נסיעות או סוכני דירות או אוטיסטים. היא שופטת מקצועית, ותיקה ומנוסה, שלאחרונה אף הוכרז על קידומה לבית המשפט המחוזי.ואת זאת לא קבעה כב' כי סתם מתחשק לה וכי היא יודעת את מה שכולם יודעים, שסיכויי הערעור דלים.
את זה קבע החוק, שאומר, שתשלום מזונות בישראל יעשה לפי ההלכה היהודית, שאומרת שלא משנה היכן הילדים, לא משנה כמה מרוויח האב, לא משנה כמה מרוויחה האם, ובעצם, לא משנה כלום. כל העלות של גידולם של הילדים חלה על האב, באשר הוא אב. הוא גבר, הוא שווה יותר, אז שישלם. וכמה הוא שווה יותר? את זה כבר קבע ביהמ"ש בימים אלו: איש שווה כל חודש 4,200 - יותר מאישה.
ורקע משפטי קצר למי שאינו מכיר את החוק בישראל. לישראל יש חוק נאור, החוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) שנחקק עוד ב 1959, והקובע כי אביו ואמו של קטין חייבים במזונותיו, לא באורח שווה, אלא באורח שיוויוני. בשפה משפטית נאמר "בלי התחשב בעובדה בידי מי מוחזק קטין יחולו המזונות על הוריו בשיעור יחסי להכנסותיהם מכל מקור שהוא." ובשפה של בני אדם, אם האבא מרוויח יותר, אז הוא ישלם יותר, ואם האמא מרוויחה יותר, חלקה יהיה גדול יותר, ואם שני ההורים מרוויחים ביחד מעט, אז שניהם יצטמצמו וילחצו וידחקו, כדי שלילדים יהיה מה לאכול.
אבל, בחוק הזה ישנה התנייה אחת מפלה הוא לא חל על יהודים. הוא גם לא חל על נוצרים, על דרוזים, על מוסלמים, כמעט לא על אף אחד. על היהודים חלה ההלכה היהודית, ועל המוסלמים חלה ההלכה המוסלמית, ועל הדרוזים החוק שלהם, והנוצרים לפי עדתם. ומה אומרת ההלכה היהודית? כל צרכי הילד יחולו על האב, ועל האב בלבד. לא חשוב כמה האב מרוויח, לא חשוב כמה האם מרוויחה. (ומשום מה נשכח ממי שהכניס את ההלכה היהודית לספר החוקים, שההלכה נקבעה כך בכדי לפצות על כללי הדת, שאינם בתוקף בישראל, שלפיהם כל הרכוש שייך לגבר, ולו בלבד.)
ולכן, בדיוק בהתאם לחוק פסקה השופטת. אם הילדים נמצאים אצל האם, האב צריך לשלם את מזונותיהם גם כשהם שם.
חה"כ אהוד רצאבי הגיש לאחרונה הצעת חוק לתיקון המצב. עד אז, יהלי ורועי יסכלו חרפת רעב אצל אבא, ויהנו מכספו רק כשהם אצל אמא...






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב