דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ככה, אי אפשר להמשיך... 

מאת    [ 28/03/2008 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 2293 פעמים ]

הרבה פעמים במהלך השגרה היומיומית , בד"כ בסוף היום, אני מרימה את הראש כדי להסתכל במבט-על על כל המטלות והמשימות שעוד מחכות לי, אלה שאני אף פעם לא מגיעה אליהם , משימות שנמצאות בסוף הרשימה בגלל ענייני היום הבוערים. למשימות האלה תמיד יש תחושה של פרויקט גדול שצריך לגייס אליו את כל הזמן והאנרגיות. בדרך כלל ניגשים לטפל בהם רק כאשר כלו כל הקיצים, מעין תחושת ה "אין ברירה": "אין ברירה, יש בלאגן, מעכשיו גם הילדים יתחילו לסדר " או "אין ברירה, ככה.. הם לא יכולים להמשיך להתנהג". כשאנחנו כבר ניגשים לפרויקט כי באמת אין ברירה (או ככה לפחות החלטנו) , אנחנו מפשילים שרוולים, מצהירים לכולם שזהו עכשיו אנחנו באמת עושים את זה. מעין הצהרה שאנחנו משחררים לעולם שתעזור לנו להיות מחויבים לשינוי .
אבל מהר מאד תחושת הדחיפות והבהילות יורדת ואנחנו מוצאים את עצמנו די מהר מתרגלים למצב החדש/ישן : משלימים עם הבלאגן הנצחי בסלון או עם התקפי הזעם תוך כדי קבלת הגזירה :ככה זה ילדים, ככה הם מתנהגים וחוזרים כאילו לא אירע דבר לשגרה, האמת היא שאנחנו יצורים סתגלניים במיוחד וכיוון שלא מדובר באיום קיומי ,מאד קל לנו לדחות למחר ולהשלים בחוסר רצון עם המצב הקיים , להמשיך לחיות עם האי נוחות, לשלם את מס השפתיים הנדרש ולקטר לסובבים אותנו. הרי חונכנו לזרום , להעביר הלאה, לא להתעכב על הדברים הקטנוניים האלה, לא לעשות עניין.
אם אין רעידת אדמה, נמשיך ונשלים עם ההתנהגויות של ילדינו שלעתים יכולות ממש להוציא אותנו מדעתנו .הילד או הילדה צריכים לחזור על אותה התנהגות שמפריעה לנו מספיק פעמים כדי לגרום לנו להתחיל להתגייס לפרויקט , בשלב הזה ,אנחנו הרבה פעמים מגיבים מתוך כעס ותסכול מתמשך ששככה פשוט אי אפשר יותר להמשיך! (לפחות ביומיים הקרובים..)
לילד שמשליך את תיק בית הספר ליד הדלת בכל פעם מחדש, אנחנו נעיר פעם ,פעמיים אפילו חמש עד שבטעות ניתקל בתיק או שפשוט יגיע היום הזה שהחלטנו שדי ,נמאס- ואז ברגע שהוא יניח את התיק ,אנחנו נסתער עם האשמות , כעסים ואיומים, הילד או הילדה שפשוט התנהגו כפי שעשו עד היום זוכים לקיטונות של כעס והאשמות בעוצמות ובפרופורציות שלא תואמות את גודל המעשה בלי שהם יודעים מאיפה כל זה בא.
במקום להגיב מתוך תחושת ה"אין ברירה" הזו, אפשר לעצור מדי פעם (לא רק כשמתפוצצים) לחשוב על ההתנהלות בבית, האם יש דברים שקשה לנו איתם, האם קיימים דברים שהיינו רוצים לשנות , האם אנחנו מוצאים את עצמנו עייפים ומותשים בסוף היום? האם יש התנהגויות ספיציפיות של הילדים שתרמו לזה? לחשוב על פתרונות ואכיפה יצירתיים על מנת לשנות את המצב, לחשוב על כל השינוי באופן מלא ועגול כאשר אתם חושבים על האפשרויות השונות ועל כל השלכותיהן, בוחרים בדרך הפעולה ומתחילים ליישם את השינוי בנועם, עם שיתוף (לספר לילדים מאין נולד הצורך בשינוי) ,מה עומד לקרות ומה תהיה האכיפה.
שינוי כזה יתקבל בהרבה יותר אהדה ואמפאתיה והסיכוי שהוא יופנם יהיה גדול בהרבה מאשר החלטה ריגעית לשנות סדרי עולם.
לימור קרלינסקי-ארג'י
מוסמכת מכון אדלר
ייעוץ והנחיית קבוצות הורים
0544-998019



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב