דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקונפליקט בין החוק לרגש המדענים: האם ביקורת מדעית היא לשון הרע? 

מאת    [ 29/04/2015 ]

מילים במאמר: 355   [ נצפה 2203 פעמים ]

בחוק איסור פרסום לשון הרע מוגדר המושג "לשון הרע" כדבר פרסום פוגעני שנועד לבזות או לפגוע במשרה של אדם. לכאורה, פרסום של כל דבר שעלול לפגוע ברגשות ובכבודו ולגרום לפגיעה בקריירה של אדם יכול להיחשב ללשון הרע. אבל מה קורה במקרה של ביקורת מדעית, הרי היא חלק בלתי נפרד מהמדע ונועדה לחתור לאמת מדעית, למנוע מדע כוזב, ולקדם את ההבנה? הרי כל מאמר ביקורת עלול לפגוע במשרתם או מקצועם של המעורבים ולגרום לבוז כלפיהם מצד עמיתיהם המדענים. לכן, יוצא שכל מאמר ביקורת מדעית, מתוקף כך שהוא מאיים על מדען מסויים, בכך שמסכן את משרתו ועלול להשפילו, הוא "לשון הרע". אז, יהיה אסור לפרסם ביקורת מדעית וכל מאמר מדעי יהיה קדוש. על מנת לא ליצור מצב מגוחך במדע, שאי אפשר להיתנגד למה שכתוב, המדענים צריך להבין שהם באו ללמוד ולא להיתגאות, לכן, כל מאמר נכון - מקדם אותם בהבנת הנושא ומשפר את התפיסה המדעית שלהם. לכן - לעמוד על טעויות זה הדבר החשוב ולא להיפגע מהבושה שבלטעות. לכן, כל מדען שתחת ביקורת - צריך לשמוח שמתקנים אותו ולא להרגיש מבוזה. הפגיעה במשרה שלו היא גם כן לא מובנת מאליה, שכן, אחרי שתוקנה הבנתו המדעית - הוא הפך למדען טוב יותר ואין סיבה לפטרו. רגשות העלבון והבוז שמדען מרגיש עקב הביקורת המדעית, שהיא חלק בלתי נפרד מהמקצוע, הם ילדותיים ומדען צריך לשאוף לאמת מדעית, שהביקורת עלולה להיות חלק בלתי נפרד ממנה. לכן, ביקורת מדעית, מתוקף כך שתפקידה הוא לא לפגוע במדענים, אלא לקדם אותם בהבנת המדע והכרת הטעויות שלהם - היא איננה לשון הרע.

אומנם, יש בחוק גם הגנת תום לב לביקורת מדעית. ההגנה הזאת מתירה ביקורת מדעית, כך שדברי ביקורת לא נחשבים ללשון הרע. מסעיף 15 ברור שלשון הרע זה תקיפת האדם ולא הדיעה המקצועית שלו. אבל, במסגרת הביקורת ניתן גם לשפוט את המדען עצמו: דיעותיו ומעשיו, כפי שהם ברורים מהפרסום המדעי, שעליו הביקורת. המדען רשאי לבקש לפרסם התנגדות לביקורת, שתפורסם צמוד, אחרת עלולה להיתבטל הגנת התום לב.

מדענים צריכים להיתבגר רגשית ולא לראות בביקורת מדעית - תקיפה אישית. ביקורת היא חלק בלתי נפרד מהמדע והזכות לכתוב ביקורת חייבת להיות קיימת. ההתנגדות של המדענים לביקורת נובעת מפנטזיה ילדותית שבמסגרתה - כל מה שהמדענים כתבו צריך להיתקבל כקודש בעולם, מה שבמציאות כמעט אף פעם לא קורה.

 לאוניד אסיפוב 2015




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב