דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אלכוהוליזם לאחר מעקף קיבה: אתה מדבר מהראש או מהבטן? 

מאת    [ 17/02/2015 ]

מילים במאמר: 629   [ נצפה 1816 פעמים ]

אלכוהוליזם הוא תמיד בעיה שיש להתייחס אליה בכובד ראש. היא מופיעה בשיעורים שונים ובנסיבות חיים משתנות. ד"ר אסנת רזיאל עושה סדר בשמועות על הקשר בין צריכת אלכוהול מוגברת לבין ניתוחים בריאטרים.

יש לא מעט ספקולציות על הקשר בין צריכת אלכוהול מוגברת לבין הקשר בין ניתוחים בכלל וניתוחים בריאטרים בפרט, הגיע הזמן לברור את האמת מתוך הבדיה.

בשנת 2009, עברה פציינטית בשם ג'קי קים ניתוח בריאטרי  אשר סייע לה, כצפוי, לרדת אחוזים ניכרים ממשקלה, היא איבדה קילוגרמים רבים והרגישה נהדר.

הצרות של ג'קי עם אלכוהול הגיעו במקביל, זה התחיל בהזמנת כוס יין במקום קינוח שהייתה רגילה להזמין. "בהתחלה חשבתי, 'זה נהדר, אני לא צריכה לשבת ליד השולחן ולסובב את המזלג שלי בזמן שכולם אוכלים קרם ברולה'", נזכרה קים, יועצת רפואית בת  44, החייה בסנט לואיס, מיזורי. אבל עד מהרה הזמנה של כוס מדי פעם יין הפכה לתכופה הרבה יותר.

קים בילתה את השנתיים הבאות נלחמת בהתמכרות. "הרבה דברים מפחידים שקרו באותן השנים," היא מעידה. היא שתתה באופן קבוע לבד בבית, שני בקבוקי יין בכל פעם. לא עבר זמן רב, והיא הסתירה בקבוקים מבעלה, נהגה בשכרות, סבלה מהתעלפויות ומחבורות על גופה שהיא לא זכרה שקיבלה.

הסיפור שלה הוא לא נדיר. בשנת 2012, מחקר גדול שפורסם בכתב העת של איגוד הרפואה האמריקאי דיווח כי אחוז החולים שסבלו מהתמכרות לאלכוהול עלה מ -7.6 אחוזים לפני הניתוח ל -9.6 אחוזים שנתיים לאחר ניתוח.

ובכל זאת, חולים רבים כיום אינם מודעים לסיכון של אלכוהוליזם כאשר הם עוברים הליך של מעקף קיבה, ומדענים עצמם לא לגמרי בטוחים למה הסיכון קיים. תאוריה מוקדמת גרסה כי מדובר  בהעברת התמכרות [TRANSFER], אשר הציעה כי אנשים עלולים לאמץ התמכרויות חדשות לאחר ניתוח לירידה במשקל, בגלל שהם כבר לא יכולים למלא את התמכרויות המזון שלהם. ייתכן שיש גם הסבר אנטומי: חילוף חומרים ספציפיים ושינויים הורמונליים שמופעלים על ידי מעקף קיבה מותירים חולים רבים  פגיעים במיוחד לאלכוהוליזם, אך לא להתמכרויות אחרות. ייתכן גם ששני ההסברים נכונים – אך באותה מידה יתכן מאד כי התשובה לכך נמצאת בכלל במקום שונה.

"בין אם זה העברת התמכרות או משהו אחר המתרחש בגוף, אנחנו באמת לא יודעים בשלב זה", אמר ג'יימס מיטשל, רופא ופרופסור למדעי המוח באוניברסיטת צפון דקוטה. מה שבטוח, הוא מוסיף כי השיעור של אלכוהוליזם עולה בחולים שעברו ניתוח מעקף קיבה.

חשוב להבין, ניתוח מעקף קיבה נפוץ מאד בארצות הברית ומחקרים מראים כי הניתוח לא רק גורם לירידה במשקל אלא ש- 90 אחוזים מחולי מעקף קיבה  מצליחים לשמור על הירידה במשקל אפילו עשר שנים לאחר הניתוח  וכמו כן הם חשופים פחות למחלות נילוות כגון סוכרת מסוג 2, מחלות לב, סרטן. אלכוהוליזם יכול להיות אולי תוצאה אפלה של הניתוח לחלק מחולים - גם אם אף אחד לא בטוח למה.

ההסבר של העברת התמכרות מניח שאנשים שאוכלים יותר מדי לעתים קרובות נוטים להתמכרות. חוקרים דיווחו העברת התמכרות בצורות רבות - אלכוהוליסטית בגמילה עלולה להתחיל לעשן בשרשרת, למשל. אבל הרעיון הכללי שנוי במחלוקת, גם בגלל שזה יכול להיות קשה לאתר את השורשים של ההתמכרות: יש הטוענים שזה פיסיולוגי, ואילו אחרים מתעקשים שהיא מונעת על ידי סיבות פסיכולוגיות.

אחד הסברים הפיסיולוגיים להתמכרות, שתוארו לראשונה על ידי מדען מוח באוניברסיטת פלורידה בשם קנת' בלום, הוא תגובה קהה לדופמין, חומר כימי שמשוחרר במוחנו כאשר אנו מבצעים פעילות עם גמול גבוה כגון אכילה, קיום יחסי מין, סמים והאזנה למוסיקה. דופמין לא רק עוזר לנו להרגיש את ההנאה מהפעילויות הללו, הוא גם מניע אותנו לחזור עליהן שוב ושוב בחיפוש של יותר הנאה.

תהיה הסיבה אשר תהיה, מחסור בדופמין במוח אחראי לתגובת שרשרת של חיפוש אחר ריגושים חליפיים במקום אוכל. רוב המדענים מייחסים כל התמכרות שהיא לשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. התמכרויות יכולות להיות מועברות מהתמכרות אחת לאחרת,  אבל הן בעצם תמיד שייכות למנגנון אחד.

נדמה כי בכל מקרה של התמכרות, יש לבדוק את מכלול הגורמים המביאים אליה, והדבר רק מדגיש את החשיבות של טיפול מלווה לכל מנותח בריאטרי המכין אותו למשמעויות של השינוי שהוא עתיד לעבור ושל חייו החדשים.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב