"עצת זהב" לחיסכון רב בפרסום בכלל וברדיו בפרט
הטיזר הפרסומי
הטיזר- הוא מסר פרסומי קצר ומסקרן שניתן להשתמש בו בכל אמצעי המדיה. מטרת הטיזר למשוך את תשומת ליבנו ולהיחשף לפרסום בהמשך.
הטיזר יכול להופיע בוורסיות שונות בהתאם לאמצעי הפרסום: בעיתונות "סטריפ" פרסומי (מודעה מלבנית לרוחב העמוד),בבאנר באינטרנט, בפרסום חוצות,או בתשדירי טלוויזיה ורדיו קצרים (5 שניות).
טקטיקת הפרסום הקצר והקולע המבוסס על "טיזרים" ןתשדירים קצרים עשוייה להיות אפקטיבית לא פחות ואולי יותר מפרסום "רגיל" המתבסס על שטחי פרסום נירחבים ו/או תשדירים רגילים של 30 שניות ברדיו ובטלוויזיה.
אך ההבדל והיתרון המשמעותי של שיטת פרסום זו טמון בחיסכון העצום בעלויות הפרסום ברוב המקרים לא על חשבון האפקטיביות והאימפקט הפרסומי. כמובן שנידרשת הבנה פרסומית בעיקר בכל הקשור לקופירייטינג- הניסוח של המסר הפרסומי הקצר והקולע אך זו משימה בהחלט אפשרית וכדאית.
להלן פירוט עלויות תשדירים ברדיו והמחשה לחיסכון הניכר שעשוי להגיע לעשרות אחוזים בפרסום ברדיו ,המשלב בין תשדירים רגילים ("30) לבין תשדירים קצרים.
פרסום "טיזרים" ותשדירים קצרים ברדיו
תשדירי הפרסום ברדיו ובטלוויזיה ניקבעים לפי אורך התשדיר ובהתאם גם מחירם,כ"כ בהתאם לזמני השידור (פריים טיים וכו'). תשדיר פרסום קלאסי אורכו "30 שניות.
"30 שניות- מחיר ממוצע ברדיו האזורי - 350 ש"ח. ברדיו הארצי - 2,000 ש"ח.
תשדיר "20 שניות- מחיר בממוצע - 75% ממחיר תשדיר רגיל של "30 שניות.
תשדיר "15 שניות- מחיר בממוצע - % 70 "
תשדיר "10 שניות- מחיר בממוצע - 50% "
תשדיר "5 שניות - מחיר בממוצע - 40% "
תכנון יעיל לפריסת תשדירי רדיו יכלול: תשדירי "30 שניות בתחילת הקמפיין למתן אפשרות חשיפה ומסר רב יותר (30 שניות=60 מילים בממוצע), ובהמשך גיבוי תשדירי 15 - 10 שניות ואף 5 שניות בלבד, לשימור המסר והמותג בזיכרון המאזינים. כל זאת לתקופה ארוכה המתאפשרת מהחיסכון המשמעותי בעלויות התשדירים הקצרים לעומת תשדירים רגילים.
ניסוח התשדירים - במיוחד ברדיו יש חשיבות עליונה לניסוח התשדירים (קופירייטינג), לעיתים קרובות קמפיין רדיו ייכשל או יצליח בגלל ניסוח נכון או לא נכון של התשדירים. "חוכמת המילים" מקבלת משמעות מיוחדת בפרסום ברדיו. במהלך השנים ניסחתי מאות ואולי אלפי תשדירי רדיו, ולעיתים קשה להאמין שדווקא קמפיין רדיו בתקציב קטן, בגלל ניסוח נכון ואפקטיבי, מצליח מעל לכל התחזיות, ומשודר במשך שנים, לעיתים כמעט ללא שינוי. י יעד באזורים מוגדרים מראש, לדוגמא פרסום "ברדיו ללא הפסקה" הזוכה לקהל מאזינים גדול מאוד מגדרה עד חדרה.
הרדיו האזורי גרם למהפכה לא רק בהרגלי ההאזנה, אלא בחיסכון גדול בעלויות הפרסום, ומיקוד מאוד אפקטיבי בקהל היעד למוצר ולנושא הקמפיין, בוודאי לעומת אמצעי מדיה יקרים מאוד, שלא מתאימים לכל מפרסם קטן.
בכל רדיו אזורי חשוב להכיר את התוכניות עם האזנה הגבוהה ביותר, הפופולריות, ובהתאם להכין פריסת תשדירים יעילה גם בתקציב קטן יחסית של כמה אלפי שקלים בחודש. איש מקצוע מנוסה בפרסום ברדיו, יציע ללקוח את האופציה הטובה ביותר עבורו, לחשיפה מירבית ואפקטיבית של המוצר לקהל היעד שלו.
תמיד כדאי להעדיף בפרסום ברדיו , פריסת תשדירים עם תדירות ורפיטציה (תדירות וחזרה על התשדיר) טובה ואופטימלית, על פני טיפטוף לא אפקטיבי באותו תקציב על פני תקופה ארוכה. לדוגמא: אם התקציב מאפשר 100 תשדירים בחודש בלבד, במקום לשדר כל יום תשדירים בודדים ופחות אפקטיבים, לדוגמא: 2-3 בלבד, עדיף לשדר 8 תשדירים ביום, במשך פחות ימים בחודש, אבל כל יום שידור הרבה יותר אפקטיבי ויביא לתוצאות מאשר 2-3 תשדירים ביום.
מניסיוני הרדיו הוא מדיום פרסומי מעולה להעברת מסר פרסומי אפקטיבי במחיר סביר בהחלט מול האלטרנטיבות, אך עיקרון הפרסום "הקצר והקולע" המתבסס על טיזרים, מודעות, תשדירים קצרים, יצירתיים ובולטים ,תופס לגבי כל אמצעי הפרסום ומומלץ מאוד לחיסכון ניכר בתקציב הפרסום, מבלי לפגוע ביעילות העברת המסרים בקמפיין.
אז מאחל לכם רדיו חזק והצלחה בקמפיין הרדיו ובכלל, שיגשוג והצלחה בעסקים...
הטיזר הפרסומי
הטיזר- הוא מסר פרסומי קצר ומסקרן שניתן להשתמש בו בכל אמצעי המדיה. מטרת הטיזר למשוך את תשומת ליבנו ולהיחשף לפרסום בהמשך.
הטיזר יכול להופיע בוורסיות שונות בהתאם לאמצעי הפרסום: בעיתונות "סטריפ" פרסומי (מודעה מלבנית לרוחב העמוד),בבאנר באינטרנט, בפרסום חוצות,או בתשדירי טלוויזיה ורדיו קצרים (5 שניות).
טקטיקת הפרסום הקצר והקולע המבוסס על "טיזרים" ןתשדירים קצרים עשוייה להיות אפקטיבית לא פחות ואולי יותר מפרסום "רגיל" המתבסס על שטחי פרסום נירחבים ו/או תשדירים רגילים של 30 שניות ברדיו ובטלוויזיה.
אך ההבדל והיתרון המשמעותי של שיטת פרסום זו טמון בחיסכון העצום בעלויות הפרסום ברוב המקרים לא על חשבון האפקטיביות והאימפקט הפרסומי. כמובן שנידרשת הבנה פרסומית בעיקר בכל הקשור לקופירייטינג- הניסוח של המסר הפרסומי הקצר והקולע אך זו משימה בהחלט אפשרית וכדאית.
להלן פירוט עלויות תשדירים ברדיו והמחשה לחיסכון הניכר שעשוי להגיע לעשרות אחוזים בפרסום ברדיו ,המשלב בין תשדירים רגילים ("30) לבין תשדירים קצרים.
פרסום "טיזרים" ותשדירים קצרים ברדיו
תשדירי הפרסום ברדיו ובטלוויזיה ניקבעים לפי אורך התשדיר ובהתאם גם מחירם,כ"כ בהתאם לזמני השידור (פריים טיים וכו'). תשדיר פרסום קלאסי אורכו "30 שניות.
"30 שניות- מחיר ממוצע ברדיו האזורי - 350 ש"ח. ברדיו הארצי - 2,000 ש"ח.
תשדיר "20 שניות- מחיר בממוצע - 75% ממחיר תשדיר רגיל של "30 שניות.
תשדיר "15 שניות- מחיר בממוצע - % 70 "
תשדיר "10 שניות- מחיר בממוצע - 50% "
תשדיר "5 שניות - מחיר בממוצע - 40% "
תכנון יעיל לפריסת תשדירי רדיו יכלול: תשדירי "30 שניות בתחילת הקמפיין למתן אפשרות חשיפה ומסר רב יותר (30 שניות=60 מילים בממוצע), ובהמשך גיבוי תשדירי 15 - 10 שניות ואף 5 שניות בלבד, לשימור המסר והמותג בזיכרון המאזינים. כל זאת לתקופה ארוכה המתאפשרת מהחיסכון המשמעותי בעלויות התשדירים הקצרים לעומת תשדירים רגילים.
ניסוח התשדירים - במיוחד ברדיו יש חשיבות עליונה לניסוח התשדירים (קופירייטינג), לעיתים קרובות קמפיין רדיו ייכשל או יצליח בגלל ניסוח נכון או לא נכון של התשדירים. "חוכמת המילים" מקבלת משמעות מיוחדת בפרסום ברדיו. במהלך השנים ניסחתי מאות ואולי אלפי תשדירי רדיו, ולעיתים קשה להאמין שדווקא קמפיין רדיו בתקציב קטן, בגלל ניסוח נכון ואפקטיבי, מצליח מעל לכל התחזיות, ומשודר במשך שנים, לעיתים כמעט ללא שינוי. י יעד באזורים מוגדרים מראש, לדוגמא פרסום "ברדיו ללא הפסקה" הזוכה לקהל מאזינים גדול מאוד מגדרה עד חדרה.
הרדיו האזורי גרם למהפכה לא רק בהרגלי ההאזנה, אלא בחיסכון גדול בעלויות הפרסום, ומיקוד מאוד אפקטיבי בקהל היעד למוצר ולנושא הקמפיין, בוודאי לעומת אמצעי מדיה יקרים מאוד, שלא מתאימים לכל מפרסם קטן.
בכל רדיו אזורי חשוב להכיר את התוכניות עם האזנה הגבוהה ביותר, הפופולריות, ובהתאם להכין פריסת תשדירים יעילה גם בתקציב קטן יחסית של כמה אלפי שקלים בחודש. איש מקצוע מנוסה בפרסום ברדיו, יציע ללקוח את האופציה הטובה ביותר עבורו, לחשיפה מירבית ואפקטיבית של המוצר לקהל היעד שלו.
תמיד כדאי להעדיף בפרסום ברדיו , פריסת תשדירים עם תדירות ורפיטציה (תדירות וחזרה על התשדיר) טובה ואופטימלית, על פני טיפטוף לא אפקטיבי באותו תקציב על פני תקופה ארוכה. לדוגמא: אם התקציב מאפשר 100 תשדירים בחודש בלבד, במקום לשדר כל יום תשדירים בודדים ופחות אפקטיבים, לדוגמא: 2-3 בלבד, עדיף לשדר 8 תשדירים ביום, במשך פחות ימים בחודש, אבל כל יום שידור הרבה יותר אפקטיבי ויביא לתוצאות מאשר 2-3 תשדירים ביום.
מניסיוני הרדיו הוא מדיום פרסומי מעולה להעברת מסר פרסומי אפקטיבי במחיר סביר בהחלט מול האלטרנטיבות, אך עיקרון הפרסום "הקצר והקולע" המתבסס על טיזרים, מודעות, תשדירים קצרים, יצירתיים ובולטים ,תופס לגבי כל אמצעי הפרסום ומומלץ מאוד לחיסכון ניכר בתקציב הפרסום, מבלי לפגוע ביעילות העברת המסרים בקמפיין.
אז מאחל לכם רדיו חזק והצלחה בקמפיין הרדיו ובכלל, שיגשוג והצלחה בעסקים...
מוטי קפלן יועץ ומרצה לתקשורת שיווקית
http://www.mkimc.com
http://www.mkimc.com