דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סמכות הורית ואהבה - הילכו שניים יחדיו? 

מאת    [ 31/12/2014 ]

מילים במאמר: 479   [ נצפה 2326 פעמים ]

בס"ד

אחת ההתלבטויות הנפוצות, בהן מתלבטים הורים, היא עד כמה ללחוץ על הילדים בענייני החינוך. לדוגמא: האם ללחוץ על הילד ללמוד כמו שצריך, או להניח לו? האם להנחיל כללים בבית ולעמוד עליהם, או ליצור חינוך חופשי ו'זורם' יותר? ועוד שאלות דומות.

הנחת היסוד המונחת ביסוד הדברים היא שהאושר נמצא בזרימה החופשית, ומתן עול על כתפי הילד, עשוי לפגוע באושרו.

אבל, חשוב מאוד לדעת שהמחקר מורה בדיוק את ההיפך מכך – האושר האנושי אינו מושג כתוצאה מבטלה וחוסר מעש. חיים שמבוססים על כיף ותענוג, נראים אולי קוסמים במחשבה ראשונה, אבל אם בודקים זאת רואים שאנשים החיים כך אינם מדווחים על תחושה של אושר, כפי שאולי ניתן היה לצפות.

האושר האנושי מושג דווקא כאשר אנחנו חשים שאנחנו יעילים וחיינו מלאי משמעות ערכית, ולא מתוך בטלה, שמענגת אותנו אולי כאשר אנחנו זקוקים למעט מנוחה, אבל אינה יכולה להפוך לצורת חיים קבועה.

לכן, למרות הקושי של הילד לקבל את הכללים שלנו ואת המטלות המוטלות עליו, חשוב שנשנן לעצמנו שוב ושוב שדווקא העמידה על קיומן, יוביל אותו בסופו של דבר לפתח אישיות שלמה, בעלת מסוגלות לפעול ולהוציא אל הפועל את כישרונותיו וייעודו.

דווקא ההורים שסבורים שהם מעניקים לילד את האושר העילאי, בכך שהם לא 'חופרים' לו, ולא מעיקים עליו עם מטלות וחובות, עשויים לגלות שהילד גדל ללא יכולת התמודדות, ובסופו של דבר הוא עשוי להיות מתוסכל ומלא בתחושות של חוסר משמעות ואף דיכאון.

את ההמחשה הטובה ביותר לכך, קיבלתי כאשר זכיתי לעבוד מספר שנים עם 'נוער נושר'. אחד הדברים המפתיעים ששמעתי מהם שוב ושוב, היה שהם מייחסים את חוסר הגבולות בבתים בהם הם גדלו, לחוסר אכפתיות של ההורים ולא לאהבתם.

כמובן שגם ילדים שגדלים עם הורים נוקשים, שמטילים מטלות שרירותיות, מבלי להקשיב לצרכי ילדיהם, עשויים לחוות קושי לא מבוטל, ולכן גם צורת הורות זו אינה מומלצת. אבל למרבה הפלא, מבין שתי האפשרויות הגרועות הללו, דווקא ילדים שגדלו במשפחות עם משמעת נוקשה, מדווחים על אושר ותחושת משמעות במידה שבאופן יחסי היא רבה יותר ממידת האושר שדיווחו עליה ילדים שגדלו במשפחות שהגבולות בהן היו מצומצמים, או כמעט ולא קיימים.

השילוב הנכון ביותר, שמגדל ילדים מאושרים ויצירתיים, שמסוגלים גם לעמוד בדרישות החיים, הוא השילוב בין הצבת כללים ודרישה לעמידה במטלות, ביחד עם חום, הקשבה ואמפתיה.

כאשר אנחנו פועלים כך, הילד מרגיש שגם העמידה שלנו על הכללים, משמשת לטובתו, ממש כשם שבכל מרחבי החיים אנחנו דואגים לו ואוהבים אותו.

על מנת ללמוד יותר על הדרך להצבת גבולות וסמכות הורית ללא כעס או ענישה, אתם מוזמנים להוריד בחינם את המדריך שכתבתי בנושא (מלווה גם בסדרת סרטונים, למי שמעדיף לצרוך כך את המידע).

הורים שיפעלו בשיטה זו, יגלו שאין כל סתירה בין סמכות וגבולות לבין אווירת חום ואהבה, שמאפשרת לילדים לצמוח בבית שהוא מעין חממה בה מקבלים הפרחים את כל צרכיהם, וגדלים לתפארת.

גם בחממה, יש צורך ליצור תנאים אופטימליים, שמאפשרים לצמח את הצמיחה המיטבית, אך מאפשרים גם לצמח עצמו להתמודד עם אתגרים, על מנת שתהיה האפשרות להוציאו בשלב מסויים מהחממה ולשתול אותו בשטח הפתוח.

___________________


M.A אריה אשדת, הדרכת הורים, טיפול זוגי והרצאות.


ליצירת קשר: 054-4533450.


אתר: www.tipul-yehudi.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב