דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התחשבות בזולת - הפתרון ליוקר המחייה 

מאת    [ 21/12/2014 ]

מילים במאמר: 365   [ נצפה 3086 פעמים ]

לרב ד"ר מיכאל לייטמן, ישנן טענות רבות כלפי חברתנו, הן מתחילות בבעיה המרכזית: שאין ערבות - הדדית ואף התחשבות בזולת. על כן, אם לא תטופל בעיות כלכליות במדינתנו יישארו כפי שהן היום.

לדבריו, פני חברתנו כרגע לא מאפשרות רפורמות כלכליות וחברתיות רבות, בשל קשרי הון ושלטון, ואף בשל קבוצות האינטרס החזקות והחברה המפוצלת שמתנהלת במנטליות של: חטוף ככל יכולתך. מוסיף הרב לייטמן, המוביל את ארגון קבלה לעם: המודל הכלכלי הנכון ייצא מתוך חברה שהיא מלוכדת ושמבוססת על ערבות. צריך לייסד חברה שמבוססת על ההתחשבות לפני פתרון יוקר המחייה. אג'נדת הארגון בתחום הכלכלה היא אוניברסלית, ולא מתייחסת רק לישראל. המשבר שמתמשך מ2008, שעל אף המאמצים חסרי התקדים בהיקף ובאיכות, בין אם מוניטריים ובין אם פיסקאליים, מסרב להיעלם, ומעיד שקיים צורך חזק לנסות משהו שטרם ניסינו. פתרון כלכלי הינו נגזרת של הפתרון החברתי-חינוכי, של השינוי בקשרים וביחסים שבינינו. לא ניתן לצפות לפתרון בעיות כלכליות שמעיקות, כגון יוקר המחיה, הגידול באי השוויון, והשיעורים הגבוהים מאוד של העוני וחוסר הביטחון התזונתי, מבלי לייסד בתחילה חברה שמבוססת על הרגשת - הזולת, על התחשבות, על נכונות לוויתורים ועל אהבה.

לדוגמה, הכלכלה השחורה כבר לא תמשיך להיות כ20% מהתוצר, כי אם כל אחד מאיתנו ירגיש שהעלמת ההכנסה מהמדינה הינה שקולה למפרנס המסתיר מאשתו ומילדיו נתח מהמשכורת ולא דואג לצרכיהם. ואין כל טעם להביא לרפורמות כלכליות כאלה או אחרות, או לצפות להגדלת תקציבים בתחומים החברתיים או ליישום חוק מע"מ - אפס, או להכנסת עוד מוצרים לפיקוח המחירים, או לחקיקה להגברת תחרותיות במשק, לפני שנערוך שינויים ביחסים בינינו. 

איך מיישמים את אלו בשטח? זה אינו פתרון של "זבנג וגמרנו", אלא פתרון - תהליכי. כלכלנים בעולם כולו נמצאים היום בתהליך בחינה מחודשת של ההנחות הבסיסיות של שיטת הכלכלה הקפיטליסטית, שיש הסכמה שלצד יתרונות רבים, יצרה בעיות רבות, בועות ומשברים, שהתמודדות עימם נעשית קשה יותר ויותר. גורמים הולכים ומתרבים, כמו לדוגמא זוכי "פרס נובל לכלכלה", וגם "קרן המטבע הבינלאומית", קוראים תיגר על המודל הניאו ליברלי ששולט במערב ובישראל. המודל הזה מניח שתמריצים פיסקליים ונוספים שיחולקו לאלו שנחשבים גורמים מחוללי - צמיחה, ובראשם בעלי ההון וחברות גדולות ועשירות במשק יביאו לצמיחה יציבה וחזקה ולהגדלת הכנסות מדינה ממסים, וכך יאפשרו לתוצאות הצמיחה במתכונת הזו לחלחל מטה לכל שכבות - האוכלוסייה.

מתוך המאמר שפורסם בYNET

קבלה לעם - קבלה אוטנתית לכולם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב