דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך ניגשים לכתיבת סיפור חיים? טיפים והמלצות 

מאת    [ 14/12/2014 ]

מילים במאמר: 1088   [ נצפה 3276 פעמים ]

טיפים כתיבת אוטוביאוגרפיה או זכרונות

מספר לא מבוטל של אנשים מחליטים לכתוב את סיפור חייהם, חיי משפחתם או זכרון אישי היסטורי. לרובנו אין דחף פתאומי להרגיש שאנחנו פשוט חייבים לשתף אחרים בחיינו האישיים והרעיון בדרך כלל לא מגיע בין לילה. עם זאת, במידה והגעת למסקנה שאת סיפור חייך או חיי משפחתך יש לשמר מאי אלו סיבות, את מוצאת את עצמך ניצבת בפני מספר שאלות כגון: איך להתחיל, איך אמור להראות המוצר המוגמר, כמה זה יעלה ומי יבצע את העבודה.

במובן מסויים, כולנו כותבים את סיפור חיינו בכל יום שעובר. המחשבות, פעולות והניסיון שלנו יוצרים את הזכרונות והחוויות האישיות שתורמים לסיפור אותו נשתף עם אחרים ביום מן הימים. במידה ומחשבה על כתיבה אודות חייך חלפה במוחך, נסי לאמץ את רעיון היומן האישי - תעדי ביומנך את תובנות היום והאירועים המשפיעים על חייך או על חיי קרוביך.

יכול להיות שתראי בזאת קלישאה, אבל אנחנו באמת צריכות לעצור לפעמים ולהעריך כל יום שעובר, חיים רק פעם אחת וכל יום הוא מתנה. אחד השיעורים החשובים ביותר שיש לחיים להציע הוא להבין את החשיבות להיות "נוכחים" בחיינו, עלינו להיות ערניים לאופן בו החיים שלנו מתפתחים. אם לצטט אדם חכם בשם גנדי:

"שים לב למחשבותיך; הן הופכות למילותיך. שים לב למילותיך; הן הופכות למעשיך. שים לב ושפוט את מעשיך; מעשים הופכים להרגלים. היה מודע להרגליך; הם הופכים לערכים שלך. הבן וקבל את הערכים שלך; הם הופכים לגורלך."

נכון, לא קל לשמור על ערנות בכל עת, החיים קורים ולעיתים קרובות סיטואציות מתעוררות שמקשות עלינו ומושכות מאיתנו תשומת לב. עם זאת, בסוף כל יום, תמיד תוכלי להרים את היומן האישי, לחשוב על מהלך היום, על רגשותיך וחוויותיך ופשוט לשים את כל זה על הנייר.

כתיבת סיפור חייך היא שילוב של זיכרון והערכה. בעוד את צועדת בין הזכרונות, את תיזכרי במאורעות שיעוררו אצלך רגשות. אם תתחברי לרגשות המתעוררות - לשמחה, לעצב, למתח, להתרגשות, להתלהבות, לצחוק ולבכי - את תתחילי להעריך מחדש את החשיבות של הזכרונות.

אפשר לתאר את תהליך הזיכרון לצורך כתיבה כמטהר ואפילו טיפולי במובן מסויים. עם זאת, התהליך לעיתים דורש מאיתנו להתמודד עם אמיתות. אנחנו אוהבות לצייר גירסה משלנו של העבר, וזה בסדר גמור, כל עוד לא נעשה נזק לאחרים ולעצמך. מה שתחליטי לשים במילים שאנשים אחרים יקראו נתון להחלטתך בלבד אבל כולי תקווה שתהיי כנה עם עצמך ככל האפשר.

מוטיבציה היא מפתח

כתיבת אוטוביאוגרפיה, סיפור חיים או ספר זכרונות משפחתי יכול להיות פרוייקט לא פשוט. המוטיבציה לכתיבת הספר תעזור לך לסיים את המטלה שלקחת על עצמך והמוטיבציה תגיע מהסיבה שבזכותה החלטת לכתוב את הספר.

ראשית, חישבי מדוע את מעוניינת בספר שיסכם את הסיפור מלכתחילה. מה המוטיבציה שלך? האם מדובר בלהעביר את ההיסטוריה האישית שלך למשפחתך? האם זה לחלוק את דעותיך וערכיך? האם עברת חוויה יוצאת מן הכלל שחבל אם לא תעבור מדור לדור ותישכח בזמן?

האם תרצי להיות באור הזרקורים של הסיפור או שאת פשוט רוצה למצוא את ההגיון בחייך? האופן שבו הסיפור יסופר חשוב מאד אז מומלץ שתשקיעי בכך מחשבה.

ועכשיו מה?

אופן כתיבת הסיפור הוא אלמנט חשוב נוסף. האם תתחילי בהתחלה לפי סדר כרונולוגי? האם תתעדי את כל חייך מילדות לבגרות באופן אוטוביוגרפי? או שתעדיפי להתמקד במאורע ספציפי, בזמן ספציפי ואיך הוא השפיע עליך או על סובביך?

זכרי: יש לא מעט דרכים לספר סיפור ויש גם לא מעט דרכים להציג אותו.

פרספקטיבה

גישה נפוצה לספר סיפור היא מנקודת מבטך הייחודית. זו בדרך כלל הטכניקה שנוקטים בין אם מחליטים לערוך את הכתיבה באופן עצמאי או לשכור כותב. לדוגמה: "אחת הזכרונות האהובות עלי מהילדות היא תפיסת הדג הראשונה שלי. לקח לי לא מעט זמן להדק את התולעת החלקלקלה לקצה החכה שלא נדבר על ההמתנה הארוכה עם אבא שלי עד שדג יעבור וינגוס בפיתיון. אני לא אשכח את ההמתנה הזו לעולם, אני חושבת שזה הרגע הראשון שבאמת הרגשתי את החיבור והאהבה לאבי."

כמו כן, הסיפור גם יכול להיות בצורת "אודותיך" ואופייני במקרים ששוכרים כותב. לדוגמה: "יסמין הייתה נחושה באופן יוצא מן הכלל. אם העזת להתעמת עימה, כדאי מאד שתארגן את טענותיך ועובדותיך משום שהיא לעולם לא תודה בתבוסה, אלא אם כן הוכחות הטענה היו חותכות מעל לכל ספק."

זה בסדר בין אם תבחרי בגישה זו או אחרת אם כי מומלץ מאד להימנע מכמה דברים חשובים במידה ובחרת בכתיבה עצמאית. הימנעי מכתיבת המילה "אני" פעמים רבות מידי, זה עלול להבהיל את הקורא. כמו כן, הימנעי מהטפות. יתכן מאד שיש לך המון ניסיון ולקחים אישיים אבל אם הקורא ירגיש שאת מטיפה לו איך עליו לחיות את חייו ואיך שאת בטוחה שהדרך שלך היא הנכונה, הדבר יצור התנגדות. הדרך העדיפה היא להראות כיצד התמודדת עם אתגרי החיים ולחלוק את תובנותיך ומסקנותיך.

כותב אשר כותב את סיפור חייכם בנרטיב גוף שלישי חייב להיזהר ולומר את אשר אתם מתכוונים שיכתוב. לא מדובר בחשיפה עיתונאית אגרסיבית - אלא אם כן זה רצונך כמובן. כותב סיפורי חיים טוב יעבור יחד איתך על הטסט על מנת לקבל ממך פידבק ולערוך תיקונים אם יש בכך צורך. כמו כן, כותב מקצועי יוכל להפריח חיים אל תוך הסיפור תוך שהוא משתמש בדימויים ופרטים מבהירים הודות לתובנות שתחלקי עימו.

איפה מתחילים?

לכתיבת סיפור חיים איך חוק שקובע את התחלת הסיפור או הסוף ואפשר להתחיל מאיפה שרק רוצים. בסופו של דבר, כתב העת יכלול את חלקי הסיפור שתרצי שיכלול. בין אם בחרת לספר סיפור בסדר כרונולוגי או לקפץ בין מאורעות הלוך ושוב, את תמצאי את עצם המחשבה על המאורעות מעוררת השראה ומגרה את החשיבה. כך או כך, החלטה על סדר תוכן העניינים היא בדרך כלל מטלה ששמורה לסוף.

כתיבת נושא

במידה והכתיבה בנויה היטב ומלוכדת, תהיה לה נושא מסויים. אהבה נשכחת, גאולה, התמדה, הכרת תודה. מומלץ לארגן את הכתיבה תחת מטרייה אחת של נושא מסויים עבור הקורא. איך תגיעי לנושא תלוי אך ורק בך, במוטיבציה שלך ובמה שבסופו של דבר תחליטי להעלות בכתב.

אל תופתעי אם תחליטי לשנות את הנושא במהלך כתיבת סיפור החיים. שינויים כאלו יכולים לקרות כשהכתיבה והמחשבה לוקחים אותך עמוק יותר לתוך משמעות ומטרת כתיבת סיפור חייך.

ערכי רשימת זכרונות

דרך מצויינת לארגן את מחשבותיך, לערבל את זכרונותיך ולקבל השראה לרעיונות שיש לכלול בסיפור היא לנהל רשימת זכרונות. המטרה היא לרשום כמה שיותר משפטים קצרים על מאורעות וחוויות. אל תטרחי לדאוג על הפרטים או רשימת משפטים שלמים, כמה מילים בודדות יעשו את העבודה.

מרשימת הזכרונות, בסופו של דבר תדוגי את זכרונות המפתח שירכיבו את סיפור חייך. חלק מהזכרונות יתאגדו במידה ותזהי דמיון, אחרים יעמדו בנפרד ובזכות עצמם - אולי אפילו יהפכו לפרקים שלמים. יתכן אפילו שחלק מהזכרונות שרשמת תחליטי שלא לכלול כלל בסיפור. המטרה היא לאגד כמה שיותר זכרונות המורכבות ממשפטי מפתח קצרים כשאת מוסיפה עוד ועוד בכל פעם שמחשבה חדשה צצה לראשך, על כן, דאגי לשאת עימך את הרשימה בכל עת.

לסיכום

סיפור החיים שלך בבעלותך, קחי את הזמן להתכונן. קחי בחשבון את הטיפים הנ"ל וקבלי חוות דעת נוספת מאנשים שאת בוטחת בהם. גם אם החלטת לכתוב את סיפור חייך האישיים בעצמך, לא מזיק להעזר בעצת כותב מקצועי או יועץ לענייני כתיבה מקצועית.

לחיים ובהצלחה!

אוהבת אתכן בנות!



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב