דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיפור בתנאי מגורי העובדים הזרים על גבם של החקלאים 

מאת    [ 19/03/2008 ]

מילים במאמר: 548   [ נצפה 3139 פעמים ]

בישיבת מועצת מקרקעי ישראל מיום 9.3.08, הסכימה המועצה להצבת מבני מגורים (ארעיים) להלנת פועלים זרים בחלקה א' של הנחלה במושב, וכן בשטח המחנה המיועד למגורים בקיבוץ, וזאת בד בבד עם הדרישה לתשלום בגין הצבת המבנה בהתאם לגודלו כפי שיקבע ע"י המינהל.
בגוף החלטת המועצה הובהר, כי המועצה אישרה את ההחלטה הנ"ל, על מנת לאפשר לבעלי הנחלות, להקנות תנאי חיים סבירים לעובדים הזרים, המועסקים על ידם.
ואולם הסכמת המועצה להצבת מבני המגורים, הותנתה במספר תנאים:
- גודל המבנה יהיה על פי מספר העובדים המאושרים על ידי משרד התמ"ת.
- אישור להצבת המבנה יהיה בכפוף למוסדות התכנון.
- תיקבע ערבות בנקאית בסך 7,000 ש"ח לפינוי המבנה הנייד, באם יסתיים האישור של מוסדות התכנון או אם לא תאושר העסקת העובדים הזרים.

החלטה זו, הגם שתכליתה הינו להיטיב עם העובדים הזרים, מתוך מגמה לשפר את תנאי מגוריהם, הרי שהיא נעשית באופן בו היא פוגעת בבעלי הנחלות עצמם, ומעמיסה עליהם תשלומים נוספים.
ההחלטה אינה עולה בקנה אחד עם הסכם החכירה הקיים לקיבוצים ולמושבים עם ממ"י, ויש בה כדי להטיל על בעלי הנחלה בה יוצבו מבני המגורים תשלומים נוספים ללא כל הצדקה.
בהתאם להסכם החכירה שבין הקיבוץ לממ"י, רשאי הקיבוץ להקים בשטח המשבצת מבנים שונים, הקיבוץ רשאי להשתמש בשטח המוחכר, למטרת שימושים שונים, ואף לשנותם מידי פעם, וזאת ללא צורך בקבלת הסכמת ממ"י. כמו כן, אין כל בסיס לגבייתם של תשלומים נוספים, ובכלל זה גם לא ערבות בנקאית מעבר לדמי החכירה השנתיים המשולמים עבור כלל שטחי הנחלה המשמשים כמשק חקלאי.

מכאן, שהקיבוץ כלל לא נזקק לאדיבותו של המינהל, המסכים להצבתם של מבני מגורים בשטח הקיבוץ אשר נועדו למגוריהם של העובדים הזרים, ולא חלה עליו כל חובת תשלום נוסף, מעבר לדמי החכירה השנתיים המשולמים למינהל עבור שטח הנחלה.
באשר למושבים, הרי שמבני המגורים המוצבים ע"י המתיישבים בשטח הנחלה, מבנים אלו משמשים להלנתם של העובדים הזרים, וככאלה יש לראותם כחלק ממערך הייצור החקלאי של המשק החקלאי.
הנסיון לבודד את מבני המגורים מתוך הנחלה, ולתת להם סיווג שונה מיתר רכיבי הנחלה המשמשים ליצור חקלאי, אינו ברור ונראה, כי נעשה במנותק ממסגרת חייהם של המתיישבים, אשר נזקקים להצבת מבני המגורים למטרה ברורה, לצורך הלנת העובדים הזרים העוסקים ביצור חקלאי.
יש לשים לב לעובדה, כי התשלום המועבר למינהל בגין דמי החכירה השנתיים, משולם בהתאם להסדרים הקיימים עם המינהל, בעבור כלל שטחי הנחלה והמצוי בהם ללא כל אבחנה.
באופן בו נוסחה החלטת המועצה, קיימת התייחסות למבני המגורים, כאילו היו הם פרי יזמות עסקית של המתיישבים, כזו העתידה להניב להם תמורה בעתיד, ומשכך מבקש המינהל להיות מעין "שותף עסקי" עם המתיישבים, ולהשית עליהם תשלום בגין רווחים אלו.
ברי, כי מבני המגורים, הינם חלק אינטגרלי מהמשק החקלאי, ואין לסווגם באופן נפרד, ולכן, כפי שקיימים במשק מבנים אחרים, דוגמת בית המגורים, מחסנים וסככות, המשמשים לייצור חקלאי, ואשר עליהם משולמים כבר דמי חכירה שנתיים למינהל, אין כל צורך בקבלת הסכמת המינהל ובתשלום נוסף לשם קבלת הסכמת המינהל, להצבת מבני המגורים בשטח הנחלה.

נראה, כי החלטת המועצה בדבר חיובם של בעלי הנחלות בתשלום נוסף, בגין קיומם של מבני המגורים בשטח הנחלה, אינה מתיישבת עם ההסכמים הקיימים, והיא משמשת ככלי נוסף ויצירתי מאת המינהל. לצורך גבייתם של תשלומים נוספים, מעבר לדמי החכירה השנתיים המשולמים ע"י בעלי הנחלות.

אומנם מנוסח ההחלטה ניתן להבין, כי היא נעשתה ממניעים שכל כולם לסייע ולאפשר לבעלי הנחלות להקנות תנאי מחיה סבירים לעובדים הזרים, אולם האם זו הדרך הראויה להשגת מטרה זו באמצעות קבלת החלטה מעין זו, המעמיסה על כתפיהם של המתיישבים תשלומים נוספים, בכסות הדאגה לתנאי מחייתם של העובדים הזרים?
הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני אגודות שיתופיות ומשקים חקלאיים.

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.

שאלות לגבי המאמר נא שילחו למייל:
shragalaw@hotmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב