יוסף רז, הכל בגלל מסמר, אכסדרת היכל התרבות, כפר סבא
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

יוסף רז, הכל בגלל מסמר, אכסדרת היכל התרבות, כפר סבא 

מאת    [ 08/10/2014 ]
מילים במאמר: 370   [ נצפה 2197 פעמים ]

 
 

יוסף רז

הכל בגלל מסמר / צילום ואמנות דיגיטלית

  אוצרת: הדסה גורוחובסקי

מסמר התערוכה הוא אובייקט קטן, לכאורה חסר כל ייחוד. קנה-מתכת מחודד בקצהו שתקוע בחומר כל שהוא לחיבור חלקיו.

אולם יוסף רז מוצא במסמר עולם ומלואו.  צילומיו המרהיבים וזוויות הצילום המיוחדות שלו, מגלים עולם עשיר של צורות, צבעים, ניגודים, דימויים ומשמעויות.

בצילומים של רז  אופיו של המסמר נובע מהחומר אליו הוא חודר, הידוק נייר רך ועדין, או מסמר הנאחז בחוזקה בחומר שבקושי ניתן לחלצו. מסמרים  חבויים ונגלים בתוך  לוח עץ

ופטריות קרח בהם  נעוצים מסמרים, המעלים אסוציאציות  של עולם  דמיוני וקסום.

המסמר המשמש כלי לחיבור, איחוי וחיזוק, מעלה בעת ובעונה אחת גם אסוציאציות קשות של ביקוע, מיסמור, פציעה, דימום וכאב. וכך הופך המסמר  לנושא משמעות סימבולית ורגשית.

הקשר של יוסף רז למסמרים הוא קשר מורכב הכולל זיכרונות ילדות ועיסוק מקצועי במתכות מהם נבנה ההקשר האמנותי.

רז מספר שאביו היה נגר, עיפרון נגרים שטוח נעוץ מאחורי אוזנו, בכיסו האחורי מטר עץ מקופל ושפתיו מהדקות  קבוצת מסמרי עץ קטנים. המסמרים נשלפו  בזריזות אחד, אחד ובמכת פטיש מדויקת בכיפת המסמר, נקבעו  בעץ.  קרשים ומסמרים היו כלי המשחק של יוסף באותה תקופה, הוא היה בונה מהם משחקים בריכוז רב ורק  צליל מכות הפטיש היו מקפיצות אותו מדי פעם.

בעיסוקו המקצועי כמתכנן ובונה מכונות אוטומטיות לעיבוד ברזל. היו בין היתר גם מכונות ליצור מסמרים. הפעם היו אלה מסמרי ברזל גדולים, מפותלים או משוננים הנאחזים בחוזקה בחומר.

בצילום המסמרים מהדהדים הן זיכרונות ילדות והן עיסוקו המקצועי, אבל מעל לכל, מנסה רז להראות שבאמצעות המחשב, ניתן לשלוט באובייקט, לשנות את אופיו  והוא הופך בידיו לחומר ביד היוצר.

תהליך העבודה של רז מתחיל מצילום או מסריקת אובייקט. הנתונים נאגרים במחשב כחומרי גלם ולאחר מכן הופכים למעשה לחומר דיגיטלי. כעת הם עוברים מטמורפוזה, בין העבודות יש כאלה השומרות על קרבה גדולה למקור ואילו אחרות איבדו כליל את זהותם  והם מקבלים ישות חדשה . העיבוד הדיגיטלי מקנה לאובייקטים ממדים חדשים, תנועה שלא הייתה קיימת מלכתחילה, משחקי אור צל, השטחה, והפשטה. כך נוצרות סדרות מרתקות המשתנות ללא הרף ונדמה שאין סוף לואריאציות המתקבלות במהלך העבודה.

           הדסה גורוחובסקי

           אוצרת התערוכה

    לצפייה בתמונות:

https://www.youtube.com/watch?v=zKxs5JRlYAo&feature=youtu.be

 

 

הדסה גורוחובסקי מרצה לתולדות האמנות, אמנית יוצרת ואוצרת מדריכה סיורים בדגש אמנות בארץ ובחו"ל. בקרו אותי בפייסבוק    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב