דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בנק ישראל קונה דולרים. זהירות אריות השוק אינו ג'ונגל פרוע! 

מאת    [ 18/03/2008 ]

מילים במאמר: 367   [ נצפה 3458 פעמים ]


לאחר כ-12 שנים בהם לא התערב בנק ישראל במסחר במט"ח החליט נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר ולהתערב בשוק המט"ח. ההודעה הלקונית של בנק ישראל דיברה על כך שעקב התנהגות חריגה בשוק המט"ח החליטו בבנק ישראל להתערב בשוק המט"ח. מיד לאחר ההודעה קפצו כמה פרשנים והסבירו שאין לבנק ישראל כל יכולת להשפיע באמת על שער החליפין ולכן פעולתו של הנגיד תשיג בדיוק את ההפך. ונשאלת השאלה האם הפרופ' סטנלי פישר אינו מודע לעוצמתם של שווקי המט"ח. האם סטנלי הוא ינוקא צעיר בעולם הפננסים? התשובה ברורה מאליה. פרופ' סטנלי פישר מכיר את עוצמתם של שוקי המטבע בעולם הרבה שנים רבות לפני שהפרשנים הכלכליים בארץ ישבו ושיננו את מבוא למקרו כלכלה חלק ב'. לכן לנתח את מעשיו של הנגיד בכזו פשטות זה באמת לעג לאינטיליגנציה! אז מה בכל זאת ניסה הנגיד להשיג?
לטעמי שני דברים עומדים בבסיס ההתערבות של הנגיד. הראשון הוא הקטנת נזקים. לא לכל בעיה ולכל סיטואציה בחיינו יש פתרון. אך גם במקרים בהם אין פתרון מוחלט זה אינו אומר שעלינו להתעלם מהבעיה לשבת ולא לעשות דבר, ניתן לצמצם נזקים. במידה מסוימת זה מזכיר לי את השיעור הראשון שלמדתי בג'ודו. בשיעור הראשון בג'ודו למדתי ליפול! או ליתר דיוק ליפול בצורה בה אספוג את המכה הקטנה ביותר. למה לומדים בשיעור הראשון דווקא לפול? למה לא לומדים להפיל או לתקוף - הרעיון הוא שמי שיודע ליפול לא יתרסק יוכל לקום ובפעם הבאה יוכל להפיל. גם במקרה זה כמובן שלא ניתן להלחם כנגד תנועות ההון הבינלאומיות. אך ניתן להקטין את הנפילות ולהפוך התרסקות כוללת לנפילה מבוקרת. כך שבעצם הנגיד מעוניין לצמצם את הנזק שבנפילה. להקטין את עוצמת הסערה ולמנוע תגובת עדר היסטרית שיכולה לגרום נזקים גדולים בהרבה.
הסיבה השנייה נוגעת לתודעה הציבורית שנגיד מעוניין שתתקבע בראשם של השחקנים בשוק ההון ובראשו של הציבור הרחב. במידה מסוימת משחק הנגיד משחק פוקר מול חלק מהשחקנים הגדולים בשוק ומול ספקולנטים "מדופלמים".כידוע גם בשוק יורד ניתן לבצע פעולות (לעתים מניפולציות) ולהרוויח. אם השחקנים בשוק המט"ח וספקולנטים למיניהם יודעים מראש שבכל מצב הנגיד לא יתערב. הרי שהם יכולים לחשוב שהשוק עומד לרשותם ושהם יכולים לעשות ככל העולה על רוחם ולא יהיה מי שיתערב. כאן הנגיד מעביר מסר ואומר אני אכן מאמין בשוק חופשי וכל מי שמעוניין יכול לקנות ולמכור. אבל אם הטורפים הגדולים יגזימו ואם הספקולנטים יחגגו היזהרו גם אני נמצא מעבר לפינה...

מחבר המאמר הנו כלכלן בכיר באחד ממוסדות הציבור הגדולים בישראל והבעלים של האתר כלכלה למשפחה
calcala.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב