דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנא, תן לי גב- כאבים ורגשות 

מאת    [ 21/06/2014 ]

מילים במאמר: 1311   [ נצפה 4926 פעמים ]

המאמר הזה אינו מתייחס לסיבות אנטומיות, מכניות ופיזיולוגיות של כאבי גב,  אלא לפן רגשי של הנושא.

הגב האנושי- מעורר בנו רגשות ומחשבות סותרות.

מצד אחד, כשמדברים על היציבה,  אדם עם גב זקוף נתפס כאדם עם יותר ביטחון עצמי. גב זקוף יכול לבטא  לעתים גאווה ואפילו גאוותנות יתר (אגו מוגזם).

גב חזק יכול להעיד על יכולת התנגדות למשהו/מישהו ועמידות מול משהו בהיבט המטפורי (בדיוק כמו במובן הקונקרטי השרירים זוקפי הגב (אנטיגרוויטציונים)  הפועלים כנגד כוח הכובד).

בנוסף לכך, כשמדברים על "לתת גב למישהו" מתכוונים לתמיכה, משענת (דו-סיטרי, תמיכה שאנחנו יכולים להזדקק לה כ"נתמכים" או תמיכה שאנחנו מספקים לאדם אחר או לנושא/רעיון מסוים כ"תומכים").

מצד שני, הגב הוא האזור פחות "מאודר", ודי נוהגים להדירו מבחינת הנוכחות, למשל- רובינו כמעט ולא יודעים איך נראה הגב שלנו. מתי בפעם האחרונה התבוננתם בו וחקרתם אותו לעומק? כמה נקודות חן יש לכם שם, איך נראה העור שלכם, איך בדיוק נראית טופוגרפיה שרירית בגב? מבחינה טכנית, צפיה בגב שלנו מאחור- יותר בעייתית. גם כאשר אנחנו מנסים לראותו מאחור דרך המראה הסטנדרטית, זה בלתי אפשרי לרוב כתמונה מלאה. אנחנו גם לא נוהגים להצטלם הרבה מאחור. בתמונות פרופיל וסלפי- בדרך כלל מתכוונים לתמונה מזווית קדמית.

גם  אברי החישה שלנו נמצאים מקדימה ובצד (פה, עיניים, אוזניים), זה משפיע על כך שלרוב בתקשורת מול אדם אחר אנחנו נמצאים אליו עם חלק קדמי של הגוף, ואם אנחנו יושבים מול מישהו עם הגב- זה לרוב נתפס לא מכובד ולא מנומס, ואז אנחנו מבקשים סליחה.

 אם רוצים להגיד שאנחנו מתנגדים למשהו- אנחנו יכולים להגיד "שאנחנו מפנים גב" אל זה. כאילו עצם נוכחות שלנו עם הגב מול משהו מבטאת חוסר כובד וחוסר קבלה.

כשמישהו בא אלינו מהגב- אנחנו חשים פחות שליטה במצב ויכולים להילחץ.

באנגלית BACK  מתאר גם את הגב האנושי וגם "מאחור", למשל לשים משהו מאחור, בעבר, לשכוח. גב- הוא מין דלת אחורית של הגוף, מול השער הראשי- קדמת הגוף.

מבחינה מבנית, האזור הגבי- הוא כאילו יותר "קשה", גרמי (בנוי מעצמות), לעומת כל האזור הקדמי שהוא יותר רך (בטן  וכדומה) וגם מכיל הרבה איברים פנימיים. וגב כאילו נועד לסחוב ולתמוך, "לבצע את העבודה הטכנית"

מבט נוסף מעניין, כשמדברים על דימוי גוף (כיצד אדם תופס את הגוף שלו- סך הכל עמדות, אמונות ורגשות כלפי גופו) ושואלים לגבי חלקים שאליהם מתחברים יותר בגוף או להיפך, פחות מתחברים- לרוב לא מזכירים את הגב. לרובינו יש רגשות ודימויים כאלה או אחרים לגבי הפנים שלנו, חזה, בטן, רגליים, אגן, אך לרוב- כמעט ואין התייחסות אל הגב (במיוחד אם הוא לא כואב ו"לא מפריע")

גב הוא כאילו מקום "הלא - נודע" מבחינתינו. מצד אחד אין לנו מושג ברור כיצד בדיוק נראה הגב האישי שלנו, מצד שני יש לו תפקידים רבים- של ביטחון עצמי ודימוי עצמי חיובי, החזקה ותמיכה גם בפן פיזי וקונקרטי, וגם בהיבט הסמלי- מישהו שתומך בנו או אנחנו תומכים במישהו (לעתים- גם יותר מדי תומכים ויותר מדי לאורך זמן, מן סוחבים את מישהו (או את כולם) על הגב שלנו.

אולי מכל הניגיודיות ברגשות וביחסים, ובחלק מהמקרים- גם התעלמות מלאה או חלקית, וכל זה תוך כדי דרישות ותפקידים רבים של הגב, גם במובן פיזי וגם במובן רגשי ונפשי-  אחוז גבוה של אנשים חווה אי פעם כאבי גב.

יש מקורות שמדברים על 8 מתוך 10 אנשים שיחוו או חוו כאבי גב תחתון בחייהם.

ולאחוז גבוה מתוכם בין 85-90%- יש כאבי גב תחתון  בלתי ספציפיים (ללא סיבה מובחנית ומוגדרת).

אנחנו דורשים מהגב עבודה רבה, אך נותנים לו תשומת לב מעטה במצבו הבריא, אלא אם כן הוא "מתחיל לדבר אלינו"- במילה אחרת, לכאוב.

רובינו מכירים את המושג- כאב פסיכוסומטי. אותו כאב נפשי שבא לידי ביטוי במיחושים פיזיים.

מחלה פסיכוסומטית (מיוונית: פסיכו - נפשי, סומטי - גופני) הינה מחלה גופנית המושפעת מגורמים נפשיים, בעיקר ממצבי לחץ. פעילות מוגברת של מערכת סימפטטית (שאופיינית למצבי לחץ) הוכחה כגורם מוביל במחלות מסוג הזה.

ישנה רשימה מאד ארוכה של המחלות שיכולות להתבטא כפסיכוסומטיות, ביניהן- פסוריאזיס, אסטמה, יתר לחץ דם, כאב כרוני, כאבי ראש, תסמונת המעי הרגיז, נדודי שינה, קוליטיס אולצרוסה, כרון, כיב, מחלות אוטואימוניות, אקזמה, דרמטיטיס אטופית ועוד. התסמונות הכאב כרוני מזוהות עם ביטוי ללחץ נפשי  או בעיה רגשית אחרת במקרים רבים, ובפרט- כאבי גב.

כאן ניתן לשאול שאלות רבות- האם גב שלנו מהווה לנו תמיכה גם במובן פיזי (שרירים ועצמות) וגם מבחינה אישיותית- רגשית ונפשית. עד כמה אנחנו מרגישים בטוחים בעצמינו או בסביבה "תומכת", עד כמה ייתכן ואנחנו תומכים יתר על המידע באחרים (תסמונת "נתינת-יתר") עד שלא נשאר לנו זמן, אנרגיה ויכולות לטפל בעצמינו (כאילו אנחנו זזים למקום אחרון בסדר העדיפויות) ועוד אספקטים רבים אחרים שיכולים לתרום להופעת כאבי גב.

בואו נתבונן בכמה גישות פרי יצירתם של רופאים ופסיכולוגים שמציעות הסבר להופעת כאבי גב.

ד"ר דב שטיינמץ, רופא משפחה, פסיכותרפיסט ופסיכיאטר, מזכיר במאמרו (ראו בביבליוגרפיה) את הפסיכיאטר ד"ר ג'ון סרנו, שאיבחן כאבי הגב כמקור פסיכוסומטי אותם כינה SMT ) Tension Myositis Syndrome – סינדרום מתח מיוזיטיס(. או בשמו האחר SPD) Distraction Pain Syndrome "תסמנות הסחחה על ידי הכאב"). 

לתפישתו, ההסבר הפיזיולוגי לכאב לא נובע מליקויים במבנה  של עמוד השדרה אלא מתחיל אצל המטופל כדיכוי רגשי – Emotional Repression  כך שמנגנונים עצביים שמקורם במוח מפחיתים את זרימת הדם לרקמות הנגועות ונגרמת הצטברות חומרי פסולת בהם. בהחמרה יווצרו כאבי שריר ובהמשך  - התכווצות השריר מלווה בכאב (ספאזם). תהליך זה על פי ההשערתו הוא בבחינת אמצעי הסחה מרגשות דחק מטרידים וקשים להתמודדות ישירה איתם.

אלכסנדר לואן,  Alexander Lowen , רופא אמריקאי ופסיכותרפיסט (ממשיכיו של ויליאם רייך- תלמידו של פרויד שפיתח גישה נפרדת לפסיכואנליזה קלאסית,  פסיכותרפיה גופנית (טיפול נפשי בהתייחסות לתכנים גופניים)  ראה בגב התחתון  כצומת, נקודת מפגש בין המחצית העליונה של גופנפש למחצית התחתונה- בנוגע לרגשות, צרכים ומחשבות. 

במידה והזרמת המידע המתנקז לגב התחתון – תשתבש, עלול להיווצר "פקק תנועה" הנתפש כסטגנציה בנקודת המפגש בגב התחתון .סטגנציה מצטברת לאורך תקופת זמן- עלולה להתבטא בכאבי גב.

לפי ראיתו של פסיכולוג קן דיכטוואלד, הבטן - מזוהה מבחינה פסיכוסומטית כמרכז הרגשות (תיזכרו בביטויים כמו: " יש לי בטן מלאה עליך" , " יש לי פרפרים בבטן" או "לא לשמור דברים בבטן"). כדי למנוע סטגנציה רגשית, יש לשאוף  לשחררם.
סטגנציה רגשית – מצטברת, עלולה להתבטא בהתכווצות והקשחת שרירי הבטן. בראייה -הפסיכוסומטית יש לראות את הגב התחתון והבטן כחלקים המושפעים זה מזה כך ששרירי בטן מכווצים לאורך זמן ישפיעו על מידת איזון מתח השרירים התומכים בעמוד השדרה (יש גם סימוכין אנטומיים לכך- אך זה לא הנושא של המאמר הזה). במידה ואיזונם יפגע לאורך זמן הם עלולים לגרום לכאבי גב תחתון - חולפים ובהחמרה גם לכרוניים. (אני לא מזכירה כאן את הסימוכין הפיזיולוגיים, למשל כל הנושא של המוליך העצבי סרוטונין, שמשפיע על מצב הרוח ונוגד דיכאון ובחלקו הניכר מיוצר באזור המעיים, וגם לא את הנושא של מערכת עצבים אוטונומית- שכוללת בנוסף למערכת סימפטטית ופרה סימפטטית גם את המערכת   Enteric nervous system  (ENS ) שנמצאת בתאים של מערכת עיכול)

אז מה דעתכם, יש קשר בין כאבי גב  לבין רגשות ותפיסות שלנו?

ככל הנראה לא נידע תשובה חד-ממשעית בקרוב, אך נוכל להתחיל לבנות מערכת יחסים תומכת ואוהבת עם הגב שלנו, נפסיק להתעלם ממנו, להדירו מהמסך ו"להפנות לו גב" . תתחילו את המסע מהסתכלות מדי פעם על הגב שלכם במראה, וגם מכמה תמונות "סלפי" מהמבט האחורי. המשיכו בפיתוח מחויבות ואהבה כלפי הגב- בתנועה , תרגילים התעמלות.  ודרך אגב, תפסיקו "לסחוב" ולהרים את העולם ואת שאר האנושות (גם אם היא מאד קרובה ויקרה לכם) על הגב שלכם! זאת לא רחאיות שלכם לפתור את כל הבעיות של כולם! ויש עוד מגוון דרכים נוספות לנתינת תשומת לב שלנו לגב. לכולנו ישנו גב חזק- הניעו, אמנו, אהבו, פנקו, פיתחו אותו!

ביבליוגרפיה:


    • Medline Plus. Back Pain. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/backpain.html. Accessed March 11, 2013
    • The Prevalence of Low Back Pain in Adults: A Methodological Review of the Literature,P. L Loney and P. W Stratford, Physical Therapy April 1999 vol. 79 no. 4 384-396
    • Honoring the Body: The Autobiography of Alexander Lowen, M.D. (2004)
    • Alexander Lowen ,The Language of the Body (1958)
    Originally published as Physical Dynamics of Character Structure
    • תוצאות טיפול גוף-נפש לכאבי גב תחתון ללא פתולוגיה מבנית מוגדרת: סדרת מטופלים המאובחנים ומטופלים כתסמונת מתח (Myositis), Israeli Journal of Family Practice  , ספטמבר 2008 September | גיליון מס' 142 .No
    • הקשר שבין מתחים נפשיים לכאבי גב תחתון / גרשון קום
    • קן דיכטוואלד, "גופנפש- הקשר בין הגוף והאופי למען הבריאות והשלמה", 2001, זמורה-ביתן.

 

 

 

 

מרי קסלר לופו, BPT, MSC


"משחיקה לתשוקה בעבודה"- הפחתת שחיקה במקצועות טיפוליים- ארגונים ופרטני


אימון, הדרכה והנחיית קבוצות


marykeslerlupu@gmail.com


www.marykesler.co.il    


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב