דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסכים במחשבים מיידים ? עושים סוף לבלאגן! 

מאת    [ 26/11/2005 ]

מילים במאמר: 1064   [ נצפה 6420 פעמים ]

האם אי-פעם הרגשתם נבוכים מול שלל התאורים של המסך במפרטים השונים? האם אי-פעם רציתם לדעת מה פירוש צירופי האותיות XGA, SXGA? האם גם לכם לא ברור הקשר בין האותיות הללו לבין גודלו של המסך ו/או כמות הפיקסלים שבו? ומה זו בכלל רזולוציה? אם התשובה לאחת מהשאלות הללו היא כן, הכתבה הזו היא בשבילכם.

במה נבדלים המסכים זה מזה?

ישנם פרמטרים רבים המבדילים בין סוגים שונים של מסכים. בצורה גסה ניתן לחלק את הפרמטרים הללו לפרמטרים "קשים" - כאלו שאינם ניתנים לפרשנויות שונות (גודלו של המסך, למשל, הוא פרמטר "קשה" כי לא ניתן לערער על פרמטר זה), ולפרמטרים "רכים" - כאלו הנתונים לפרשנויות ולדעות שונות (לדוגמא, מושגים כמו: עומק הצבעים, חדות המסך וכד'). הפרמטרים ה"רכים" אינם מעניינם של כתבה זו, שכן הם תלויים במסך המסוים בו עסקינן. מטרת כתבה זו לעזור לכם להבין, ולעשות סדר, בשלל התיאורים ה"קשים" המתארים מסכי LCD (ראשי תיבות Liquid Crystal Display - תצוגת גביש נוזלי) במחשבים ניידים.

גודל, רזולוציה

ישנם שני פרמטרים "קשים" עיקריים המתארים מסכי מחשב. הפרמטר הראשון הוא גודלו הפיסי של המסך. הגודל הזה נמדד באינטשים (מסיבות היסטוריות), והוא מתאר את המרחק בין שתי הפינות האלכסוניות או המנוגדות הנראות לעין של המסך (ימין-עליון - שמאל-תחתון, או להיפך...). הפרמטר השני הוא הרזולוציה של המסך. הרזולוציה מתארת כמה פיקסלים יש לאורכו של המסך וכמה פיקסלים יש לרוחבו של המסך. הכפלה של שני הערכים הללו זה בזה תתן לנו את כמות הפיקסלים (תאים פולטי אור) המרכיבים את המסך. ככל ששני הערכים הללו גבוהים יותר, כך המסך מכיל יותר פיקסלים או במילים אחרות, הרזולוציה שלו גבוהה יותר. מכאן ניתן גם להבין שככל שהרזולוציה של המסך גבוהה יותר, כך המסך מסוגל להציג יותר פרטים כי יש לו יותר פיקסלים המסוגלים לצייר אותם. חשוב לציין שאין כל קשר בין הגודל של המסך לבין הרזולוציה שלו, כלומר ניתן למצוא מסכים גדולים בעלי רזולוציה נמוכה.

מסכים רחבים

טרנד חדש יחסית בקרב המחשבים הניידים הוא ציודם במה שמכונה "מסך רחב". את המסכים הרחבים ניתן לזהות במפרטים ע"י התוספת של האות W לפני ראשי התיבות המציינות את רזולוציית המסך. מסכים אלו הם בעלי מימד רוחב גדול יותר ומימד אורך קטן יותר מאחיהם. הסיבה לפרופורציות המיוחדות: התאמה של המסכים לצפיה בסרטי DVD בפורמט רחב. מחשבים בעלי מסך רחב גם נקראים מחשבי מולטימדיה. עם זאת, המסך הרחב טומן בחובו בונוס נוסף: לרוב הוא בעל כמות רבה יותר של פיקסלים מאחיו בעל הפרופורציות הסטנדרטיות, ולכן הוא מציע יותר מקום להצגה של חלונות שונים, איקונים וכד' מחד, ואינו מייקר את המחשב מאידך (כי הפיקסלים עצמם אינם קטנים יותר, אלא רק מסודרים אחרת). ולכן, גם אם צפיה בסרטים אינה בראש מעייניכם, יתכן ותמצאו עניין במסך כזה. מצד שני, כדאי לקפוץ לחנות/חבר שיש לו מסך רחב לפני שאתם מבצעים את הרכישה על מנת להתרשם ממנו (מהמסך, לא מהחבר...), כי ישנם אנשים שלא יחבבו במיוחד את הפרופורציות של מסך כזה.

להגדרות..

אחת ולתמיד, מה הם ראשי התיבות האלה, לעזאזל?

XGA

קיצור ל- EXtended Graphics Array, סטנדרט לגראפיקה בעלת רזולוציה גבוהה כפי שהוצגה ע"י IBM בשנת 1990 (אז היא היתה גבוהה, היום היא די סטנדרטית...). ה-XGA נועד להחליף את ה-8514/A (סטנדרט SVGA, זוכרים?). ה-XGA הוא בעל רזולוציה מקסימלית של 1024X768, בדומה ל-8514/A, אך תומך ביותר צבעים סימולטניים (65 אלף במקום 356 צבעים שיש ב-8514/A).

WXGA, גרסת המסך הרחב, מספקת רזולוציה של 1366X768 (1.04 מגה פיקסל).

מסכי ה-XGA/WXGA נפוצים בקרב רוב המחשבים הניידים הנמכרים היום. בין המחשבים הניידים בעלי מסך XGA ניתן למצוא את: Toshiba Tecra A3, IBM R50e, LG LS50 ועוד.

SXGA

קיצור ל- Super EXtended Graphics Array, תצוגה זו מספקת רזולוצית צפייה של
1400X1050 - בסביבות ה-1.3 מגה פיקסל.

WSXGA, גרסת המסך הרחב, מספקת רזולוצית צפייה של 1600X900 (1.4 מגה פיקסל) או 1600X1024 (1.6 מגה פיקסל).

מסכי ה-SXGA מיועדים למחשבים הנישאים בעלי כוח גראפי רב יותר, ומיועדים למשתמשים המתעסקים קצת יותר בתוכנות גראפיקה כמו Adobe PhotoShop, מצגות ועיבוד תמונות, שימושים המצריכים ראייה של פרטים יותר קטנים על המסך. דוגמא למסך כזה הוא ה- IBM T43 (בדגמים מסויימים).

UXGA

קיצור ל- Ultra EXtended Graphics Array, תצוגה זו מספקת רזולוצית צפייה של 1600 X1200 - בסביבות ה-1.9 מיליון פיקסלים.

WUXGA, גרסת המסך הרחב, מספקת רזולוציה של 1920X1200 (2.3 מגה פיקסל).


כל סוגי ה-Ultra הם המסכים הטובים והחזקים בשוק כיום, ובדר"כ נמצא מסכים כאלו בדגמי העילית של היצרנים. כל סוגי ה-Ultra הם המסכים הטובים והחזקים בשוק כיום, אלו נועדו לכל אותם הגיימרים או פריקי המולטימדיה, שכן הרזולוציות המקסימליות אותן מספק המסך הן גבוהות מאד ונדרשות לעיבוד גראפי ברמה גבוהה, או לחילופין להצגת רמת גראפיקה גבוהה מאד של משחק. ישנה גם קבוצה מצומצמת של משתמשים שאינם גיימרים, אלא אוהבים את האייקונים והחלונות שלהם קטנים, ובלבד שיהיה להם הרבה מקום על שולחן העבודה (כמובן, הם גם מוכנים לשלם על כך...). מסך WUXGA נפגוש לדוגמא ב-Dell XPS-2, בדגמים היקרים יותר של סדרת T של IBM ובמחשבי עילית נוספים של יצרנים נבחרים.

מה יותר "שווה"?

אין כאן קביעה חד-משמעית. התשובה תלויה בצרכיו של המשתמש ו/או ביעודו של המחשב. מחשבים קטנים המיועדים לנשיאה מרובה במהלך היום, יהיו בעלי מסך קטן יותר. גודלו (או בעצם קוטנו...) של המסך יאפשר למחשב כולו להיות קטן יותר, ולצרוך פחות זרם מהסוללה. אין טעם לייצר מסך קטן עם רזולוציה גבוהה, כיוון שהפרטים על-גבי המסך יהיו קטנים מדי לצפיה נוחה, ולכן מסכים בגדלים של עד 14 אינטש (לא כולל) כמעט תמיד יהיו בעלי מסך XGA או WXGA (ראו הגדרות בהמשך). מסכים בגדלים של 14-15 אינטש, הם גדולים יותר פיסית, ולכן ניתן לספק אותם ברזולוציות גבוהות יותר מבלי לאבד את נוחות הצפיה, אי לכך ניתן למצוא מסכים בגדלים אלו (או גדולים יותר) בכל הרזולוציות המצויינות בהמשך.

מחיר

ככלל, מה שמייקר את המסך הוא הרזולוציה שלו, ולאו-דווקא גודלו הפיסי. מסך בגודל של 14 אינטש ברצולוציה גבוהה - 1200X1600 למשל- יהיה יקר יותר ממסך 15 אינטש בעל רזולוציה של 1024X768.

מה מתאים לי?

רוב המשתמשים הממוצעים, שעיקר פעילותם במחשב היא שימוש ביישומי ה"אופיס" השונים, גלישה באינטרנט ומשחק מזדמן פה ושם, ירגישו בנוח עם מסכי ה-XGA. אם מעולם לא הקדשתם מחשבה לנושא, סביר מאוד להניח שזוהי הרזולוציה בה אתם צופים בדף זה (לחיצה ימנית על העכבר במקום כלשהו על שולחן העבודה, בחירה במאפיינים (Properties) ומעבר לתגית ה"הגדרות" (Settings) תגלה לכם לאיזו רזולוציה המסך שלכם מכוון). חשוב להדגיש, שמי שמרגיש בנוח כשהוא משתמש במסך XGA, לא כדאי לו לרכוש מסך בעל רזולוציה גבוהה יותר "כדי שיהיה". הסיבה: מסכי LCD נראים במיטבם כאשר הם ברזולוציה הטבעית שלהם (השווה לכמות הפיקסלים על המסך), קניה של מסך בעל רזולוציה גבוהה וכיוונו לרזולוציה נמוכה יותר תיצור תמונה מרוחה ומטושטשת מעט.
המסכים בעלי הרזולוציה הגבוהה יותר מיועדים לאותם משתמשים המעוניינים בשטח רב יותר על המסך, מי ששולחן העבודה שלו עמוס באיקונים, למשל, או מי שרוצה לעסוק בעיבודי תמונה וגראפיקה, טוב יעשה אם ירכוש מסך בעל רזולוציה גבוהה יותר.
בעל תואר בהנדסת חשמל במסלול מחשבים ותוכנה מהטכניון בעוונותיו ומהנדס תוכנה במקצועו. בעל אתר המספק סקירות על מגוון מחשבים ניידים הנמכרים בארץ וכתבות מקצועיות בנושאים הקשורים למחשוב נייד. הסקירות כתובות בשפה פשוטה תוך המנעות משימוש יתר במושגים מפוצצים. למתחילים, רוברט מספק גם מילון מונחים המשולב בגוף הכתבות על מנת לחדד את ההבנה בנושא זה. בואו לבקר בזומבי http://www.zombie.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב