דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך ליזמים במבוכי מפעלי הייצור בסין 

מאת    [ 29/04/2014 ]

מילים במאמר: 1138   [ נצפה 2918 פעמים ]

לסין הגעתי לראשונה לפני כעשר שנים לצורך עבודה כמעצב תעשייתי. המפעלים, מולם עבדתי ושבהם ביקרתי הם באזור העיר שנזן אשר, במהלך העשור החולף, הפכה לכרך המשתווה בגודלו ובעושרו להונג קונג.. המפגש הראשון שלי היה כרוך בהלם תרבותי אך גם בסקרנות ובהתפעלות רבה. מה שהפתיע אותי במיוחד היה שבמפעלים קטנים, שלא נראים כחזית הטכנולוגיה המודרנית, בלשון המעטה, מיוצרים חלקים לחברות מובילות ובכמויות גדולות, מה שעוד הפליא אותי הייתה כמות הפועלים שעובדים בחריצות וביעילות. כל אחד עושה את תפקידו שוב ושוב ללא הפסקות כמעט כל היום. אז, ורק אז, ניתן להבין את סוד כוח הייצור הסיני ואת העובדה שזה הגורם האנושי שהביא את סין להיות המפעל של העולם, ולדעתי, כל מי שמייצר או מתכוון לייצר בסין צריך להבין את זה כדי לצלוח את תהליך הייצור בצורה משתלמת ומהנה כאחד.

אכן, כמעט כולם מייצרים בסין וכל מי שרוצה לייצר חלקים או מוצרים מוגמרים במחיר סביר ובאיכות טובה עד מעולה פונה ליצרנים וספקים בסין, אם באופן ישיר, על ידי חיפוש באינטרנט, ואם דרך סוכן בסין או בישראל- תלוי גם בתחום הייצור ובכמויות הנדרשות. כבעל ניסיון, כאמור, של קרוב לעשור בשיתופי פעולה לייצור חלקים והרכבות בסין, אני מרשה לעצמי לתת כמה עצות ודגשים למתעניינים בתחום או נמצאים בתהליך של חיפוש ספקים מתאימים בסין. ההתמחות שלי היא בעיקר במוצרי הפלסטיקה והמתכת, כלומר בייצור מארזים, זיווד ומכאניקה, לכן אוכל להעיד בתחומים אלה בלבד. הדברים שלי מופנים בייחוד ליזמים ו/או לחברות בסדר גודל קטן ובינוני משום שחברות גדולות עובדות, באופן טבעי, עם חברות ייצור גדולות ושם יש תנאים ותהליכים שונים וגם מדובר בסדרות ייצור גדולות מאד יחסית. ראיתי גם חלקים שמיוצרים עבור חברות ענק כמו פיליפס או סמסונג  במפעלים קטנים שהוזמנו דרך כל מיני סוכנים בדרך.

לחברה קטנה או ליזמים בשלבים הראשונים של המיזם הבאים לחפש ספק בסין יותר קשה להגיע לספקים הנכונים והמדויקים עבורם מאשר לחברות גדולות כי יש להם פחות אמצעים וכוח אדם מתמחה בתחום ואם הם "נופלים" על יצרן לא אמין, שלא מספק להם את המוצר או החלק ברמה הנדרשת ובלוחות הזמנים, הם יכולים להיכנס לסחרור של הפסדים כספיים ועיכובים ביציאה לשוק, ולכן רצוי שידעו למה לשים לב בכניסתם למבוך הייצור הסיני וכיצד לצאת משם עם חלקים טובים ובתקציב שהם קבעו.

להלן מספר נקודות שרצוי לשים לב אליהם בתהליך חיפוש הספקים והצעות המחיר- רצוי לפני שמתקשרים איתם ובמיוחד אם נמצאים לפני הזמנה גדולה או התקשרות ארוכת טווח.

הגורם האנושי

למרות שמדובר בתעשייה צריך להבין שהקשר האישי והאנושי חשוב מאד להתקשרות העסקית, אך מהיכרותי את השוק הסיני ומתוך ניסיוני, חוסר ההבנה, בגלל השפה, המבטא וההבדלים התרבותיים, גורם לאי עמידה בציפיות, לטעויות של היצרן ולחלקים שלא עומדים בסטנדרטים ובאיכויות הנדרשות. כדי לגשר על ההבדלים בשפה וברקע התרבותי צריך קודם כל סבלנות, דבר שלנו הישראלים קצת חסר ולסינים בדרך כלל יש. אם אתם קצרי רוח ומניחים שאיש הקשר שאתם עובדים מולו אמור להבין מה שאתם אומרים או מדגימים בדרך זו, אתם עלולים להיתקל ביחס מנומס אך אטום ויהיה לכם קשה לדעת אם דבריכם הובנו כהלכה. אני מציע לבוא מוכנים עם רשימות ושרטוטים ולברר, אחרי כל נקודה, אם הובנתם. יש הרבה מדריכי טיולים לסין עם המלצות איך להבין ולהתנהל נכון בארץ הענקית והמדהימה הזאת מה שיכול לעזור גם בהתנהלות העסקית. הרבה פעמים חוש ההומור הישראלי או המערבי לא מובנים על ידי הסינים. אין הדבר אומר שלא צריך להשתמש בו אבל בעדינות. כמו כן, הדבר שמקרב, מבחינה אנושית, הוא האוכל והארוחות. התפעלות והנאה מהאוכל המוגש הם נושאי שיחה מצוינים. לי, באופן אישי, זה קל כי אני מאד אוהב את האוכל הסיני, אך חשוב שגם מי שלא חסיד האוכל הזה יידע להעריך ולפרגן למארחים ולתרבות האוכל שלהם. לסיכום, הדבר החשוב ביותר להתקשרות עסקית הוא יחסי אמון והבנה בין הצדדים ולכן צריך להקדיש חשיבות רבה לצד האנושי והאישי.

המפעל עצמו- גורם מתווך או חברת מסחר

כמעט תמיד תגיעו לספק דרך גורם מתווך כלשהו. זה ברור כי כמעט בלתי אפשרי להגיע ישירות למפעל, לצורך שירות או איתור טכנולוגיה ספציפית, מבין אלפי המפעלים הפזורים באזורים שנזן , דונג גואנג , שנחאי וכו', וגם אם הדבר אפשרי זה יכול להיות כרוך בבזבוז זמן ומשאבים רבים. לכן,  צריך לשים לב אם הגוף או האדם בסין או בישראל מייצג מפעל או מפעלים מסוימים או שזוהי חברת מסחר. אני מציע להיזהר מחברות מסחר גדולות, שבדרך כלל מצוידות בכוח אדם המדבר אנגלית מושלמת ומערך יכולות אינסופי, שכן בסופו של דבר אתם צריכים לעבוד מול המפעל/ים בנושאים טכניים עם מהנדסים ובעלי מקצוע ואז אתם עלולים לגלות שאתם לא הבנתם בדיוק מה היכולות של המפעל ועם מי בדיוק אתם צריכים לתקשר כי האדם אתו סיכמתם את ההתקשרות לא באמת קרוב לצד הטכני של הפעילות. לכן רצוי להכיר את מי אתם שעומדים לעבוד אתו בצד הטכני ואם אתם יכולים לתקשר אתו באנגלית באופן סביר לפני שאתם מזמינים את החלקים או שהמתווך עצמו בעל יכולת והבנה מלאה בטכנולוגיות הייצור המבוקשות על ידכם.

מי מבצע את בקרת האיכות ומתי

אוכל להגיד בביטחון שההבדל בין תהליך יצור מוצלח ומשתלם לבין הפסד זמן וכסף הוא בתכנון ותיאום בקרת האיכות. בתהליך הייצור אנחנו מקבלים דוגמאות, עובדים עם היצרן על שיפורים והתאמות של החלקים ומגיעים לבסוף לשלב הייצור הסדרתי ולביצוע ההזמנה הראשונה. קורה, לא פעם, שהחלקים מגיעים ליעדם עם בעיות דיוק, גימור ועיוותים, פדיחה לא קטנה... ואז נזכרים לתאם בקורת איכות יעילה ורציפה. המלצתי היא לברר מי אחראי על בקרות אלו ולערוך אתו רשימת בדיקות. בקרת האיכות צריכה להתבצע באופן רציף בעת הייצור של החלקים או ההרכבות בכל תחנות הייצור השונות אפילו עד כדי בדיקת המוצרים בעת האריזה!!

לוגיסטיקה

כדי לקבל את החלקים או את המוצרים המורכבים בתקציב ובזמן המתוכנן, פחות או יותר, וכן בצורה שלמה וללא פגמים צריך לתאם עם היצרן שלושה דברים:

אריזה – תכנון נכון של האריזה הוא, אמנם, התפקיד של היצרן אך אנו צריכים לקבוע את הסטנדרטים:  גודל הקרטונים, איך כל מוצר נארז ואיך המוצרים נערמים בתוך הקרטון. חשוב לבקש מהיצרן תמונות של שלבי האריזה ודוגמא של איך יהיו הקרטונים מסומנים ומה יהיה הכיתוב עליהם.

מכסים ומיסים - אם יש מס סיני או אין, מהם עלויות מיסי הנמל ומי משלם? כלומר, האם מחיר החלקים הוא FOB ועוד כהנה וכהנה נושאים כלכליים ופיננסיים העלולים לשנות עלויות וחישובי תקציב.

שילוח – איזה צד מזמין את השילוח? לפעמים הזמנת חברת שילוח מהצד הסיני יותר זולה משמעותית לכן צריך לבדוק את זה ולהיעזר ביצרן או הספק אתו אתם עובדים.

מכונות חדישות ויפות? התוצאה (לפעמים) פחות יפה..

אני רוצה להחזיר את הדיון לגורם האנושי ומציע, לסיכום, לא להתרשם יותר מדי ממראה מכונות ייצור חדישות, גדולות ומרשימות בסיורכם במפעל. נכון שחשוב שלמפעל, בו אתם מתכוונים לייצר את הבייבי שלכם, תהיה הטכנולוגיה המתקדמת והמתאימה לצרכים שלכם, כמו כן חשוב לראות שהמפעל מסודר ונקי בצורה סבירה ושיש לו האמצעים לעבור בקרת איכות בצורה טובה. מותר לקוות שיש לו כוח אדם מקצועי ומיומן וכמובן להתרשם מהיכולות של המפעל בבדיקה של דוגמאות ומוצרים שבדרך כלל ימצאו בחדר תצוגה/ישיבות. כל זה עדיין לא יספיק אם לא תהיה לכם תקשורת, ברמה המקצועית והאנושית, עם איש הקשר הסיני שרצוי שיהיה איש מקצוע בתחום הייצור שלכם וגם שתפתחו קשרי חברות, מרמה זו או אחרת, ולא רק קשר מקצועי.

והכי חשוב שתהיה לכם בהצלחה בדרככם החדשה בנפתולי ומבוכי מפעלי הייצור בסין.

עודד קרטס מעצב תעשייתי ומנהל ייצור בסין


כ 20 שנה של עיסוק בפיתוח מוצר עיצוב תכנון הנדסי בעיקר בתחום הפלסטיקה בשנים האחרונות מתגורר בתאילנד ושותפות במשרד באיזור שנזן בסין ועוסק בתאום ייצור במפעלים בסין ובתאילנד.


לפרטים נוספים אנא כנסו לאתר שלנו:


http://www.okdkemao-china.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב