דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמן זה לא משחק חברה, זו מציאות מורכבת 

מאת    [ 22/04/2014 ]

מילים במאמר: 607   [ נצפה 1969 פעמים ]

 

נדמה כי בשנים האחרונות ההתייחסות בשיח הציבורי למשקל היתר בעיקר של ילדים ובני נוער, תופסת מקום מרכזי. משחק קלפים חדש המיועד לילדים בני שש ומעלה, מעלה את העניין לדיון וביתר חוזקה. ד"ר אסנת רזיאל פורשת בפניכם את הקלפים [מאחורי המשחק] ועוזרת לכם לגבש דעה בעניין.

השמנת יתר קיצונית בקרב ילדים ובני נוער בכל העולם המערבי היא מגיפה של ממש. ישראל נמצאת במקום גבוה במיוחד בחמשת המקומות הראשונים והלא מאד מחמיאים בקרב השמנת יתר של ילדים ובני נוער בעולם המערבי, בצמוד לארצות הברית ובריטניה.

על הסיכונים הבריאותיים ועל השלכות הנידוי החברתי ממנו סובלים ילדים הסובלים מהשמנת יתר קיצונית אין עורר. אך לגבי הדרך בה צריך לטפל בעניין באופן הסברתי, יש מחלוקת רבה. יש הסבורים כי די בחינוך לתזונה בריאה לילד על מנת שהוא יוכל להפנים את הערכים ההתנהגותיים הנכונים הקשורים בכך, ויש והמאמינים בגישה אקטיביסטית יותר.

לאחרונה יצא לשוק המשחקים לילדים [מגיל שש ומעלה] משחק החברה הראשון בנושא השמנת יתר. במשחק החברה הקרוי בשם "אדון שרמן ובחירת ליבו" צריך גיבור המשחק לרדת במשקלו על מנת לזכות באהבתו.

חייבים להודות, מדובר בגישה חדשנית במיוחד בנושא ההסברה לגבי משקל היתר והעניין עצמו דורש התייחסות ודיון מעמיק.

 

 

 

קלפי המשחק מפרטים את הדיאטות השונות או התהליכים אותם יוכל אדון שרמן לעבור בכדי להגיע ליעד הנכסף והוא ירידה במשקל אשר "תאפשר" לו לזכות באהובתו.  קלף הניצחון של המשחק מציג את אדון שרמן רזה צנום ומאושר, וקלף התבוסה שלו מציג אותו שמן ומובס.

יש משהו פשטני מעט באופן הדיון הזה, אך המסר ברור ומעט קיצוני, שמנים, אינם זכאים לאושר על פי משחק הילדים הזה ונדמה כי ההחלטיות של המסר הזה כפי שהוא מועבר לילדים, בעייתית.

חינוך לתזונה נכונה הוא נכון, ראוי ואפילו הכרחי. כן, גם בגיל קטן. הפנמה של ערכי תזונה בריאה ונכונה חיוניים לילד להמשך דרכו ועלינו כהורים מוטלת אחריות רבה בהקשר הזה, אך באותה הנשימה יש לזכור כי גישה אגרסיבית מדי, כפי שהיא מוצגת במשחק החברה הזה, עלולה גם להוביל לתוצאות הפוכות. תארו לעצמכם חבורת ילדים שאחד ממנה סובל ממשקל עודף מתיישבת לשחק במשחק הזה? התוצאה עלולה להיות פוגענית ובעייתית. כמו גם הפנמה של הדימוי של הרזון המוחלט בהקשר של הדרך היחידה להצלחה בחיים.

חברת יהלי רון בע"מ  אשר פיתחה את המשחק טוענת כי:

"המשחק עוסק בנושא המשותף לכולנו, "רובנו מוצאים עצמנו בשלב זה או אחר של החיים מתעסקים בעניין של משקל, הן מבחינה בריאותית והן מבחינה חזותית. המשחק ממחיש בצורה קומית ומשעשעת את המרוץ שלנו ביחס לשינויים בהרגלי התזונה. המשחק עוסק באדם שהחליט לקחת את הנושא שהפריע לו באופן רציני והוא נרתם לבדו לשנות את אורחות חייו, למען בריאותו והופעתו החיצונית, שהפריעה בעצם רק לו, הסביבה תמיד אהבה אותו."

"המשחק מאפשר לנו כחברה להביט על העניין החשוב הזה מזווית נוספת, ואולי לתת אפשרות לדיון ממקום אחר, קומי ומשעשע יותר, אך למרות השעשוע מדובר בנושא חשוב לבריאותנו הכללית. המסר החינוכי מתחלק לשלושה: עם כוח רצון ניתן לחולל שינויים רבים וחשובים בעצמנו, והכל ניתן לשינוי ולעולם אין להתייאש ולקבל דברים כגורל, הסביבה אוהבת אותנו תמיד וזה כלל לא תלוי בחיצוניות שלנו, אך חשוב שנאהב את עצמנו, וחשוב לדעת ולהתחנך שכבר מגיל קטן תזונה נכונה היא חשובה ועודף משקל אינו בריא כלל, בכדי שנגדל להיות חברה בריאה יותר".

יש משהו מעט פשטני ואולי פוליטקלי קורקט מדי בהסבר שנותנת החברה למה שהוא בסופו של דבר משחק עם מסר פוגעני והתכנים החינוכיים התזונתיים בו אינם עומדים במרכז הבמה.

חינוך לתזונה בריאה, או לקשר בין בריאות טובה, משקל תקין ואריכות ימים בהקשר של שמירה על תפריט מאוזן, הם נהדרים. השאלה היא האם המשחק הזה, על האומץ שלו לטפל בנושא לראשונה גם באופן הומוריסטי ולטרגט את הילדים כקהל היעד שלו, משיג את התוצאה הרצויה או תוצאה הפוכה של דחיה ורתיעה מעיסוק אמתי ובר קיימא בנושא.

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב