דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם שינויים 

מאת    [ 24/03/2014 ]

מילים במאמר: 808   [ נצפה 1845 פעמים ]

שינוי הוא הדבר הכי קבוע בחיינו. אנחנו משתנים כל הזמן מרמת התא בגוף ועד החלפת כל התאים בגוף האדם אחת לכמה זמן. אין לנו שליטה על השינויים בחיינו. וככל שנטיב להסתגל אליהם, כך חיינו יהיו טיפה יותר קלים.

שאלו את דון תפסקוט (איש שנותן תחזיות) אחרי שהתאומים נפלו, והבורסות קרסו, טרור עולמי, אקולוגיה לא טובה ועוד. מתי יהיה המצב יחזור לנורמאלי? והוא אמר זה נורמלי תתרגלו לזה.

לשינוי יש צדדים חיוביים ושליליים. אנחנו כבני אדם (חיות אבולוציוניות) לא מתמודדים טוב עם שינוי, מאחר והמערכת שלנו לא בנויה לזה. ההרגל זה משהו שיוצר בנו תחושה של שליטה ומרגיע לנו את החרדה. ולכן אנו אוהבים חגים שיש בהם טקס שחוזר על עצמו, אותו אוכל, שירים, קטעי קריאה וכו' אפילו אותן בדיחות. ולכן יש בנו אהבה גדולה להרגל ולחזרה. אנחנו הרבה פעמים עובדים על אוטומט, יש דברים שאנחנו לא חושבים עליהם כמו תשלבו ידיים. חשבתם פעם איזה יד מונחת על איזה יד? עכשיו תשלבו הפוך איך זה מרגיש? שונה מוזר, לא נוח. אנחנו מתקלחים תמיד באותה צורה, זה ההרגל והאוטומט שנוצר ע"י האבולוציה בכדי לשמר אותנו מפני סכנות. אם משהו עבד אנחנו משמרים אותו, ואם לא יוצרים משהו חדש. פעם זה היה נכון כאשר חיינו בג'ונגלים. היום ההתנהגות שלנו היום בדפוס אוטומטי שאיננו יודעים עליה כמעט, לא תמיד משרתת אותנו, כי המצב השתנה ואנחנו מגיבים באותה דרך.

פעם התחתנו, הביאו ילדים גידלו משפחה התפקיד היה מאוד ברור מי אבא מביא פרנסה, ואמא דואגת לבית. היום זה כבר לא נכון, אז האמא גם דואגת לבית וגם דואגת לפרנסה וקשה לה לעשות שני תפקידים והיא בלחץ וכו'. המנגנון לא השתנה בהתאם.

למרות שאנחנו מוקפים מוצרים שאמורים לחסוך לנו זמן, מדיח כלים, מכונת כביסה, מקרר, תנור וכו'. במקום שזה יפנה לנו זמן יש היום הרבה פחות זמן. למה?

זמן זה פונקציה של שינויים. וככל שיש יותר שינויים הזמן עובר יותר מהר והפוך. עד שנות ה- 60 לא דיברו על המונח לחץ ושחיקה. זה מונח חדש יחסית.

נסביר עכשיו למה? המאה ה20 היתה מאה שההתחלה שלה היתה מאוד קשה שתי מלחמות עולם. מגפות ומוות שרר בכל אירופה. ועדיין לא דיברו על לחץ. מה קרה. יש אומרים שהמקור הוא המצאת המחשב הביתי. וזה עוד מתחיל קודם ב 1450 כאשר הומצא הדפוס רוטנברג המציא את הדפוס וזה התחיל תקופה חדשה של ידע, ספרות. עד אז רק אנשי הקודש והאצילים ידעו לקרוא והם אלה ששלטו. אחרי שהמציאו את הדפוס הידע היה יותר נגיש וזה אפשר את המהפכות הגדולות באירופה. כשיש טכנולוגיה עולה הצורך לעשות עם זה משהו. ובאמת כשנכנס המחשב לכל בית פתאום הידע הפך נגיש לכולם, התשנו סדרי עולם. אם עם אב הבית היה האדם הכי מנוסה ובעל הידע. היום הילדים הם בעלי הידע והנגישות ולכן מתעוררת בעיה של סמכות. אם נשים פעם לא היוו כוח קנייה כיום הן יוצאות לעבודה אין צורך היום בכוח פיסי ולכן הן יכולות לעשות כל עבודה. קוראות על הזכויות שלהן יש להן כוח. אם פעם הרופא היה אלוהים, היום כל אחד נכנס לאינטרנט ומחפש ולפעמים יודע הרבה יותר מהרופא על המחלה שלו ושוב הסמכות מתערערת. המשפחה משתנה לא חייבים זוג וילדים אפשר גם אישה וילד וכו'. הידע האנושי מכפיל את עצמו כל שנתיים מה שהיה נכון לפני שנתיים כבר מיושן היום. היום כל דבר שקורה הרחק על הגלובוס משפיע עלינו מיד. קחו את משבר הנדל"ן בארה"ב. מצד אחד אין גבול ליכולות שלנו היום מחינת טיפול במחלות, הגענו לירח, אנחנו מאוד מתקדמים ומצד שני האבולוציה לא הכינה אותנו לשנות ה2000.

פחד הוא מנגנון אנושי מוכר וידוע והתפקיד שלו להכין אותנו לבריחה כשיש סכנה. אוטו מתקרב אלינו, קאסם נופל וכו' הגוף מגיב במהירות בכדי שנוכל לברוח למקלט או לזוז מהרכב. אך כשאני פוחדת מהצעקות של הבוס או ההורים אז לאן נברח, צריך להתמודד ועם זה אנחנו לא טובים. הסכנות היום הן ברוב המקרים לא מוחשיות.

שינוי מעורר פחד, פתאום יש שטח לא מוכר, ולא תמיד אנחנו יודעים איך לנהוג. שינוי זה ויתור על משהו בטוח לטובת משהו שאין וודאות לגביו, גם אם השינוי הוא יזום כמו מעבר דירה. למשל אפייה של עוגה חדשה. גורם תחושה לא טובה.

כמו שניתן לראות יש מאבק בין הביטחון והוודאות לבין הריגוש והסקרנות ממש כמו אצל תינוק. קיים צורך לאזן בין השניים. בין השינוי המפחיד לבין הוודאות והביטחון ולעשות זאת למרות הפחד.

  1. להפסיק להתנגד לשינוי – אף אחד לא שואל אותנו. ניתן לשמר את האנרגיה לשינוי, בכדי ללמוד כיצד להתמודד טוב יותר עם השינוי.
  2. למידה – ללמוד יותר תגובות ליותר מצבים מחייב גמישות מחשבתית, כושר מנטאלי, אמונה בעצמי שאוכל להתמודד עם השינוי. השקעה במשאב הכי יקר שלי אני.
  3. להתחיל להגיד לא. ביהדות אחת המצוות החשובות ביותר היא מתן בסתר וצדקה. היהדות אומרת בצורה מאוד מפורשת שניתן לתת רק ממה שיש עודף. אם זה פוגע בך כי אין לך כסף לתת ואין לך כוח לתת וכו' זה לא מצווה זה חטא.

 

תרגילים:

  1. הכנת תוכנית עבודה.
  2. שאלונים איפה אני זקוק לעזרה
  3. שילוב ידיים ושילוב הפוך.
  4. כדורים, הדגמה של כמות השינויים וכמות התגובות שצריך.

עידית פליק מאמנת אישית בתחום פיתוח מנהיגות וליווי מנהלים. האמונה כי מנהל טוב הוא מנהל שעובד מתוך העצמה אישית וכריזמה, הסוחף אחריו את עובדיו למחויבות ויצירה. אני פועלת בשילוב של הדרכה אישית, יחד עם בחינה של מטרות האימון. בנוסף אני מעבירה סדנאות למנהלים: ניהול זמן, מצוינות אישית וארגונית ועוד. התמחותי ב: פיתוח מנהלים, ייעוץ לעסקים קטנים, פיתוח אישי, הכנה לראיון עבודה ועוד.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב