דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שילוב טכניקת ה- EFT) Emotional Freedom Technique) בתהליך הפסיכותרפיה 

מאת    [ 09/03/2008 ]

מילים במאמר: 1061   [ נצפה 3212 פעמים ]

מבוא אישי : במפגש הראשוני שלי עם טכניקת ה-EFT חוויתי הסתייגות חריפה. הטכניקה נראתה לי הזויה ובלתי רצינית. רק בגלל שהגיעה אלי דרך אנשים האמינים עלי נפניתי להכיר אותה. ניסיתי לעבוד בה עם עצמי - באי רצון ובחוסר אמונה. והשיטה עבדה, למרות חוסר האמונה. היה לה אפקט מיידי. שיתפתי בני משפחה וגם הם ניסו. השיטה עבדה גם אצלם, בצורה פשוטה ומיידית. התלבטתי ארוכות לגבי הדרך בה אוכל להכניס טכניקה כזו לפגישות פסיכותרפיה, היא נראתה לי "פדיחה". לבסוף אזרתי אומץ וניסיתי. כיום, לאחר שנתיים של הכרות עם השיטה, למידת אופני העבודה עמה ו"התגלחות על זקני מטופלי" - אין לי ספק ששילוב EFT בעבודה הטיפולית מאפשר עבודה יעילה, ממוקדת ונעימה למטופל ומטפל. אני מרגישה עניין ואפילו שליחות להביא את השיטה לקהלי מטפלים ומטופלים.

ה-EFT או Emotional Freedom Technique מאפשרת למשתמש בה לשפר את זרימת האנרגיה שלו בצורה פשוטה ומהירה ומביאה על ידי כך להפחתת רמות חרדה/מתח. כשהזרמת האנרגיה נעשית תוך כדי התמקדות בתחושה, רגש או מחשבה ממוקדים - היא מביאה בהדרגה לניטרול של נשוא הטיפול מהמתח הנילווה אליו. ניתן לראות ב- EFT שיטה יעילה ופשוטה של דה-סנסיטיזציה. היא שיטה אפקטיבית ביותר לטיפול בכאב, פחדים, פוביות, טראומות, מחשבות והתנהגויות אובססיות. היא כלי מקדם וממקד בעבודה בנושא דימוי עצמי, אמונות ודפוסים ויכולה להיות כלי עזר מועיל בכל תהליך פסיכותרפויטי.

הרחבה : שיטת ה-EFT פותחה בצורתה העדכנית ע"י ג'רי קרייג העוסק בקוצ'ינג, מתוך טכניקת ה-TFT שפותחה ע"י רוג'ר קלהאן, פסיכולוג. בארה"ב אומצו ה-TFT וה-EFT בעשרים השנים האחרונות ע"י פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בדיסציפלינות נוספות והיא מאד מוכרת ומקובלת כטכניקה המשתלבת במהלך פסיכותרפיה בטיפול במגוון רחב ביותר של בעיות. הטכניקה מאפשרת עבודה פורה בתנאי העבודה שמכתיבה התקופה, כשטיפולים נדרשים להיות יעילים וקצרים יחסית. היא מאפשרת עבודה פורה עם אנשים שאינם וורבליים, ומעצימה את המטופל בטכניקה המאפשרת עבודה עצמאית מעבר לפגישות הטיפוליות ולאחר סיום הטיפול.

טכניקת ה-EFT מהווה שילוב מעניין בין מזרח ומערב. היא שיטה של אקופרסורה לטיפול בגוף ובנפש. היא מתבססת על הידע הקיים ברפואה הסינית לגבי מיקומם של ערוצי האנרגיה, המרידיאנים. המרידיאנים הם אותם קווי אנרגיה שהתגלו ברפואה הסינית על פני אלפי שנות מחקר וטיפול, ערוצים המהווים את הבסיס לשיטות האקופונקטורה והשיאצו. כפי שכבר ציינתי, ב-EFT, במקום להשתמש במחטים (דיקור) או לחיצות (שיאצו) על ידי מטפל, נוקש המטופל הקשות עצמיות פשוטות באמצעות אצבעותיו על נקודות מפתח של מרידיאנים מרכזיים. הנקישות יכולות להיות קלות או חזקות יותר, מהירות או איטיות, בהתאם לתחושה ולזרימה הטבעית של האדם. עם מהלך ההתנסות של המטופל בשיטה הוא לומד להקשיב לזרימת האנרגיה ומאתר את אותן נקודות שהנקישה עליהן מסייעת לו במיוחד. על ידי כך מתאפשר למטופל לשפר את זרימת האנרגיה שלו בצורה פשוטה ומהירה יחסית המביאה לשינוי בתחושה לכיוון של הרגשה טובה יותר.

טכניקת ה- EFT משלבת רעיון ראשוני זה של הזרמת אנרגיה עם תהליך הדרגתי של שחרור תחושות, רגשות ומחשבות משדה האנרגיה של המטופל. התהליך מתחיל מפנייה למטופל לשים לב לתחושה, רגש או מחשבה הנמצאים בו כעת, ברגע זה. ואז, מנסחים מטפל ומטופל יחד אמירה ממוקדת המתייחסת לנשוא הטיפול שזוהה, ומיד אחר כך מתחילים שניהם סבב הקשות על מרידיאנים (כל אחד על עצמו) תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול. עם סיום סבב נקישות ואמירות המתמקד בנשוא הטיפול מתבקש המטופל להקשיב שוב פנימה ולזהות את תחושתו/ הרגשתו/ מחשבותיו ברגע הנוכחי. מתוך התבוננות זו פנימה מתנסח נשוא סבב הטיפול הבא. זהו תהליך של זיהוי דינאמי - מתפתח של תחושות, רגשות ותכנים העולים שכבה אחר שכבה תוך כדי התמקדות בנשוא הטיפול ושימוש באמירות ממוקדות.

כשהזרמת האנרגיה נעשית תוך כדי התמקדות בתחושה, רגש או מחשבה ממוקדים - היא מביאה בהדרגה לניטרול של נשוא הטיפול מהמתח שנילווה אליו. בהיבט זה ניתן לראות ב- EFT שיטה יעילה ופשוטה של דה-סנסיטיזציה. כאשר נשוא הטיפול ממוקד - יש לטיפול אפקט מיידי. הטכניקה אפקטיבית ביותר בטיפול בכאב, טראומות, פחדים ופוביות. היא מהווה כלי עזר חשוב בטיפול במחשבות והתנהגויות אובססיות. היא כלי מקדם וממקד בעבודה בנושא דימוי עצמי, אמונות ודפוסים ובכלל בכל תהליך פסיכותרפויטי.

לאמירות המתלוות לנקישות יש נוסח קבוע שיש בו התייחסות עצמית חיובית בצד מיקוד בנשוא הקושי שזוהה. אמירות אלו משקפות מסר של איחוד הניגודים, של קיום החיובי בצד הבעייתי אצל כל אחד ובכל מצב. כשהמשימה של ביטוי דבר מה חיובי כלפי העצמי נתקלת בהתנגדות, כפי שקורה לעתים קרובות, מטופלת ההתנגדות על ידי סבבים של עבודת EFT בהם מוזרמת האנרגיה בנוכחות אמירה ממקדת בנושא ההתנגדות, כשלאחר כל סבב נעשית התבוננות בתחושות-רגשות-מחשבות שעולות.

גם כשעולים ספקות בטכניקה, כמו מחשבות שזהו טיפול מוזר או בלתי מתקבל על הדעת - מתיחסים אליהן באמצעות אותו תהליך של הזרמת אנרגיה תוך כדי התמקדות בספקות, ובהמשך שמים לב לתחושות, רגשות ומחשבות נוספים העולים מתוך המערכת האסוציאטיבית. הן מביאות לעיתים קרובות לבניית משפטים המעלים חיוך על שפתי מטפל ומטופל ומכניסות קלילות לתהליך.

כל תהליך מסתיים בהרגשה טובה של רוגע וחיוניות, שכן כל עוד נותר מתח, דיכאון, עצב או כל תחושה קשה אחרת - לא הסתיים התהליך. לפיכך, אין פגישה טיפולית שהמטופל יוצא ממנה עמוס רגשות כבדים. לעיתים עולה עייפות גדולה, לעיתים נחווית עלייה ברמת האנרגיה, שכן שחרור תחושות, רגשות ומחשבות משדה האנרגיה עשוי להביא לכל אחת מתגובות הפוכות אלו.

קיים ב-EFT פן של התבוננות פנימה. המטופל מתבקש שוב ושוב לשים לב מה הוא חווה ברגע ההווה - מה הוא חש-מרגיש-חושב, תוך התעניינות המטפל בפרטי וגווני החוויה הנוכחית. באופן זה ממקדת השיטה את המטופל ברגע ההווה ובחוויה (לעומת הדיבור על...) ועוזרת למטופל להרחיב בהדרגה את יכולת ההסתכלות שלו פנימה.

וקיים פן של עשייה. בקצה השני של הרצף שבין התבוננות ועשייה מצויה הטכניקה של הזרמת אנרגיה שהינה פשוטה ומאפשרת עשייה עצמאית של המטופל תוך כדי שיתוף פעולה אקטיבי בין מטופל ומטפל. יש בה פרוטוקול ברור של עשייה, וככזו היא מדברת אל כל אותם אנשים הנאחזים בדרכים ברורות להשגת שינוי. הטכניקה הברורה מאפשרת עבודה עניינית מאד. מטופל ומטפל רתומים יחד לבצוע משימה. גם המטפל אקטיבי, נוקש על עצמו, אינו יושב מהצד, מעורר לחשיבה משותפת לקראת מציאת ההיגד הבא המתאים למטופל.

הפרוטוקול הברור, עם פן העשייה ופן ההתבוננות והמעברים הקיצביים ביניהם מאפשר גם לאנשים שמאד קשה להם להתבונן פנימה - לעצור לרגע ולדווח על תחושותיהם מבלי להרגיש מאויימים.

הטכניקה הינה פשוטה ומאפשרת עשייה עצמאית של המטופל תוך כדי שיתוף פעולה אקטיבי בין מטופל ומטפל. ניתן לשזור אותה בתוך פגישה שמהותה שיח, והיא מאפשרת תנועה בין דיאלוג לעבודה בטכניקה.

השיטה נותנת בידי המטופל טכניקת הרפיה זמינה ופשוטה, שנותנת מענה להיבטים שונים של פריקת מתח והשגת רוגע בטווח זמן קצר. היא טכניקה שיכולה להיות זמינה לכל אחד בכל עת, וככזאת היא מחזקת את התחושה שמוקד השליטה נמצא בידי המטופל. באופן זה היא תומכת משמעותית בתחושת המסוגלות במגוון רחב של סיטואציות חיים.

סיכום: מניסיון העבודה שלי בשנתיים האחרונות שזירת טכניקת ה-EFT בתוך תהליך של פסיכותרפיה מאפשרת למטופל להתחיל להרגיש טוב יותר כבר מן הפגישה הראשונה ופותחת דרך שיטתית וברורה לעיבוד תכנים ולטיפול בחסימות רגשיות.

ד"ר נורית מרכוס - פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בתחומי האבחון והטיפול הנפשי למבוגרים ומתבגרים עם הסמכה בהיפנוזה ובשיטות נוספות.


יותר מ-25 שנות עבודה בשרות הפסיכולוגי של אוניברסיטת תל אביב כמטפלת ומדריכה, בצד ניהול קליניקה פרטית, כיום ? מנהלת את מכון מכלול.
הרבה מאד ניסיון בפסיכותרפיה, בהיפנוזה וב-EMDR, ובארבע השנים האחרונות גם ב-EFT, שיטה של אקופרסורה פסיכולוגית. מקיימת הדרכות קבוצתיות וסדנאות להקניית הטכניקה ואופני שילובה במהלך פסיכותרפיה.

מתמחה בטיפול הוליסטי בארגונים ובפרט. נסיון רב בטיפול בסטרס, בטראומות, כאב, פחדים, מחלות ומחלות פסיכוסומטיות, מחשבות והתנהגויות אובססיביות, כמו גם בעבודה בנושא דימוי עצמי, אמונות ודפוסים.


בעשרים וחמש השנים האחרונות הסתכלות על העולם דרך הפריזמה של זרימת אנרגיה ופסיכולוגיה טרנספרסונלית, ושילוב היבטים אלה בטיפולים כאשר הם מתאימים לתפיסת העולם של המטופל.

מנהלת מכון מכלול - פסיכולוגיה קצת אחרת www.michlol.net
טל. 6442350 -03



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב