דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר בין משקל לידה גבוה לבין הסיכוי להשמנת יתר 

מאת    [ 25/02/2014 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 2072 פעמים ]

מזל טוב! הכול תקין ובשעה טובה נולד לכם תינוק בריא במשקל גבוה. אך האם עצרתם לחשוב על הקשר בין משקל הלידה של התינוק לבין משקלו העתידי כמבוגר. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה מה צופן בחובו העתיד לרך הנולד.

ד"ר אסנת רזיאל

כחלק ממעקב הריון אנו עוברות בדיקות משקל ומקבלות תחזית צפויה על גודלו של העובר. בשנים האחרונות השתכללו הכלים האלו מאד והיכולת לצפות באופן מדויק יותר ויותר את משקלו של הרך הנולד בשעת הלידה הפכה למדעית יותר. מרבית ההערכות מתגלות קרובות למציאות משקל הלידה. הגם שלבדיקות הללו חשיבות מכרעת בקביעת משקלו של התינוק ומעקב אחר משקל תקין הרי שלאחרונה מתברר הקשר בין משקל לידה גבוה של תינוקות לבין הסיכוי שלהם ללקות בהשמנת יתר בעתיד.

בחברה הישראלית, תינוק שמנמן בעל פנים חייכניות זוכה להגדרה "תינוק בריא", אבל נדמה כי נתונים שמתחילים לקשור בין השמנת יתר למשקל גבוה בקרב תינוקות צריכים לעורר תשומת לב ציבורית ולנתץ את המיתוס כי תינוק שמן הוא תינוק בריא. אנו מעצבים את משקלם ואת הרגלי התזונה של ילדנו כבר בגילאים הרכים ונדמה כי לשבירת המוסכמה הזו יש חשיבות לעתיד בהקשר של משקלם התקין של התינוקות אשר נולדו במשקל לידה גבוה במיוחד או כאלו שהפכו לתינוקות שמשקלם חורג מסקלת המשקל המומלץ והתקין. מרפאות טיפת חלב ברחבי הארץ מסייעות  לאימהות הצעירות מבחינת נתוני המשקל ומעקב על תקינותו בעזרת טבלאות משקל וגובה מסודרות לבנים ולבנות- כדאי ורצוי להתייעץ עם האחיות העובדות בהן על מנת לקבל הערכה מדויקת לגבי משקל תינוקך.

מחקר חדש מצביע על כך כי ילדים ותינוקות הסובלים מעודף משקל צריכים להתמודד עמו עוד לפני גן הילדים אם ברצונם להימנע מהשמנת יתר בעתיד כמבוגרים.  מנהלת יוזמות בריאות הציבור האמריקאית, ננסי קופרמן צוטטה לאחרונה באתר web med כמי שטוענת כי הורים לתינוקות בעלי משקל עודף צריכים לתת את תשומת הלב לכך ולנסות להביא לייצוב הבעיה עד גיל 5, גיל סיום הגן בכדי לסייע לילדיהם להפוך למבוגרים בעלי משקל תקין.

"עלינו לסייע ולקדם התנהגות בריאותית והרגלים נכונים מכיוון שכאשר יש תינוק אשר נולד במשקל בריא, סיכוייו לנהל חיים תקינים מבחינת משקל גדולים יותר. האמירה הזו יכולה לסייע גם לנשים להבין את חשיבות הרגלי האכילה הנכונים עוד בטרם הן מביאות תינוקות לעולם".

קופרמן אף הוסיפה כי יש לפתח הרגלי אכילה נכונים אצל ילדים כבר מגיל צעיר והמליצה על מנות של פירות וירקות בכל יום לילדים, הגבלת שעות מחשב וטלוויזיה ולפחות שעת פעילות גופנית אחת ביום וללא משקאות מוגזים.

התובנות הללו כולן קשורות למלחמה הגדולה של הממשל האמריקאי בשנים האחרונות בהשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער והן מוסיפות "שמן למדורה" כפי שנהוג לומר בשל בחינת ההקשר בין תינוקות שמנים לאנשים מבוגרים שמנים.

אם עד כה נהוג היה להתייחס בסלחנות לגבי תינוקות שמנים ובעלי משקל עודף, הרי שכעת הולכים ומצטברים נתונים נוספים אשר רואים בכך בעיה של ממש שיש לפנות ולהתייחס אליה באמצעות כלים של הרגלים ותזונה נכונה ולא להתעלם ולא לראות את קיומה.

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב