דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי סרבנות גט ואיך ניתן להילחם בה? 

מאת    [ 02/02/2014 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 2199 פעמים ]

נישואין במדינת ישראל מקבלים תוקף חוקי המתבסס על הדת היהודית ועל המשפט העברי ולמעשה נחתמים בחוזה, שהיחיד שיכול להוקיע אותו בעתיד, יהיה הבעל. ההוקעה ופקיעת תוקף חוזה הנישואין, נעשית באמצעות "גט" שהוא למעשה מסמך בו הבעל משחרר את האישה "ומתיר" אותה לכל אדם שתחפוץ בו. עקב עליית אחוזי הגירושין בשנים האחרונות, נמצא כי מבחינה סטטיסטית יותר ויותר נשים הן אלו שמבקשות להתגרש ולפרק את הנישואין, אך נתקלות במקרים של "סרבנות גט".

מה היא סרבנות גט?

סרבנות גט היא למעשה מצב בו הבעל אינו מוכן לחתום על הגט או לבצע את הליך הגירושין, מה שגורם לכך שבני הזוג אינם גרושים באופן דתי, רשמי וחוקי. מה שקורה בדרך כלל במצב כזה הוא שהאישה כבר לא תגור עם בעלה ולמעשה הזוג יתפקד כזוג גרוש לכל דבר, אך האישה תחשב כנשואה מבחינה חוקית ולכן לא תוכל להינשא בשנית ותיקרא "עגונה". כמו כן, ישנם מקרים של סרבנות גט מצד האישה, מה שבא לידי ביטוי בכך שהיא נמנעת מלקבל את הגט המוענק לה.

מה הן הסיבות לסרבנות גט?

הליך גירושים הוא הליך לא נעים, מורכב, כואב וקשה ולעיתים מעורבים בו גורמים חיצוניים ורגשות מודחקים בין בני הזוג. הסיבות לסרבנות גט יהיו בדרך כלל אישיות או על מנת להשיג דבר מה כתוצאה מעיכוב הגט.


    • סיבות אישיות – כאשר רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש והשני מעוניין להישאר נשוי, יכול להיווצר מקרה של סרבנות גט, אשר משמשת ככלי האחרון שיש בידי אחד מבני הזוג לעכב או למנוע את הגירושין. מקרים אלו לא שכיחים במיוחד, במיוחד לנוכח העובדה כי בהליך הגירושין עצמו מנסים להגיע לשלום בית טרם מועד קביעת הגט.
    • השגת תוצאות רצויות לסרבן – סיבה זו היא השכיחה מבין הסיבות לסרבנות גט והיא מהווה פעמים רבות טקטיקה, שיש באמצעותו של אחד הצדדים, למען השגת תנאים טובים יותר בהסכם הגירושין, כגון הסכם המזונות, חלוקת הרכוש, משמורת על הילדים וכו'.

מה הם הדרכים להילחם בסרבנות גט?

שלא כמו בעבר, כיום סרבנות גט היא מצב לא מקובל, על ידי מרבית הגורמים העוסקים בדבר ולכן ישנם מספר דרכים להילחם בה:


    • טיפול רשויות – הרשויות במדינת ישראל, ביניהן משרד הדתות ובתי הדין הרבניים, העוסקים בענייני גירושין, רואים בחומרה רבה את תופעת סרבנות הגט ומשתמשים בטקטיקות שונות, הלכתיות ומשפטיות על מנת למנוע את התופעה.

אחת הדרכים המרכזיות לעשות זאת היא להטיל סנקציות כלכליות בצורת מזונות גבוהים על בן הזוג המסרב לגט ובכך לגרום לו להיענות לבקשת בן הזוג השני להתגרש. כמו כן, ניתן להרחיק את הסרבן מהציבור, לשלוח למאסר, להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד.


    • טיפול עו"ד – תהליך ההתמודדות עם סרבנות גט היא סבוכה, ארוכה ובעלת קשיים בירוקרטים ומשפטיים רבים. שימוש בעו"ד יכול להועיל רבות לתהליך, להאיץ אותו ולגרום למערכת הרבנית להטיל סנקציות מקסימאליות, שיעזרו בקבלת הגט. כמו כן, עורך דין המתמחה בדינים אלו מכיר את הטקטיקות השונות ולכן יוכל לשמש כאוזן קשבת וכעזר מקצועי ויעיל.
    • סיוע של עמותת מסורבות גט – קיימות מספר עמותות המסייעות חינם או בתשלום סמלי למסורבות גט ועגונות  - להתמודד עם המצב אל מול בתי הדין הרבניים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב