דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון מנהלים מקצועי ולימוד שחייה 

מאת    [ 25/01/2014 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 2019 פעמים ]

אפתח בציטוט מתוך שירה הנפלא של להקת כוורת, היי יו יה – "בן דוד שלי רצה לשחות כדי לצוף קבוע, למד שחייה בהתכתבות אצל מציל ידוע. כשנכנס סוף סוף לים, תוך שניות הוא נעלם, שניים קופצים אליו מיד, טובעים השניים מן האחד". הנמשל ברור- לא לומדים שחייה מבלי להירטב, גם אם המקור הוא איש מקצוע ("מציל ידוע"), ובאופן כללי, לא מפתחים מיומנויות רק על סמך לימוד התאוריה שקשורה לנושא. חייבים במקביל להתנסות ולתרגל.

את ההיפך חוויתי על בשרי. גדלתי קרוב לים ובילדותי ביליתי במים שעות רבות. מעולם לא למדתי לשחות באופן מסודר. התנסיתי בגישה של "נזרוק אותו למים, הוא כבר ילמד לשחות". ואכן, למדתי לשרוד במים, כולל במים סוערים, עם גלים זרמים ומערבולות. הגעתי, לאט ועייף, לא טבעתי. אבל...לפני שנים, כאשר התגלתה בגבי פריצת דיסק, האורתופד המליץ לי להפסיק לשחק כדורסל ולהתחיל לשחות. ניסיתי. כשחזרתי לאותו אורתופד וסיפרתי ששחייה "הורגת" לי את הגב והצוואר הוא אמר לי בפשטות "אתה לא יודע לשחות, לך תלמד שחייה". אז למדתי שחייה, לא בהתכתבות אלא בבריכה, בליווי מדריך מוסמך ומנוסה ששילב בשיעורים תאוריה, טכניקה ותרגול תחת עינו הפקוחה. הקושי העיקרי היה להיפטר מהתנועות הרעות שאימצתי משך שנים ארוכות. התהליך הוכתר בהצלחה, הגב והצוואר שלי אסירי תודה בכל יום מחדש. נכון, מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא, אבל בדיעבד, הייתי שמח לו למדתי שחייה בשלב מוקדם בהרבה.

אקפוץ כעת לנושא אחר והוא מיומנויות ניהול. כמי שניהל פרויקטים ואנשים שנים רבות וניהל ו/או הדריך ו/או אימן עשרות אם לא מאות מנהלים, אני יכול לנהל סטטיסטיקה מכובדת למדי שמראה שמרבית המנהלים בתעשייה (זה בולט בעיקר בתעשיית ההייטק אבל לא רק שם) מתחילים לנהל ללא הכשרה ניהולית. רמת ההשקעה בפיתוח מנהלים ורכישת מיומנויות ניהול עולה בהדרגה רק לאחר שנים של ניהול פעיל. הגישה של "נזרוק אותם למים, הם ילמדו לנהל" מקובלת לגבי רוב המנהלים הצעירים בתחילת דרכם. ואכן, אותם מנהלים צעירים שקודמו לתפקידם הניהולי הראשון לאחר שהצטיינו כאנשי מקצוע, לומדים לשרוד. הם עובדים קשה והרבה, מתקנים טעויות שאפשר היה למנוע ומגיעים ברוב המקרים למטרה "קצת" באיחור ועם "קצת" גלישה בתקציב ועם הלשון בחוץ. בדרך הם הזניחו את המשפחה, בן/בת הזוג והחברים והתעמתו/רבו הרבה אנשים- עובדים, בוסים, עמיתים, לקוחות, ספקים ועוד.

ראינו שלא לומדים לשחות לא בעזרת לימוד תאוריה בלבד ולא באמצעות "זריקה למים" אלא בשילוב של תאוריה, התנסות, תרגול והנחייה. מה לגבי ניהול?

אגב, הלקח נכון לתחומים רבים בחיים. האם הייתם מפקידים את ההגה בידיים של מי שלמד נהיגה דרך האינטרנט? או לחילופין- האם הייתם יושבים רגועים לצד נהג שלא למד נהיגה?

אני שומע לעיתים קרובות ממנהלים צעירים שהם נזרקו למים וכפיצוי הם קוראים מפעם לפעם באינטרנט מאמרים הקשורים לניהול. זה נחמד אבל עלול להתגלות כלימוד שחייה בהתכתבות. ניהול הוא מקצוע שכדי להצליח בו אנו זקוקים למיומנויות ניהול רבות שיש ללמוד ולתרגל. מקובל לחלק את מיומנויות הניהול  ל"רכות" (אישיות ובינאישיות) ו"קשות" (אנליטיות, משימתיות, שדורשות ידע מקצועי בתחום הפעילות הספציפית). למעשה, כל פעילות של מנהל דורשת לשלב גם מיומנויות ניהול רכות וגם קשות ולכן חשוב לפתח את שני התחומים כבר בשלבים המוקדמים של הקריירה הניהולית.

אימון מנהלים מקצועי הוא אחד הכלים היעילים ביותר לפיתוח מיומנויות ניהול, "קשות" ו"רכות". אימון מנהלים מתבצע במקביל להתנסות ניהולית (המנהלים כבר "במים"). את המנהלים מלווה מאמן אישי בכיר שהוא גם מנהל מנוסה שמכיר את התאוריה וגם חווה אותה על בשרו. אימון מנהלים ע"י מנהל/מאמן משלב אימון אישי עם לימוד והדרכה. אימון מנהלים אישי מקצועי עוסק גם בידע ניהולי כללי וגם בהבנת היכולות (והמגבלות) וההעדפות של כל מנהל אינדיבידואלי ופיתוח הסגנון הניהולי המתאים לו ביותר.

לא ארחיב כאן לגבי כל הנושאים בהם עוסקים במהלך אימון מנהלים מקצועי. לקריאה נוספת אתם מוזמנים  לקישור "אימון מנהלים". ובכל זאת, אני רוצה לציין נושא שעולה בכל אימון מנהלים, צעירים או בכירים- תקשורת בינאישית אפקטיבית, אסרטיביות. מנהלים נמצאים באינטראקציה בינאישית שוטפת עם מגוון רחב של אנשים בעלי תפקידים שונים. הצלחה או כישלון בתפקיד ניהולי הם במקרים רבים תוצאה ישירה של היכולת לקיים תקשורת בינאישית אסרטיבית עם כולם. לעיתים קרובות אסרטיביות היא פרמטר חשוב יותר מרמת הידע המקצועי. מחקרים רבים מראים שהצלחה בתפקידי ניהול קשורה לאסרטיביות יותר מאשר לממוצע ציונים או רמת משכל. אסרטיביות, אותו שביל זהב מופלא בין פסיביות ואגרסיביות, היא נושא שאפשר לפתח תוך שילוב של לימוד תאורטי, תרגול ופיתוח מיומנויות אישיות.

לסיכום, אימון מנהלים מקצועי מאפשר למנהלים לשלב כניסה למים עמוקים עם הנחייה, לימוד ופיתוח מיומנויות ניהול- "רכות" וקשות". לכולם לא מאוחר מדי ובכל זאת, כל המקדים צובר יתרון ומגדיל את סיכויי ההצלחה.

בהצלחה

יוסי וילנסקי - מאמן אישי מנוסה ומנהל בכיר. מתמחה באימון אישי לחיזוק ביטחון עצמי ואסרטיביות ובאימון מנהלים מקצועי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב