דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דילמת עוסק מורשה או חברה בעמ 

מאת    [ 23/01/2014 ]

מילים במאמר: 802   [ נצפה 2292 פעמים ]

עוסק מורשה

עוסק מורשה הינה צורת התאגדות הרושמת את העסק על שם בעלים יחיד, במידה וישנם 2 בעלים ויותר צורת ההתאגדות תקרא שותפות. במודל רישום זה העסק ירשם על שמו של הבעלים של העסק ומספר הזיהוי במשרדי המע"מ יהיה מספר תעודת הזהות של הבעלים. בהקמת עוסק מורשה הבעלים למעשה לוקח על עצמו (משפטית) את כלל חובות העסק החל מתשלום לספקים ועד אספקת מוצר/שירות ללקוחות. הכוונה היא שהבעלים של העסק חשוף במקרים כגון אלו שצוינו לעיל לתביעה משפטית אישית נגדו על מחדלי העסק.

 

חברה בע"מ

חברה בע"מ הינה צורת התאגדות הרושמת את העסק כישות משפטית עצמאית ברשם החברות, שם אותו עסק מקבל מספר חברה – "ח.פ”. לחברה יכולים להיות מספר בעלים, כאשר כל בעל חברה שולט בה באופן יחסי לשווי מניותיו. בעלי החברה יכולים למעשה לקבל משכורת חודשית כשכיר של העסק או למשוך דיבידנדים מרווחים עודפים. מעצם היותה ישות משפטית עצמאית חברה בע"מ נושאת בכלל החובות הקיימים על העסק כגון תביעה משפטית, תשלום חובות וכדומה. הכוונה היא שהבעלים של החברה למעשה מוגנים על ידי "מסך" משפטי הפוטר אותם מאחריות במקרים כנ"ל, פרט למקרים חריגים בהם בית משפט מאשר "הרמת מסך" החושפת את בעלי החברה לאחריות אישית.

 

כיצד מחליטים איזה צורת התאגדות לבחור בעת פתיחת עסק?

כעת שאנחנו מבינים מהי כל צורת התאגדות ניתן לבחון גורמים נוספים המבדילים בין 2 המודלים. ריכזנו מספר גורמים מרכזיים שיכולים להקל על בחינת ההחלטה:


    • 

    רווחי העסק

    כאשר מדובר ברווחיות העסק עיקרון היתרון לגודל בהחלט מהווה גורם משמעותי. בתור עוסק מורשה, כלל הרווחים של העסק, כפי שרשומים בדוח רווח או הפסד, יחוייבו לפי מדרגות מס מקובלות. לעומת זאת, רווחי חברה בע"מ יחוייבו בשיעור מס של 25% (מס חברות), יש לשים לב שמשכורת הבעלים תחוייב לפי מדרגות מס כמקובל. המשמעות היא שבמקרים של רווחים נמוכים שולי המס שישולם על ידי עוסק מורשה יהיו נמוכים מ-25% ולכן משתלמים יותר מחברה בע"מ ולהפך. נבחן את המקרה הבא כדוגמא: נניח עסק אשר פעל בשנת 2012 והשיג רווחים לפני מס בשווי 160,000 ש"ח. הבעלים של אותו עסק מושך לחשבונו האישי שכר של 100,000 ש"ח ומשאיר 60,000 ש"ח כמקור להשקעה ופעילות בעסק. במקרה של עוסק מורשה כלל ה-160,000 ש"ח יחוייבו לפי מדרגות מס בסכום של 23,497 ש"ח. כעת נבחן את אותו עסק במידה והיה חברה בע"מ, העסק ישלם 25% מס על 60,000 ש"ח שמושקעים בחברה ויתרת המס יחושב לפי מדרגות המס, כלומר 15,000 ש"ח על הרווח המושקע ו-11,465 ש"ח על הרווח האישי, סה"כ העסק ישלם 26,465 ש"ח מס הכנסה כחברה בע"מ. כפי שניתן לראות ישנו פער של כ-3000 ש"ח בין 2 סוגי ההתאגדות על אותו סכום כולל של רווח וחלוקתו.


    • 

    השקעה בעסק

    כפי שראינו בסעיף 1 (רווחי העסק) ישנו יתרון לגודל בנושא תשלום המס על רווחי העסק, לכן, עסק בעל צרכי השקעה גבוהים יותר יעדיף להיות חברה בע"מ ולא עוסק מורשה. הרי בעוסק מורשה ההשקעה תחוייב יחד עם הרווחים האישיים לפי מדרגות מס בעוד שבחברה בע"מ קיימת הפרדה בין השתיים ורווחים שיושקעו בעסק יחוייבו בשיעור מס של 25% בכל מקרה.

    בנוסף, במידה והאתם פועלים בחברה בע"מ חשוב לבדוק אפשרויות של השקעה בעסק דרך מסלולי הלוואות לעסקים שונות המאפשרות לעסק לנצל את יתרת המזומנים שלו בצורה טובה יותר.


    • 

    עלויות התאגדות ופעילות חשבונאית

    ישנו הבדל בדרישות הניהול החשבונאי של חברה בע"מ לעומת עוסק מורשה. עוסק מורשה נדרש להגיש דו"ח רווח או הפסד שנתי בלבד בעוד חברה בע"מ נדרשת בנוסף בהגשת דו"ח מאזן ודיווחים נוספים. העלות החשבונאית של חברה בע"מ עלולה להגיע עד 30,000 ש"ח בשנה, סכום גבוה יותר בצורה משמעותית מעוסק מורשה. לכן, מרבית העסקים בתחילת דרכם יעדיפו להרשם כעוסק מורשה בעוד שבהמשך הדרך כאשר גדלים ומתפתחים ישנו את רישומם לחברה בע"מ.

 

לסיכום, בחירת אופי התאגדות העסק כעוסק מורשה או חברה בע"מ מהווה החלטה לא פשוטה בעלת משמעויות משפטיות וכלכליות. כפי שניתן להסיק מהנ"ל פתיחת עוסק מורשה תהווה חלופה נוחה ומשתלמת יותר לעסק בתחילת דרכו או לעסק קטן בעל רווחים נמוכים, בעוד שחברה בע"מ תשתלם יותר לעסק גדול בעל רווחים גבוהים. נכון שבחירת האפיר הנכון מהווה החלטה לא קלה ולכן מומלץ להתייעץ בחברת ייעוץ עסקי המתמחה בתחומים אלו ויכולה לסייע לכם בקבלת ההחלטה הטובה והנכונה ביותר בשבילכם.

ערן רגב - כלכלן ראשי מוסמך במימון (MBA) מנועי צמיחה פתרונות מימון ופיתוח עסקי דוא"ל  eran@growth-engines.com אתר הבית www.growth-engines.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב