דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמשת החושים ככלי לפיתוח רעיונות יצירתיים 

מאת    [ 05/03/2008 ]

מילים במאמר: 414   [ נצפה 9622 פעמים ]

במאמר זה אציג דרך מקורית לפתח רעיונות חדשים. לעתים, האמצעים בהם אנו משתמשים באופן יום-יומי, באורח כמעט מובן מאליו, עשויים לשמש אותנו כמקור לרעיונות יצירתיים. דברי מכוונים לכך שניתן להשתמש בחמשת החושים - כלי התחושה והתקשורת העיקרי של בני האדם - לשם פיתוח דברים שאינם כה שגרתיים. רעיונות אלו מתאימים במיוחד לביטויים של יצירתיות בעיצוב מרחבים או חדרים, באירועים מיוחדים או מסיבות, בהדרכות כמובן, ובמגוון שימושים אחרים.
הנה האופן בו תוכלו להשתמש ביכולתכם הטבעיות ליצירת רעיונות. ראשית - חשבו על מוצר, מקום או אירוע. רשמו את כל החושים שמופעלים ומעורבים בחוויית המוצר, המקום או האירוע - ובאילו אופנים מופעלים החושים השונים. תוכלו להיעזר במפות מושגים (Mind Maps) לשם מיפוי זה.
 כעת - בצעו אחת מהפעולות הבאות (או כמה מהן):

1.      העצימו את החווייה החושית: בחרו אחת מחווייות החושים המעורבות בחוויית המוצר, המקום או האירוע, והעצימו אותה. חזקו את עוצמת המראה, גרמו לכך שהצלילים יהיו דומיננטיים יותר, המגע ברור וחד יותר, הטעם או הריח אינטנסיביים יותר.

דוגמאות: במוצרי מזון - סדרת מוצרים עם טעם וריח חזקים במיוחד, שיאפשרו לכנות את המוצרים בשמות המדגישים את חוויית האכילה וההנאה מהמוצר (מוצרי "Extreme"). בהדרכה - כתבו את המסר החשוב של ההדרכה באותיות ענק צבעוניות על הקירות או הריצפה.
 
2.      החליפו בין חושים: החליפו את החווייה של חוש אחד בחוש אחר. במקום בצלילים - השתמשו במילה כתובות (ראיה), או להיפך. במקום ראיה - תנו לאנשים לחוות דרך מגע, ובאופן דומה בחושים האחרים.

דוגמאות: מגוון משחקי ילדים משתשמים בעקרון זה כדי ל"אמן" את הילדים בחושים השונים (למשל - לנחש ע"י מישוש איזה חפץ מסתתר בקופסא). בהדרכה בנושא תקשורת - תוכלו למשל להנחות את המשתתפים לתקשר בכתיבה או סימנים במקום ע"י השמעת קולות, ולעבד את החווייה והתובנות לגבי תקשורת בהמשך.
 
3.      שלבו מספר חושים: השתמשו בכך על מנת לגרום לחווייה להיות טוטאלית והוליסטית יותר. גרמו לכך שבעת חווייה של המוצר, המקום או האירוע, מספר חושים מופעלים בו זמנית.

דוגמאות: חדר משחקים או מוזיאון בו כאשר נוגעים (=מגע) בקיר מושמע (=שמיעה) צליל נעים ומופעלים אורות צבעוניים (=ראיה), ואולי אפילו מופצים ריחות בחדר. בהדרכה - חשבו על דרכים לגרום למשתתפים בהדרכה לחוות את המסר בצורה רב חושית - למשל, כאשר מישהו מעלה רעיון יצירתי במיוחד בסדנת יצירתיות - תנו לו שוקולד ריחני ומתוק...
 
4.      נטרלו את אחד החושים: הוציאו את אחד החושים באופן קיצוני מהחוויה. בטלו אותו כליל או צמצמו אותו ככל האפשר.

דוגמאות: חוויית "דיאלוג בחשיכה" במוזיאון הילדים בחולון, במסגרתה חווים המבקרים מגוון חוויות יומיומיות - אך ללא חוש הראייה. בהדרכה - לאטום לחלק מהמשתתפים את האוזניים בהדרכה על מנת שיחדדו את יכולת ההבחנה שלהם בביטויי שפת הגוף ומשמעותה.

עמיר עליון הוא בעל ניסיון רב בתפקידי ניהול ופיתוח הדרכה, פיתוח מנהלים הן בחברות ייעוץ והן בחברות מסחריות ותעשייתיות. במשך מספר שנים נמנה על צוות שפיתח שיטה לפיתוח מיומנויות מגוונות בשילוב ייחודי של משחקי חשיבה. עמיר מתעניין במיוחד בנושא של יצירתיות וחדשנות מעשית. האתר שלו www.Best100Ideas.com, כולל ספר עם 100 רעיונות יצירתיים למצגות, עלון אלקטרוני חינם בנושא יצירתיות, מאמרים ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב