דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אחוזי נכות בפגיעות ראש סגורות 

מאת    [ 26/12/2013 ]

מילים במאמר: 538   [ נצפה 4221 פעמים ]

מקום בו חייל עובר פגיעת ראש סגורה מסוג טראומה שלאחר זעזוע מוח בזמן שרותו הצבאי , והפגיעה הותירה בו לקות אשר מגבילה את כושר פעולתו , הוא צריך להגיש תביעה לקצין התגמולים לצורך קבלת אחוזי נכות מאגף השיקום במשרד הביטחון.

היות שפגיעת ראש סגורה מסוג טראומה שלאחר זעזוע מוח היא בעיה כל כך נפוצה , והיות שמדובר בלקות כל כך מיוחדת , מאמר זה יעסוק בטראומה שלאחר זעזוע מוח , ודרכי היווצרותה כמו גם דרכי הטיפול בבעיה מיוחדת זו.

מה היא טראומה שלאחר זעזוע מוח

טראומה שלאחר זעזוע מוח הוא מצב בו המוח המרכזי עובר טלטלה , כתוצאה ממכה חבטה , אותה עובר הנפגע ,  יש אפשרות כי הנפגע יאבד הכרה או שהוא יהיה מטושטש הכרה. המיוחד בפגיעה זו היא שלמרות שהגולגולת נשארת שלמה , מכאן גם השם פגיעת ראש סגורה, חרף זאת עובר הנפגע פגיעה מאוד קשה אשר יש אפשרות כי זו תשפיע על מהלך חייו ואף תשנה אותו.

הסמנים של טראומה שלאחר זעזוע מוח

הסימנים של טראומה שלאחר זעזוע מוח הם בדרך כלל , קודם כל אירוע ממנו ניתן להבין כי הנפגע ספג חבטה / מכה , חזקה בראשו, המכה יכולה להיות מכה ישירה כגון חבטת מחבט בראש, או מכה שאיננה ישרה , קרי התהפכות רכב . בנוסף לאירוע בו עובר הנפגע חבטה קשה ביותר בראשו , ישנה אפשרות כי בהמשך הנפגע יסבול מסחרחורות , בחילות , תחושה של רצון להקיא , הפרעת שינה , הפרעות במצב הרוח , והפרעות זיכרון ,ירידה בריכוז . כל הסימנים יכולים להופיע בבת אחת , אף שחלקם יכולים גם להופיע עם הזמן , או להעלם עם הזמן.

קביעת נכות בנפגע הסובל מטראומה שלאחר זעזוע מוח

בעיקרון קיים בלבול בכל הנוגע לאבחון נפגעים הסובלים מטראומה שלאחר זעזוע מוח. יש להבין שהאבחון צריך להיעשות על ידי פסיכיאטר , אשר תפקידו לקבוע האם הנפגע סובל מטראומה שלאחר זעזוע מוח , בנקודה  זו יוער כי היות והתסמונת דומה במהותה לפוסט טראומה , היות והיא כוללת סוג של מרכיב פוסט טראומטי, יש בלבול מאוד רציני ביחס לקביעת האבחנה הנכונה אצל נפגעים אשר עברו טראומה שלאחר זעזוע מוח , ולעיתם נקבעות לגביהם אבחנות כגון דיכאון, ופוסט טראומה אשר לא בהכרח מייצגות נכונה את מצבם של הנפגעים  ומשפיעות על קביעת אחוזי הנכות כמו גם על הטיפול של אגף השיקום במשרד הביטחון בנפגעים אשר סובלים מטראומה שלאחר זעזוע מוח.

אחוזי הנכות אשר ניתנים לנפגעים הסובלים מטראומה לאחר זעזוע מוח

אחוזי  הנכות אשר ניתנים לנפגעים אשר סובלים מטראומה שלאחר זעזוע מוח ניתנים בהתאם לתקנה 29(11) , לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות. תקנה 29 (11) לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות היא תקנה מאוד מיוחדת.

תקנה זו הנה מיוחדת מאחר והיא כוללת בתוכה שני מרכיבים של נכות. בעיה מסוג טראומה שלאחר  זעזוע מוח יכולה לכלול בתוכה שני מרכיבים של נכות , או נכות שהיא קוגניטיבית או נכות שהיא פסיכיאטרית , אשר נובעת משינויים  באישיות. התקנה עצמה קובעת כי על הוועדה הרפואית לבדוק את הנפגע ולקבוע מה הם אחוזי הנכות אשר מגיעים לו , ביחס למגבלותיו הקוגניטיביות וביחס למגבלותיו הפסיכיאטריות . התקנה קובעת כי על הוועדה לתת לנפגע את אחוזי הנכות הגבוהים יותר אשר משקפים את מצבו ,לאומר או עבור הנכות הקוגניטיבית או עבור הנכות הפסיכיאטרית. יאמר עוד כי התקנה לא מאפשרת לתת לאותו נפגע אחוזי נכות בגין , פוסט טראומה, מחלת נפש כללית , וגם בגין נכות לפי סעיף 34 לתקנות הנכים מבחנים לקביעת דרגת נכות , נכות נפשית אשר נובעת מחבלה גופנית.  

עורך הדין גיא בית און מתמחה בייצוג של נכי צה"ל www.beiton-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב