דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דימוי עצמי של הגוף לעומת מציאות ההשמנה 

מאת    [ 03/03/2008 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 4858 פעמים ]

כול דבר נחקר היום בעולם ובכול הקשר. השמנה המונית אחד הנושאים המושכים תשומת לב הולכת וגדלה משום שיותר ויותר אנשים מאתרים אותה כתופעה שהולכת וגדלה. השמנה מתרחבת במהירות מדהימה ופוגעת בבריאות הציבור יותר מכול גורם אחר, כולל העישון. מתברר ששאלות שנשאלות במחקרים הן לעיתים בלתי צפויות. מה הם הגורמים לנזקי בריאות בהשמנה? ההשמנה עצמה או דימוי הגוף והציפיות שלנו להרזות?

על שאלות אלה מנסה לענות עבודה שתוצאותיה מתפרסמות בגיליון של מרץ השנה בביטאון היוקרתי American Journal of Public Health. ראשית, חשבו עורכי המחקר שרק בארה"ב גוזלת ההשמנה 7.000.000 שנות חיים פוריות בכול שנה על ידי תמותה טרם עת. צוות מדענים מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב מדווחים על 66% מאוכלוסיית מחקר של 150.000 איש שמעוניינים להוריד ממשקל גופם ואילו רק 26% לא רואים צורך בכך משום שסבורים שמשקלם מתאים להם ולא מעורר אצלם כול דאגה.

מתברר שבקבוצה זה של 26% באוכלוסייה רק ל- 41% משקל גוף תקין על פי מדידות BMI. 20% מהלא מוטרדים בעלי משקל יתר ו- 5% אנשים שמנים באופן חריג. כלומר, המחקר תומך בעובדה מוכרת לרובינו שלהערכה עצמית של הגוף תפקיד משמעותי.

כאשר חישבו החוקרים ימי מחלה חודשיים אצל אלו שאינם שלמים עם משקלם לעומת אלה הלא מוטרדים ממצב גופם, התברר שבאופן ממוצע אנשים אשר שלמים עם מצב גופם חולים פחות בשיעור של -25% לעומת אלה המוטרדים ממצב גופם. יש לציין שעל פי תוצאות המחקר,כמות ימי מחלה עבור סבל פיזי גדול אצל 'דאגנים' רק ב- 15% לעומת אלו שמבסוטים ממשקל גופם. סבל נפשי שפוקד אנשים שמאוכזבים ממצב הגוף על רקע של השמנה שכיח ב-36% מהמבסוטים.

בסיכום תוצאות המחקר ניסו המדענים לתת תשובה משוקללת לשאלות חמות מאוד העולות בדיון ציבורי בארה"ב בקשר להתפרצות אלימה של השמנה המונית. איך משפיע הדימוי השלילי של אנשים שמנים על חומרת ההשמנה שלהם ועל ריבוי מחלות מהם סובלים בעלי משקל עודף? מה התרומה של סטיגמה ציבורית המקשרת מצליחנות, יופי, מיניות ובריאות פיזית ונפשית לגוף חטוף ורזה? מה מידת האפליה כלפי אנשים הסובלים מהשמנה בזירה ציבורית, בעבודה ובבית?

מסקנות המחקר בתחום זה אינן מהפכניות. דימוי עצמי שלילי על מצב הגוף ותשוקה להוריד משקל מחמירים סבל פיזי ודכדוך נפשי יותר מהערכה אובייקטיבית של השמנה נמדדת על ידי BMI. מסקנות אלה ניתן כמובן לפרש בשני אופנים מנוגדים. אפשר להיאבק בסמליות חיובית של אנשים רזים בפרסומת, טלוויזיה או דפי עיתונות. אפשר לנהל מאבק נגד אפליית השמנים בקידום בעבודה, בספורט ובזכאות לביטוחים בריאותיים או לפאר יכולות שלהם בזוגיות. דומני, שניסיונות אלה היו וכשלו כי כול ניסיון שכזה הוא כמו ללחום בתחנות רוח.

מאידך אפשר להתייחס לממצא אחר שבמחקרים: התייחסות אובייקטיבית למשקל, למשל על ידי מדידה סדירה של BMI מקטינה השמנה וממזערת מחלות שכרוכות בה. יש להשמנה עיוותים נפשיים רבים אך זה לא מקורה- המאבק בהשמנה חייב מיקוד על עיקר שבו - תזונה לקויה ומשקל פיזי עודף. רק כך ניתן לעשות מפנה.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב