דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היערכות לשינויים במיסוי נאמנויות ב 2014 

מאת    [ 01/12/2013 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 2099 פעמים ]

הרפורמה במיסוי נאמנויות בינואר 2014 תשפיע ללא ספק על ישראלים רבים הנהנים מנאמנויות שונות. נאמנות הינה מערכת חוזית במסגרתו מעביר יוצר הנאמנות נכסים השייכים לו, לידי נאמן, במטרה שהנאמן ינהל את הנכסים לטובת אנשים אחרים, שהם הנהנים בנאמנות. הנאמן מתחייב המסגרת ההסכם בין הצדדים לטפל בנכסים לטובת הנהנים. קיימים סוגים שונים של נאמנויות, ובהתאם לכך כללי מיסוי שונים. בחוק ההסדרים לשנים 2013-2014 הוכרזה רפורמה ביחס למיסוי נאמנות אשר נוצרה על ידי תושב חוץ ואשר לה נהנים תושבי ישראל.  

החקיקה הוותיקה בעניין מיסוי הנאמנות שנכנסה לתוקף בשנת 2006, קבעה שלוש הטבות מס ייחודיות ביחס לנאמנות אשר נוצרה על ידי תושב חוץ כדלקמן:

(1) כאשר תושב חוץ מעביר נכסים וכספים לנאמנות לטובת תושב ישראל, לא יחול מיסוי שוטף בשל הפירות, לרבות ריבית, דיבידנד, שכר דירה וכדומה, שנצברים בנאמנות מחוץ לישראל.

(2) חלוקת כספים לנהנה הישראלי לא חייבת במס או בדיווח בעת החלוקה.

(3) אין חובת דיווח. 

אלא, שרשות המסים טענה כי הטבות המס בנאמנות יוצר תושב חוץ אשר לה נהנים ישראליים, נוצלו לרעה במקרים רבים על ידי תכנון מס בלתי לגיטימי, כאשר ישראלים העבירו דרך תושבים זרים הון לא מדווח שלהם לנאמנות לטובתם, כאשר השליטה בפועל על הנאמנות נתונה לנהנה הישראלי ולא לנאמן. בהתאם לכך, רשות המסים יזמה שינוי במיסוי הנאמנויות במסגרת חוק ההסדרים 2013-2014

החקיקה החדשה החל משנת 2014 משנה את ההסדר בעניין נאמנות יוצר תושב חוץ ומעתה, נאמנות יוצר תושב חוץ תיחשב רק נאמנות שבה גם היוצר וגם כל הנהנים הם תושבי חוץ. החקיקה החדשה משנת 2014גם הוסיפה סוג נאמנות חדש ? נאמנות נהנה תושב ישראל. נאמנות זו יכולה להיות נאמנות קרובים או שאינה נאמנות קרובים, כמפורט להלן. 

ביטול הפטור מדיווח על נאמנויות הוא השינוי המרכזי שישפיע על ישראלים רבים, ולפיכך כל הנהנים הישראלים בנאמנויות זרות יהיו חייבים לדווח על קיומן של הנאמנויות. מדובר בשינוי דרמטי, שכן חלק מהנאמנויות שידווחו עליהן בפעם הראשונה בשנת 2014, ייבדקו על ידי רשות המסים גם על השנים שלפני התיקון לחוק. ברגע שיצטברו הדיווחים על הנאמנויות כמתחייב מהתיקון לחוק, רשות המסים עשויה להחליט על נאמנויות שונות שהן לא עמדו בתנאים שבחוק טרם התיקון. רשות המסים עשויה במקרים כאלה להוציא שומה רטרואקטיבית לשנים שחלפו. 

תיקון נוסף בחקיקה החדשה יוצר סיווג חדש של נאמנות. החל מינואר 2104, כשהיוצר הוא תושב חוץ והנהנה הוא תושב ישראל, הנאמנות יכולה להיחשב כ"נאמנות קרובים", המאפשרת את דחיית החבות במס באחת משתי החלופות הבאות: אפשרות א - מיסוי שוטף מדי שנה וביחס לפירות הנאמנות בלבד בשיעור מס של 25%, כאשר החלוקה בפועל תהיה פטורה ממס בידי הנהנה; אפשרות ב - במועד החלוקה בעתיד לנהנה, יחול מס בשיעור של 30% בגין כספי החלוקה. 

לאור ביטול הסדר המס לגבי נאמנות יוצר תושב חוץ החל משנת 2014, עולה השאלה האם ניתן לחייב במס חלוקה מנאמנות קרובים הנובעת מרווחים שהופקו עד לתום שנת המס 2013, אם בוצעה בשנת המס 2014 או לאחריה? נראה כי רשות המסים תטען שניתן יהיה לחייב במס במקרה זה. מומלץ לפני שמחליטים כיצד לפעול ביחס לנאמנויות קיימות לקבל ייעוץ משפטי, ובמקרים מסוימים לפנות לרשות המסים כדי להגיע להסדר. עם זאת, קיימת גם אפשרות להסתמך על חוות דעת משפטית אשר תגן על הנאמנות.  

ד"ר אבי נוב, עו"ד, אחד המומחים הבולטים בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי. ד"ר נוב מייעץ בענייני מס מקומיים ובינלאומיים ובכלל זה תכנוני מס ליחידים וחברות, השגת אישורי מס מקדמיים, ייצוג מול רשויות המס, ניתוב הכנסות שמקורן בחו"ל לישראל בצורה היעילה ביותר, וכן מתן חוות דעת מקצועיות. ד"ר נוב עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, כולל מאמרים וחדשות מיסוי: www.IsraelTaxLaw.com ניתן לפנות לכותב במייל: avinov@bezeqint.net




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב