דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אין מה לאכול? אז למה יש כאן יותר מדי אנשים שמנים? 

מאת    [ 02/03/2008 ]

מילים במאמר: 586   [ נצפה 3516 פעמים ]

מסתבר כי מדינת מיסיסיפי אשר בארצות הברית, אשר סטטיסטית היא המדינה עם כמות האנשים הרעבים ביותר ללחם בארצות הברית והענייה ביותר, היא גם המדינה בה אחוזי השמנת יתר מסוכנת הם הגבוהים ביותר. לחלקכם זה נשמע אולי כמו בדיחה, אבל לא. זו היא המציאות. כך הם פני הדברים גם במקרה הזה.
כיצד אם כך?
הכתב ריצ'ארד לייק טוען כי זהו פרדוקס מוכר מאד בקהילה הרפואית, הגם שהוא נשמע למרביתנו כמופרך ולא הגיוני. כיצד יתכן שמדינה שבה אחוז ההכנסה לאדם הוא הנמוך ביותר מייצרת אנשים שמנים. האם אין קשר בין הכנסה כספית לבין היכולת לאכול?
ההסבר לתופעה הזו, עליה נכתב כבר רבות ומאמרים רבים ואתרי אינטרנט רבים דשים בה, הוא מעט מורכב אך הגיוני במיוחד.
מרבית האוכלוסיות החלשות מבחינת הכנסה אינן קונות מזון טרי בשל העלויות הגבוהות שלו ומפנות את אפיקי הצריכה שלהן למזונות אחרים, בעלי ערכים נמוכים יותר מבחינה תזונתית ומשמינים הרבה יותר.
מומחי תזונה יסבירו לכם כי זול יותר להאכיל משפחה גדולה באוכל עתיר קלוריות מעובד מאשר באוכל טרי. חטיפים עתירי שומן, בשרים מאיכות לא גבוהה, גם הם עם תכולת שומן רבה, פחמימות לבנות פשוטות הזמינות בפסטה, באורז ובלחמים זולים גם הם תורמים לצרה.
פיצה, היא אולי המאכל שיסביר את העניין הזה בצורה הטובה ביותר. היא גדולה, זולה, משביעה מאד והערכים הקלורים שלה, בעיקר כאשר היא אינה איכותית רעים במיוחד. תחליפי גבינה, בצק עבה מקמח לבן ורטבים עשירים בקלוריות, כל אלו הופכים אותה למוצר זול פשוט ועממי במיוחד, שהערכים התזונתיים שלו קטסטרופליים, ואוכלוסיות רבות ניזונות ממנו.
חבילת דגי סלמון טריים או קפואים, שהערך הקלורי שלהם שווה לזה שבפיצה, תעלה לפחות פי שניים, במקרה הטוב, מפיצה עם אותה כמות קלוריות.
את החוקיות הזו ניתן למצוא במזונות רבים בעלי ערכים תזונתיים דומים. בשר טחון שמן הוא זול יותר מבשר טחון רזה.
"מזון מהיר" הוא מונח תקשורתי הנועד לסמן לנו שאנו יכולים לאכול מהר ובזול, והמונח לא טורח לאזכר את העובדה שכמעט תמיד מדובר גם בערכים תזונתיים נמוכים ולא מספקים המתקשרים להגדרה הזו.
כשלושים אחוז מתושבי מיסיסיפי מוגדרים היום כבעלי משקל עודף ושיעור הצמיחה בבעלי משקל עודף בשנת 2006 היה הגבוה ביותר מבין תושבי מדינה זו, בהשוואה למדינות אחרות בארצות הברית, בעוד שהיא עדין מוגדרת במקום האחרון ברשימת בעלי ההכנסה לנפש בארצות הברית.
הכנסה מועטה אינה אומרת בעידן המודרני רעב, היא אומרת השמנת יתר. צריכה של מוצרים נחותים, עתירי שומן וקלוריות זולים וזמינים ומעט מאד ירקות ופירות טריים.
גם בארץ אנו רואים פעמים רבות משפחות מרובות ילדים, אשר הילדים בהן סובלים ממשקל עודף. ניתן להבחין בתופעה הזו בעיקר במגזר הדתי או הערבי בהן המשפחות הן פעמים רבות משפחות מרובות ילדים.
סל קניות, המורכב בעיקרו מפחמימות פשוטות, נדמה פעמים רבות כדרך הבטוחה להאכיל משפחות מרובות ילדים, אבל זו היא טעות נפוצה. אין צורך בתזונה עתירת פחמימות אל מול חלבונים על מנת לייצר את תחושת השובע הרצויה, אפשר לאזן את התזונה גם בתקציב נמוך.
אם גם אתם נמצאים במצב דומה, אין זה אומר שהמצב הזה הוא הכרחי, נסו להימנע מצריכה של מזון מוכן ובשרים מעובדים.
בשר הודו או עוף, שהם הבריאים ביותר, הם גם הזמינים ביותר בארץ וגם זולים באופן משמעותי מבשר בקר.
ארוחות מוכנות, חטיפי פחמימות לנשנוש וכל מה שהוא רחוק מבישול טבעי, הם הסכנה האמיתית.
אפשר גם בתקציב נמוך לאכול בריא אם מתכננים זאת היטב ואם נמנעים מאוכל מוכן וזול כמו שימורים וחטיפי בשר מעובדים עם תוספי מזון, דוגמת שניצלים מעובדים, או קציצות עם תוספי פחמימות באיכות נמוכה, הנמכרים בזול במדפי הסופר מרקט בארץ.
גם אם ידכם אינה משגת לקנות מזון טרי באיכויות מעולות, ניתן בתוך זמן קצר ללמוד מהו המזון העדיף לנו מתוך המבחר הקיים, בטווח הכיס שלנו, וזאת על ידי שמירה על עקרונות תזונתיים בסיסים והעדפה נכונה של סל הקניות לטובת מזון טרי אל מול מזון קפוא.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר - מלב"י, מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל: 03-5228088
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב