דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משמעותם של הצבעים והשפעתם על המיתוג העסקי שלנו 

מאת    [ 18/11/2013 ]

מילים במאמר: 1717   [ נצפה 3535 פעמים ]

במאמר הקודם עסקנו בחשיבות שיש לבחירת הצבע ולהתאמתו למסר העסקי שלנו. למדנו כיצד ליצור את התמהיל הנכון של הצבעים בעבודת המיתוג, וכיצד בעזרתם נוכל ליצור לעצמנו מסר מדויק ולעורר בקהלי היעד שלנו את הרגשות הנכונים שיאפשרו לנו להביא אותם דווקא לעסק שלנו. במאמר זה ננסה להביא בפניכם מידע העוסק במשמעות של כל צבע על פי מחקרים שונים שנערכו בעולם.

למרות שצבעים מעבירים תחושות שונות בקרב אנשים שונים, מראים המחקרים כי ישנו מכנה משותף בתחושות שמעוררים הצבעים בקרב רוב אוכלוסיית העולם. שימו לב – צבעים הנוצרים מערבוב של שני צבעים מאחדים בתוכם את התכונות של שניהם.

לבן:

ללבן תפקיד מיוחד בעולמנו. תרבויות שונות מייחסות ללבן כוחות שונים. המאפיין המאחד את כולם הוא עוצמתו של צבע זה. נוכל לקרוא ללבן צבע מיסטי. זהו צבע המזוהה מאוד עם שני קיצונים - האבל והחגיגיות לדוגמה: בתרבות המזרח מסמל הלבן את סיומו של מעגל החיים ותחילתו מחדש - גלגול נשמות. בטקסי האבל נעשה שימוש בלבן. הצבע הלבן הוא צבע אלוהי, המסמל רוחניות, מודעות והתגלות רוחנית ואילו העולם המערבי משתמש בלבן כסמל לניקיון, טוהר והתחדשות – כלות ביום חתונתן נוהגות ללבוש לבן כסמל להתחלה חדשה טהורה ובתולית.

הלבן מעורר בנו רוגע ושלווה אך יכול להיות מעיק, צועק ומסנוור באותה הנשימה, אך ככלל הלבן הוא צבע קליל אוורירי וקיצי. מעצבי אופנה משתמשים בו בדיוק מסיבות אלו.

בעולם העיצוב: הצבע הלבן הוא צבע קר ועל כן, מבליט כמעט כל צבע מה שהופך אותו לצבע ניטרלי מצוין להשקטת צבעוניות רבה, משדר את העוצמה שברכות, נתינה  ומגע.

הצבע הלבן מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: תקווה, שמחה, תמימות, רוגע, אופטימיות, ניקיון, טהרה, תמימות, אידיאליזם, אופטימיות, יושר, קדושה, תום...

 

שחור:

השחור הוא צבע בעל עוצמה וכוח. ממש כמו הצבע המנוגד שלו – הלבן, גם לו, מספר פרשנויות בתרבויות שונות בעולם. בתרבות המערב הוא מקושר לקונוטציות שליליות. מושגים כמו  "יום שחור", "נהיה לי שחור בעיניים" ועוד... מעידים על חיבור הצבע השחור לחלק השלילי בעולמנו.

מצד אחד, מקורה של תפישה הזו נובע מהעובדה שהשחור הוא צבעו של החושך ממנו פחדו הקדמונים פחד מוות. מהצד השני בשבטים האפריקאים מזוהה השחור עם ענני הגשם ולכן הוא מזוהה עם הצמיחה, השגשוג והחיים.

זהו צבע מאוד פופולארי בתחום האופנה מכיוון שהוא גורם לאנשים להראות רזים יותר. שחור הוא צבע אופנתי ונצחי,  אך הוא מסמל גם כניעה. בגדים שחורים יכולים להעניק לנו מראה כוחני מצד אחד אך בשימוש עם צבע נוסף הם יכולים ליצור תחושת של יוקרה, מכובדות ואיכות. עוצמה, אלגנטיות, מסתוריות, כבד, בסיסי, בולט, קלאסי, חזק, יקר, קסום, יוקרתי אלו חלק מהמסרים המתקבלים ע"י הצבע השחור.

בעולם העיצוב:  עלינו לקחת בחשבון שהשחור הוא צבע שיכול להבליט צבעים שבאים איתו במגע אולם בו בזמן, בשימוש לא מושכל הוא יכול להשתלט ולבלוע אותם. השחור הוא צבע עוצמתי ופופולארי המשדר סמכות וכוח לצד יוקרה קלאסית.

הצבע השחור מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: אבלות, פחד, קלאסיות, מכובדות, איום, עייפות, סגירות, עוצמה, כוחניות, ריחוק, איון, נוכחות, מסתורין...

 

אדום:

זהו צבע אמוציונאלי ממריץ ומלא אנרגיה. הוא משדר חיוניות, אומץ ובטחון עצמי. האדום הוא צבע עז וקיצוני.  אנשים שלובשים אדום נראים מרחוק ומייצרים נוכחות חזקה. זהו צבע מצוין לניהול משא ומתן.

בעולם העיצוב: הצבע האדום, מצוין לצורך שימת דגש או דרישה, הוא מסמל עבורנו את צבעה של האהבה אשר אוגדת בתוכה סערת רגשות, אמוציות ואנרגיה.

הצבע האדום מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: אהבה, חיות, תעוזה, תשוקה, אזהרה ממריץ ואנרגטי, אסרטיביות, תוקפנות, כוחניות, יצרי, קיצוני, מפחיד, מאיים, בטחון, אומץ, מוחצנות, ספונטניות, כנות...

 

כתום:

הצבע הכתום מעורר רגשית. מביא שמחה ואושר לחיים. הצבע הכתום עושה את זה בצורה הטובה ביותר. כמו כן – הכתום ידוע בתור צבע שמגביר את האקטיביות ויוצר אנרגיות וחיות.

בעולם העיצוב: זהו צבע דומיננטי וקשה להתאים אליו צבעים נוספים. השימוש בכתום ממריץ ומייצר אנרגיה וחיים. יש בו קיצוניות והוא נפלא לצורך יצירת תחושה של מכובדות מצד אחד ושובבות מצד שני (תלוי בגוון הנבחר). זהו צבע עוצמתי מצוין להעברת מסרים חיים ואנרגטיים זהו צבע המשדר חום לבביות וביתיות.  

הצבע הכתום מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: אנרגטי, בולט – בעל נוכחות, בעל תעוזה, מחוצף, צבע השפע, מעודד, נמרץ,  , אושר, , יוזם, זועף, עוין, בולט ומקפיץ, פתיחות, , עליצות, חוסר יציבות, ייחודי ונועז...

 

צהוב:

זהו הצבע העליז והקיצי ביותר בין מגוון הצבעים בעולמנו הוא מושך תשומת לב ונחשב לצבע של אופטימיות. הצהוב – צבעה של השמש יוצר סינוור כאשר משתמשים בו בכמויות גדולות. זהו צבע מלא חיים.

בעולם העיצוב: שימוש בצבע צהוב יוצר סקרנות ובהירות למחשבה עבור הזיכרון. צבע יעיל עבור למידה. אך קיימת סכנה של יצירת סינוור, חוסר ריכוז ובלבול כאשר משתמשים בו  במינון גבוה מידי.

הצבע הצהוב מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: אופטימי, זעפנות, עושר, ידע וחוכמה, מעודד ומשמח, מחמם את הלב, ישיר, מעשי, ממוקד, הערכה, עלול ליצור אי שקט, זרות ועויינות, עוזק בשיפור הזיכרון, ממריץ ומעורר...

 

ירוק:

שימוש בצבע הירוק גורם להרפיה של השרירים, עצבים ומחשבות הוא מסמל את הטבע. כלות בימי הביניים לבשו ירוק כסמל לפוריות. ירוק כהה הוא צבע גברי שמרני ומשדר עושר. זהו צבע ההתפתחות, הצמיחה והרעננות. הוא הצבע הקל ביותר עבור העיניים שלנו ויכול לשפר את הראיה.

בעולם העיצוב: זהו צבע פופולארי בעיצוב. ירוק הוא צבע מרגיע המשדר טריות, ראשוניות וחדשנות. הירוק על גווניו משמש אותנו ליצירת רעננות, צמיחה והתפתחות. הוא מנקה את האנרגיות בגוף ומאפשר התחדשות ותחושה של שלווה. צבע ירוק נותן לנו תחושה של איזון וחידוש אנרגיה.

הצבע הירוק מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: טריות ורעננות, שיתוף, בריאה ולידה, עושר, הכלה, חיבור, צמיחה והתפתחות, חדשנות והתחדשות, פתיחות, איזון, הליכה עם הזרם, שגרתיות, רוגע, חיבור לעצמי, סתגלנות, תמיכה, נדיבות, צניעות, אהבה ורומנטיקה...

 

כחול:

זהו אחד הצבעים הפופולאריים ביותר. הוא גורם לתגובה ההפוכה מהאדום בהיותו  שליו ומרגיע. כחול גורם לגוף, כחול גורם לגוף לייצר כימיקלים מרגיעים. יועצי אופנה ממליצים ללבוש כחול לראיונות עבודה מכיוון שהוא מסמל נאמנות. השפעותיו של הצבע הכחול משתנות בין גווניו הבהירים לבין גווניו הכהים.

בעולם העיצוב: הכחול יוצר רגיעה בתוך הסיפור. זהו צבע שמשדר אמינות וקצב אחר. איטי יותר, אך בטוח בעצמו. זהו צבע של רוגע ושלווה. בגוונים מסוימים הוא יכול להיות אפילו נטול חיים. הכחול הוא צבע של זרימה. הוא מייצג את העל טבעי והעל חושי. צבע גשמי ואלוהי. החיבור למה שאוניברסאלי הוא כחול.  מהצד השני הכחול הינו בעל עוצמה חזקה – עוצמת השקט. השימוש בצבע כחול כהה מחזק את האינטואיציה, דמיון, כוחות נפשיים ומגביר פנטזיות.

 

הצבע הכחול מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: 

כחול בהיר: רגוע, שקט נפשי, נאמן, כנה, מוריד סטרס, מרגיע, יצירתיות, נוקשות, בעל חוכמה וידע, אחריות, מניפולטיבי, שמרנות, מביא השראה, אמפטי, זהיר, בעל ידע, נחישות והחלטיות...

כחול כהה: מאזן ומרגיע פחדים וטראומות, אינטואיטיביות, יצירתיות , תומך ומגן, מקושר למיסטיקה, מחזק את צדו הימני של המוח, יוצר רוגע מבחינה פיזית, תקשורת והבנה...

 

סגול:

זהו צבע יצרי אך עם זאת בגווניו הבהירים יוצר סביבו רוגע ושלווה. הצבע הסגול מחבר אותנו לצד הרוחני המיסטי של היקום. הוא מחזק את הכישרונות והיצירתיות הטמונה בנו. צבע מלכותי. סגול פירושו יוקרה, עושר ותחכום. הוא מסמל נשיות ורומנטיות. זהו צבע מלא חיות ומסתורין.

בעולם העיצוב: השימוש בצבע הסגול נועד לתת לנו תחושה של טיהור וסגולה. הוא מצוין לצורך הכנסת רוך נשי, ומסתוריות.. עם זאת מכיוון שהוא לא צבע נפוץ בטבע, סגול נראה לפעמים מלאכותי ולכן יש להשתמש במינון מדויק שלא יפגע באמינותו של העיצוב. צבע זורם ואופטימי אך לא מתוק אלא משדר יציבות "אני כאן לתמיד". הסגול הוא צבע מאוד דומיננטי ולמרות זאת מקבל לידו כמעט כל צבע אחר. זהו צבע של נתינה וחום אנושי.

הצבע הסגול מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: ממלכתיות, קדושה, מסתורין, התפתחות, חיבור לעולם הרוח, חיבור ולעין השלישית, על חושי, רוך, אלגנטיות, עומק, מימוש, יצירתיות, עושר מנטלי, בעל השראה, התפתחות...

 

ורוד:

זהו צבע עשיר ומלא מתיקות. צבעה של היצירה. הוורוד יוצר השפעה על הנפש והוא טוב ליצירת אופטימיות ולהפגת הבדידות. זהו צבעה של האהבה האוניברסלית-קוסמית. הצבע הוורוד מסייע ליצירת תהליכי סליחה ואהבה.

בעולם העיצוב: בגוונים ושילובי צבע מסוימים הוורוד יכול לעורר חמיצות לכן יש להשתמש בו בזהירות ולשלבו נכון עם צבעים נוספים ולמצוא את נקודת האיזון המתאימה... זהו צבע מלא אופטימיות ותקווה. צבע של אהבה צבע נשי.

הצבע הוורוד מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: בטחון, שמחת חיים, גירוי, חושניות, עדינות, חברות, הגנה, תמיכה, נתינה, אופטימיות...

 

חום:

זהו צבעה של אמא אדמה, הריון ובריאה. החום משדר יציבות  ושורשיות. זהו צבע יצרי היוצר תחושת עטיפה וחום זהו צבע טבעי ומשדר מצד אחד פשטות ומצד שני יוקרה וגוונים מסויימים

בעולם העיצוב: זהו צבע מזין ומלא יצירתיות. בעל נוכחות חזקה בגווניו הכהים אך בגווניו הבהירים הוא עלול להיות אנמי ונטול אופי. השימוש בו בעיצוב מביא איתו תחושה טבעית, מקרבת ושורשית מחממת, טבעית וזורמת.

הצבע החום מייצג מגוון רחב של תכונות, רגשיות ופיזיות ומשפיע על האדם הן מבחינה התנהגותית והן מבחינה רגשית ופיזית כגון: מחובר לטבע, יצרי, אדמתי-מקובע,  בטוח, שלו, מעשי, שומר על השגרה, שעמום, בנאליות, נוקשה, תכליתי, ערמומי, יציב, בעל נוכחות, איתן, שורשי, חזק...  

הנה תרגיל קטן  שיסייע לכם לבדוק אילו רגשות מעוררים בכם הצבעים, מה שיסייע לכם לבחור לעצמכם את צבעי המותג שלכם:

1. ציירו ריבועים ומלאו אותם בצבע לדוגמא: ריבוע אדום, ריבוע כחול, ריבוע ירוק וכן הלאה...

2. עכשיו רשמו בסמוך לכל צבע אילו רגשות, טעמים וריחות מתעוררים בכם  כאשר אתם מתבוננים בכל צבע.

3. נסו למצוא אילו סיטואציות בחייכם עולים לכם לדמיון ונתחו מהו תמהיל הרגשות שהיה שם.

זכרו שלכל אדם יש קונוטציות שונות לצבעים השונים ולכן,  תוכלו לבצע תרגיל זה על אנשים שונים וללמוד כיצד משפיעים הצבעים על אנשים שונים. לפני שאתם ניגשים לבחור את הצבע ללוגו ולעבודות המיתוג השונות וודאו כי התאמתם את בחירתכם למסרים אותם אתם מעוניינים להעביר לקהלי היעד שלכם.

אנו ממליצים לכם לבצע תרגיל זה לאנשים שמהווים את קהל היעד שלכם, על מנת לקבל מדגם מייצג להשפעותיהם של הצבעים השונים בתחום זה.

ביצוע סקר שכזה יסייע לכם בבחירת צבעי המותג שלכם תוך ההבנה כיצד ישפיע צבע זה או אחר על קהלי היעד שלכם. 

נעמה סקגו-נאור


סטודיו Totem - ליווי עסקים בתהליכי מיתוג ושיווק


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב