ארץ הסלולר העולה - מדריך לשיווק סלולרי בהודו!
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

ארץ הסלולר העולה - מדריך לשיווק סלולרי בהודו! 

מאת    [ 13/11/2013 ]
מילים במאמר: 1351   [ נצפה 2656 פעמים ]

 
 

טבעו המקיף של תחום הטלפונים הניידים והשיווק הסלולרי כנמצא בכל מקום טומן בחובו הזדמנויות עסקיות רבות בתחום שיווק השותפים (ש"ש) בסלולר והשיווק האינטרנטי בפרט. אחת הארצות המבטיחות אך גם המאתגרות ביותר בבחינת השיווק הסלולרי הינה הודו, בה ניגע בסדרת המאמרים הבאה. אולם לפני שנחדור לעובי הקורה, הבה נסתכל על הנתונים הגולמיים בתחום ברחבי העולם:

1. נכון לשנת 2013 קיימים בהודו כ-2.4 מילארד משתמשי אינטרנט רשומים, מתוכם כ-1.5 מיליארד גולשים, העושים שימוש בטלפונים ניידים לצורך הגלישה באינטרנט.
2. בפחות משבע שנים חצה מספר משתמשי הסמרטפונים את את רף מיליארד המשתמשים לעומת כמליארד וחצי משתמשי PC
3. הזמן הממוצע לשימוש במכשירים ניידים לגלישה באינטרנט הגיע כבר לרמה של כ - 82 דקות ליום
4. פייסבוק חצתה את רף מיליארד הפעילים המשתמשים בחודש, מתוכם 819 מיליונים משתמשי סלולר; 41% מרווחי פייסבוק מגיעים ממשתמשים ניידים
5. 38% ממשתמשי האינטרנט בסין וכשבעים אחוז ממשתמשי האינטרנט במצרים משתתמשים רק בטלפון סלולרי לצורך הגלישה באינטרנט


ואם זה לא מספיק אז התחזיות צופות את ההתפתחויות הבאות בשנים הקרובות:


1. כמות הסמרטפונים צפויה לגדול ב-20% ולחצות את רף ה-2.2 מיליארד משתמשים עד שנת 2015
2. מכירות הטאבלטים צפויות לגדול עד 2015 ולהגיע לרף של 369 מיליון יחידות
3. אנדרואיד צפויה להשאיר את Windows מאחור כפלטפורמה העיקרית בתחום המחשבים בהיקף של 2.3 מיליארד יחידות
4. בארה"ב לבדה השיווק הסלולרי כמעט הכפיל את עצמו בשנה האחרונה וצפוי להמשיך ולהתפתח באותה המגמה והמומנטום


השוק ההודי - ארץ הסלולר העולה


ההצלחה של הודו בתחום המחשבים ועמדתה המהפכנית בכל הנוגע לתחום הסלורי היא די ידועה ושמה כבר הולך לפניה בכל העולם. אם זאת, בתחום השיווק הסלולרי, בין אם מדובר בשיווק בסלולר או בשיווק השותפים (ש"ש) המסורתי יותר, הודו אינה שוק קל לחדירה ודורשת מומחיות גדולה מצד המשווק. אם זאת, כאשר אנו ניגשים ועובדים נכון, השוק ההודי מהווה עבורנו שוק מדהים, שגם מציע רווחים נאים לצידו. בסדרת המאמרים הבאה, אנו נעסוק בשוק ההודי, נביא את התנתונים החשובים לגבי שוק זה, ונעמוד על טקטיקות ואסטרגיות חדירה לשוק זה. על מנת להבין מעט את הפוטנציאל הגלום בשוק ההודי, הבה נסבר את האזן בפרטים ובנתנוים הבאים:


1. בהודו קיימים כ-160 מיליוני משתמשי אינטרנט רשומים, מתוכם כ - 86 מיליון עושים שימוש באינטרנט במכשירים סלולריים
2. בשלוש עד ארבע השנים הקרובות גדל משתמשי האינטרנט על בסיס טכנולוגיית G3 ל-22 מיליון בערך
3. בהודו קיימים כ-36 מיליוני משתמשים בסמרטפונים לעומת כ - 60 מיליון משתמשי PC
4. 9% אחוז מדפי הרשת בהודו מותאמים ומגיעים מתחום הסלולר
5. למעלה מארבעים אחוז של חיפושי גוגל מתבצעים דרך מכשיר סלולרי
4. לינקדאין כרשת חברתית נמצאת במקום רביעי מבחינת השוק הסלולרי

זאת ועוד, הציביון הדמוגרפי של הודו מבחינת פילוח הגיל מגלה, שמרבית משתמשי הסלולרי נמצאים בטווח הגילאים של 15 עד 24, בעוד מרבית משתמשי ה - PC נמצאים בטווח הגילאים של 25 עד 34. לפילוח דמוגרפי זה של גיל יש כמובן השפעה רבה על סוג הקמפיינים, שאנו נעלה במדינה זו, והוא חשוב במיוחד בשלב התכנון של הקמפיין ועוד. הבנה של גיל חשובה הן בבחינת המסרים כמו גם מושאי השיווק המצעים ללקוחות בגיל זה. פרט חשוב נוסף שעלנו להביא בחשבון הוא סוג המכשירים, כאשר במובן זה ידם של הסמרטפונים ומערכות האנדרואיד נמצאת ללא עוררין על העליונה. מעבר לכך, האחוז הגדול של משתמשי הסלולר ככלי עיקרי לחיבור עם האינטרנט אינו רק מאפיין הודי או קשור בקשר הדוק לפילוח דמוגרפי כזה או אחר, אלא הוא למעשה מאפיין מרכזי ומוכר בכל המדינות המתפתחות והודו אינה שונה במובן זה.


שיווק שותפים (ש"ש) סלולרי בהודו - פלופורמות מתאימות ושטחי פרסום


מרבית המשווקים הישראלים מכירים כפלטפורמה של שטחי פרסום את באזזסיטי הקוריאנית, אולם כאן יש להבין כי באזזסיטי אינה תמיד הפלטפורמה המתאימה בכל שוק ושוק. דבר זה נכון על פי כמה וכמה בשוק מורכב ומאתגר כשוק ההודי, וההבנה בבחינת בחירה של פלטפורמת שטחי פרסום היא קריטית להצלחה. כאן עלינו להבין, שבחירה נכונה של פלטפורמה היא אבן דרך חשובה בהצלחת הקמפיין, והדבר נכון להודו כמו גם לכל מדינה אחרת. השוק ההודי מאופיין בשני פלטפורמות עיקריות גוגל (אדמוב) ואין-מובי. לשיטתנו המורכבות של השוק ההודי דורשת מאיתנו בחירה באחד מהפלטפורמות הללו עם עדיפות לאדמוב, כאשר גם פלטפורמת אין-מובי היא בחירה מצויינת. אם זאת, עבודה עם אדמוב דורשת מן המשווק ידע מקצועי מוכח, ולכן בתחילת הדרך העבודה בשתי הפלטפורמות המצויינות הללו אינה נחלת כלל המשווקים. פלטפורמות אחרות של קניית שטחי פרסום בהודו הינן Komil, Vserv, Networkplay, ו-Buzzcity. פלטפורמות כ - Vuclip ו - Vdopia הינן פלטפורמות ייעודיות ומתמחות בעיקר בתחומי הוידיאו בעוד פלטפורמות כ - Adnear או DelightCircle מתמחות במודלים עסקיים של שיווק אזורי.


מרבית השחקנים, אנו מדברים על השטח השיווקי - פרסומי של החברה, אך הנקודה המכרעת היא לא השטח - השיווקי פרסומי, אלא היכלות במיקוד ופילוח לעומת המטא ראייה. זאת ועוד, עבודה מובנית על בסיס מודלים נכונים מאפשרת הכנה נכונה של הקמפיין עוד בשלב של טרום העלתו, דרך פילוח ומיקוד מדוייק בעזרת מיקרו מודיעין נקודתי, וכלה בניהול נכון בשלבי ה - Post Click וייעול הקמפיין ומיצויו. אם ניקוח למשל את אדמוב של גוגל, אזי לא מדובר רק בפלטפורמה מתוחכמת, שהשימוש האפקטיבי ביותר בה דורש גם עבודת מודיעין תחרותי מדוקדקת, אלא למעשה השילוש של אדמוב, אדוורדס, ואדסנס מאפשר בשילוב המודיעין התחרותי הרצת קמפיינים מתקדמים וממוקדים ביותר לכל שוק ושוק ובעיקר לשווקים מורכבים כדוגמת השוק ההודי. מצד שני, פלטפורמה כדוגמת אין מובי מנגישה מידע רב אשר בשילוב עבודת המודיעין התחרותי מאפשרת קבלת תמונה רחבה ולמעשה איזון נכון בין מטא ראייה לבין מיקוד ופילוח מדוייק. לעומת שני פלטפורמות אלו Vserve לדוגמא מתבססת על מודל המשלב שיווק אזורי, נתוני פילוח דמוגרפי, הכנסתם הכלכלית של הצרכנים ועוד. משמעות הדבר אינה רק, שעלינו להבדיל באופן כללי בין פלטפורמה לפלטפורמה, אלא להתאימה גם לסוג הקמפיין והמודל עליו מבוסס השיווק שלנו.


המצעד ההודי של האפליקציות הנחשקות


מבחינת האפליקציות תחום המשחקים והאפליקציות של רשתות חברתיות הוא התחום המוביל בהודו, ולעומת תחומים אחרים, אפליקציות המשחקים והרשתות החברתיות הן לעין שיעור החזקות ביותר. זאת ועוד, בניגוד למדינות אחרות, ההודים מעדיפים דווקא אפליקציות ממדינות זרות, ולאו דווקא מורידים אפליקציות הודיות. למרות שהודו הינה מעצמת מחשבים ידועה, ייתכן שעובדה זו תמונה בכך, שהודים רבים דוברי אנגלית, ולכן השימוש באפליקציות מסוג זה קל הרבה יותר מבחינתם. מסיבה זו, האפשרויות הטובות ביותר מבחינת שיווק שותפים (ש"ש) ושיווק שותפים בסלולר הוא כמובן שני התחומים הללו, כלומר אפליקציות משחקים ואפליקציות של רשתות חברתיות. שני האפליקציות החזקות ביותר בתחום הרשתות החברתיות הן פייסבוק, אך כפי שאמרנו גם לינקדאין עומדת במקום הרביעי הגבוהה. זאת ועוד, תחום הוידיאו צובר אף הוא תאוצה, אך כאן מכיוון שמדובר בנישה בעלת ייחוד דמוגרפי - אזורי חזק, המודל לשיווק חייב להיות שונה מן המודלים של שיווק משחקים ואפליקציות, הרשתות החברתיות ומטבע הדברים הוא דורש גם התאמה פלטפורמות מתאימות של שטחי פרסום


חשוב גם לזכור שמודל הורדת האפליקציות ההודי מבסס על שני סוגי מודלים: מודל האפליקציה בתשלום ומודל הפרימיום, היינו הורדת אפליקציה בעלת תכונות מצומצמות ושדרוגה בתשלום לקבלה מלאה של התכונות. אם נרצה לאפיין מעט את שוק ההורדות ההודי בתשלום, אזי נוכל לומר אתהדברים הבאים:


1. אפל הוא שחקן קטן ביותר בהודו כאשר אנדרואיד לעומתו מחזיק בכתשעים אחוז מן השוק
2. כמות האפליקציות שהורדו מ - Google Play בהודו מוערכת בכ- 150 מיליון הורדות
3. כמות ההורדות מ - Aple Store מוערכת בכ-12 מיליון הורדות
4. כמות ההורדות בתשלום של אפל עומדת על כ - עשר אחוז בעוד באנדרואיד היא עומדת על 0.5 אחוז
5. המחיר הממוצע לאפליקציה בהודו עומדת על 100 INR

כמו כן, חשוב לזכור שהתחזיות מדברות על גידול צפוי של משתמשי אנדרואיד, שיגיע לרף של 240 מיליון עד שנת 2016. במקביל כמות האפליקציות הממוצעת שמוריד משתמש בהודו עומדת על כ - 35 אפליקציות לאדם. נתון זה לא עומד להשתנות גם בעקבות הגידול במשתמשי האנדרואיד. ברמה הארצית משמעות הדבר היא כשמונה מיליארד אפליקציות, שיורדו בהודו עד שנת 2016. זאת ועוד, מתוך 35 אפליקציות לאדם, רק שני אחוז מן האפליקציות ההלו הן בתשלום, והממוצע הוא כ - 52 INR למשתמש. זאת ועוד, אפליקציות המשחקים הוא מרכזי בעוגת מצעד האפליקציות המרכזיות בהודו. הדבר נכון הן לגבי משחקים בתשלום כמו גם אפליקציות משחקים חינמיות. כפי שציינו למעלה, גם בתחום זה ההעדפה המרכזית בשוק אליקציות המשחקים ההודי אינו רכישת אפליקציות מקומיות, כי אם דווקא אפליקציות זרות. לסיכום: כפי שראינו, השוק ההודי הוא שוק מבטיח ומעניין, אך אם זאת שוק שדורש מוחיות והבנה רבה לעיתים אפילו ברמת הדקויות. המאמר הזה הינו ראשון בסדרה של מאמרים לאנשי שיווק שותפים (ש"ש), בסלולר ובכלל, כמו גם למשווקים באינטרנט. במאמרים הבאים, אנו נפתח ומעמיק עוד יותר את הבנתנו בשוק ההודי, ונכסה אותו גם בבחינת הנושאים האחרים החשובים לשיווק גם כן.

יואב לוין


מייסד ומנהל משותף


מכללת ש"ש - האקדמיה לשיווק שותפים


אתר הבית: www.affiliateacademy.tk


מייל: info@affiliateacademy.tk

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב