דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגנת הקניין הרוחני כמחולל יזמות 

מאת    [ 27/10/2013 ]

מילים במאמר: 465   [ נצפה 3500 פעמים ]

"יצירת נוסח – פירושו: מתן צורה קבועה למחשבותיו ולהרגשותיו של הדור... יוצר הנוסח הספרותי מסיע לדורו, לבעלי הכישרון הבינוני שבדורו, לחשוב את מחשבותיהם ולהרגיש את הרגשותיהם. הוא מכניס לתוך רוחם ומסדר עליהם את עולמם הפנימי.  הוא המוציא את מעט הזהב מבדידי רוחם והוא המתיכו ל'מטבעות'".

[מתוך "יוצר הנוסח", מאת ח"נ ביאליק]

 

האם שוטטתם פעם בשוק מקומי בכפר במדינת עולם שלישי, המלא בעבודות יד "אותנטיות"? חשבתם פעם איך קרה שבשוק שכזה (שטרם התקלקל במזכרות לתיירים) הרוכלים מציעים את אותה סחורה המיוצרת שוב ושוב כבר מאות בשנים? תהיתם מדוע לא תמצאו שם שכלולים או חידושים של המוצרים הקיימים? ובכן, התשובה לכך כנראה טמונה בהיעדר תמריץ ליזום ולחדש. שכן, אומן שישקוד על שכלול עבודתו ויראה כי שכרו בעמלו – ימצא בתוך זמן קצר כנראה את חבריו האומנים מעתיקים את השכלול ומוציאים תחת ידם יצירה זהה. שוב נמצא בשוק רק את אותן יצירות ולא נמרץ את אותו אומן-חדשן. ומכאן, שלאף אחד מן האומנים של אותו הכפר אין את התמריץ הראוי ליזום ולחדש.

בשונה מאותו שוק אותנטי, החברה המודרנית השכילה להגן על יצירותיהם של ממציאים, אומנים ויוצרים אחרים – על-ידי הקניית זכויות של קניין ביצירות מעין-אלה, ובכך תמרצה אותם להמשיך לעשות-כן לטובתן של הקהילה והחברה. קניין שכזה על נכסים בלתי-מוחשיים ידוע כ"קניין רוחני". אחד השחקנים המרכזיים בעת המודרנית אשר סייעו לחולל את המהפיכה התעשייתית במאה ה-19 ולאחריה מהפיכת המידע בשלהי המאה ה-20, הינו ההכרה בזכויות הקניין הרוחני וההגנה המשפטית החזקה עליהן. החירות ליצור וליזום מצד אחד לא יכולה להיות שלמה בלא חוקי הגנת הקניין הרוחני מהצד השני, המעניקים ליוצרים זכויות בלעדיות על נכסים בלתי-מוחשיים בתחומים שונים, החל מספרות, אמנות, מוסיקה ועד המצאות וטכנולוגיה. בין הזכויות לקניין הרוחני נמנים בין היתר, הפטנט, סימן המסחר, זכות היוצרים, סוד מסחרי, מדגם וכיו"ב.

לפיכך, המצאתו של הקניין הרוחני, עיגונו בספר החוקים ואכיפתו בבתי המשפט המוסמכים לכך, מהווים אם-כן מחולל יזמות של ממש. הללו מגינים על עמלו של היוצר וגומלים לו באופן צודק והולם על השקעתו (לוק, 1690). הם מאפשרים ליוצר לשמור על השלמות האישיותית שלו כחלק מהאוטונומיה של הרצון הפרטי Radin, 1982)). בנוסף, הגנה על הקניין הרוחני מעניקה ליוצר או לבעליו מונופול על הרווח הכלכלי הפוטנציאלי הטמון ביצירה. הרווח הכלכלי והאישיותי שצומחים ליוצר משרתים לא רק את הפרט כי אם גם את הכלל. שכן, הגדלת הערך המוסף של הפרט יחד עם התמריץ ליזום ולחדש - מייצרים רווחה חברתית ומפתחים את הקהילה כולה (Landes & Posner, 1989).

מכאן שאחד ממחוללי היזמות הגדולים ביותר הינם ההגנה על הקניין הרוחני, המאפשרת ליוצרים לשקוד ולפתח יצירות חדשות, לזכות בבלעדיות עליהן המתורגמת לרווחה כלכלית, בין אם כיתרון מסחרי ובין אם כתמלוגים על-כך לכל הפחות, וזאת בלי החשש שיאבדו את היתרון התחרותי שלהם כיוצרים. ההגנה על הקניין הרוחני מאפשרת ליוצרים לזכות בתמורה על השקעת מרצם היזמי, לשמר את התמריץ ליזום, לחדש וליצור – ולכן, להגדיל את הרווחה החברתית. לפיכך, ההגנה על זכויות קניין רוחני היא תנאי לצמיחה ושגשוג של כל חברה מודרנית.

שלכם, ליאור אתגר   
מסמך זה אינו מהווה ייעוץ משפטי, אלא סקירה כללית בלבד של נושא המאמר. © כל הזכויות שמורות למחבר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב