דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גרפולוגיה בשרות החינוך ככלי אבחון נוסף לדיסגרפיה 

מאת    [ 01/03/2008 ]

מילים במאמר: 757   [ נצפה 8428 פעמים ]

גרפולוגיה בשרות החינוך ככלי אבחון נוסף לדיסגרפיה* 

להבעות גרפו-מוטוריות בכתב ידם של ילדים ערך רב. אבחונן עשוי לשמש כלי עזר חשוב לאיתורן והגדרתן של תגובות נפשיות והתנהגותיות שאינן באות לידי ביטוי מילולי.אבחונן של הבעות גרפו-מוטוריות שונות הוכיח את יעילותו. גם מורים שאינם מומחים בתחום הגרפולוגיה מסוגלים להבחין בשיבושים בכתב ידם של ילדים. איתור הקשיים מאפשר התערבות חינוכית נכונה, פנייה לייעוץ וטיפול נכון.

כתב ידו של הילד מתפתח באופן הדרגתי. הכתיבה נלמדת כמערכת סמלים תקניים על פי חוקים נלמדים ובלתי משתנים. ילד רוכש את הכתיבה במשך זמן קצוב, משחזר את הסמלים ומארגן אותם בהתאם לחוקים.עד סיום כיתה א' התנסה הילד בשרבוט חופשי וספונטאני (השלב הקדם קליגראפי), עתה מוטלת עליו משימה חדשה: להעתיק בדייקנות תבניות מוגדרות וברורות כיחידות מורכבות מאיברים קבועים. בהמשך הלמידה והתרגול הוא נדרש לזכור את הפרטים וההרכבים. השלב הסופי הוא הנכתב (השלב הקליגראפי).כושר הכתיבה התקנית מותנה בהבשלת המערכת המוטורית, שליטה בכיוון התנועה, הולכת קווים וצורות תקניות קבועות. שליטה זו הינה תוצאה של קואורדינציה מוטורית. רכישת הכתיבה היא פעילות משולבת של חשיבה, קריאה והזדהות נפשית. פעולת הכתיבה אינה פעולה טכנית  בלבד העומדת בפני עצמה. מיומנות הכתיבה היא חלק אורגני של האישיות כולה בשילוב קואורדינציה גופנית, זריזות וגמישות. בכתיבה יש גם הבעת כשרון, דמיון, כוח רצון והתפתחות אינטלקטואלית.

הגרפולוגית ז'קלין פג'ו טוענת שמרגע בו הילד מתחיל בתהליך הכתיבה התקנית, כתיבתו הולכת ומתארגנת בהדרגה, באופן ובקצב המתאימים לכושרו השכלי הגרפו-מוטורי, ליכולת ההסתגלות הסוציו פיקטיבית ולאופיו.בגיל 7 יודעים רוב הילדים לכתוב. הם מסוגלים לעצב מילים, לחבר משפטים ולהביע בכתב נושא בעל תוכן. בשלב זה כבר ניתן לערוך שקלול של סימני הכתב ולקבוע אם מדובר בכתב-יד שעונה על רמת הדרישות  המקובלת לאותו גיל ולאותה סביבה, או שמא נראים עיכובים בהתפתחותו, או סטיות שעוברות את גבולות הנורמה.בגיל 10 רוב הילדים מגיע לכתיבה תקנית וכתב היד הופך לחופשי ואישי יותר. התנועה הופכת גמישה ואיכות הקו מתייצבת.   

        ז' דה- אז'ורירגה פידו-פסיכיאטר ערך בשיתוף פסיכולוגים וגרפולוגים פרויקט מקיף (בין השנים 1964 - 1971), שכלל מחקר בנושא קשיי כתיבה של ילדים. ראשית המחקר עסק בגנטיקה של כתב היד. בהמשך סקרו את רמת כתיבתם של 700 תלמידים מגיל 6 עד 14. אחרי מספר שנים של סקירות, השוואות ומדידות, השיגו קנה מידה בדוק לאבחון סימנים של קשיי כתיבה הנובעים מגורמים שונים, הן ביחס לממוצע הנדרש על פי הגיל והן להערכת שכיחותו של כל פריט בגילאים השונים.אז'ורירגה וצוותו ערכו סולם של 25** סימנים. סולם זה מוסיף מידע משמעותי לגבי הערכת הבשלות הגראפית של הילד וכן נותן טווח של רמת הדיסגרפיה*** המצויה. זהו כלי עזר נוסף שיכול לשמש באבחון הילד הדיסגרפי.

קיימת חשיבות רבה לאבחון, מכיוון שליקויים ביכולת לכתוב באופן תקין הנם מכשלה משמעותית בתפקודו של הילד בחיי היומיום בבית הספר. לרוב קיים קשר בין ילד לקוי כתיבה שטרם אובחן וטופל לבין הצלחה בלימודים. גם ילד מחונן עשוי להיכשל בלימודיו אם הוא סובל מדיסגרפיה. ילד הסובל מליקוי בכתיבה כבר מראשית דרכו בבית הספר אינו מספיק להעתיק את הכתוב על הלוח, הכנת שיעורים ומשימות בבית מתמשכת שעות ארוכות. בהדרגתיות מפתח הילד התנגדות פנימית חזקה לכל מטלה של כתיבה ומפתח סימנים ראשונים של ילד מתקשה במסגרת הכיתה. רוב הילדים שבעיית הכתיבה שלהם לא זוהתה ולא טופלה מפתחים טקטיות של הישרדות.

ממחקר ארוך שנים שערך י. שתיל נמצא כי בכיתה רגילה בגילאים צעירים נמצאים לפחות 2 - 3 ילדים בעלי קשיים ניכרים בכתיבה. בנוסף להם, בכל כיתה ניתן לזהות לפחות 2 - 3 ילדים שמבצעים כנדרש את מטלות הכתיבה אך הכתיב שלהם מרושל, לא ברור ובלתי קריא. כך שבכיתה רגילה יש בין 4 ל- 6 ילדים הכותבים באופן לקוי ביותר, שהם 15% - 20% מכלל התלמידים. על פי תמונת מצב זו, הרי שבקנה מידה ארצי מדובר בעשרות אלפי תלמידים הסובלים מקשיי כתיבה, ברמה הפוגעת באופן ניכר בהישגיהם בלימודים.קיימת חשיבות רבה לאבחן את הדיסגראפיה בזמן בשל הצורך בהתערבות טיפולית שעליה להתמודד עם קשיי הכתיבה וכן לטפל במכלול בעיות אחרות הנלוות לקשיי כתיבה כמו תחושת תסכול, חוסר מוטיבציה, נגטיביזם ודימוי עצמי נמוך.

הגרפולוגיה בנישה זו לא באה לנתח כתבי יד של ילדים ולתת קווי אופי; כתב יד משתנה מעת לעת ומתעצב וקווי אופי וניתוח מעמיק יינתן רק בתום גיל ההתבגרות, הבשלות ועיצוב האישיות.תרומתו של אבחון גרפולוגי באיתור בעיה ספציפית כמו הדיסגרפיה מהווה עזרה למחנכים של הילד הסובל בתחום לימודי זה ולילד עצמו. האבחון יהיה בעל ערך רב ויאפשר התערבות חינוכית נכונה, ימנע תסכולים ויעניק כלים לעבודה נכונה עם הילד. 

 *  קשיי כתיבה וכתיב. קושי בלזכור ולשלוט אוטומטית ברצף של התנועות המוטוריות הנדרשות בכתיבת אותיות וספרות, זהו קושי שאינו בהתאמה ובהקשר לאינטליגנציה, זו השגיות נמוכה בלתי צפויה בהתייחס למיומנויות טובות אחרות אצל אותו אדם.

 **  במקור הסולם הוא בעל 30 סימנים, אך הותאם לשפה העברית והוא בעל 25 סימנים לאבחון בשפה העברית

 ***  דיסגרפיה חמורה;דיסגרפיה;חשוד בדיסגרפיה     ביבליוגרפיה 

1.        רצון, ח'., (2002), ילדים כותבים, קרית ביאליק, א"ח.

2.        שתיל, י'., (1993),  פסיכוגרפיה של הילד, רמות,תל-אביב

.3.        מודלינגר, א'., (1983), קשיי כתיבה: איתור, איבחון ודרכי טיפול, פועלים,תל-אביב.

4.        אריאן-גפני, צ'., (2000-2004). "גרפולוגיה ככלי אבחון". הרצאות, ירושלים.

5.        Undertading Dysgraphia by meluin D.Levin.M.D Regina G. Richard(1998)

 

חברוני אפרת
גרפולוגית מוסמכת
http://www.grapholog2u.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב