דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמשת הדיברות טרם ביצוע עסקה 

מאת    [ 01/10/2013 ]

מילים במאמר: 523   [ נצפה 2921 פעמים ]

אין זה סוד כי כל רוכש צריך להיות ער לכלל הסיכונים העומדים לפתחו טרם ביצוע כל עסקה מהותית.

להתקשרות בעסקה עשויה להיות השפעה רבה על הגורם המבקש להתקשר לצורך רכישת העסקה, בהיבטים רחבים, ובכללם: בנוגע לכספים שבידו, בנוגע לחובותיו כלפי הרגולטורים וכן בנוגע להתחייבויותיו כלפי גופים ממנים וכיוצ"ב.

לא מעט לקוחות, לרבות המנוסים שבהם, מצויים ערב כל עסקה במעין כאוס מחשבתי וניהולי ולעיתים פוסחים, שלא במכוון, על שרשרת הבדיקות שנכון וראוי לבצע טרם התקשרותם בעסקה.

ברשימה זו החלטנו לסייע, ולו במעט, ולספק מעין רשימת מכולת, שתסייע לכם לבחון מס' נקודות חשובות, טרם שתקבלו על עצמכם לבצע עסקה, עם כל הסיכונים והסיכויים שבה.

א.      כלל ראשון אותו יש לנקוט בראש ובראשונה, הינו בהגדרת היעדים והצרכים. לפי מיטב ניסיוננו, כל גוף או יחיד, חייב לקיים               הליכים הולמים לאפיון, להערכה ולהגדרה של העסקות אותם הוא מחפש. ראו לדוגמא בקישור הבא

נדגיש: עצה זו נכונה הן לגוף עסקי והן לאדם פרטי (כמו זה המבקש לרכוש דירה למשפחתו). שניהם צריכים לעסוק בהגדרת היעדים והצרכים שלהם (סך השקעה, מיקום, היקף השימוש בהון עצמי, שיעור המימון ועוד ועוד) טרם שיתחילו באיתור העסקה הספיציפית.

ב.      השלב הבא הינו באיתור העסקות העומדות בקריטריונים שהצבתם לעצמכם, על דרך של שלילת העסקות המצויות מתחום לטווח          שהוגדר על ידכם מראש.

ג.       עם זיהוי העסקה הרלוונטית, נכון יהיה לבצע הערכה וניהול סיכונים, בהתייעצות עם אנשי מקצוע מהימנים, טרם קבלת                      התחייבויות ראשוניות.

נדגיש: אין לוותר על ההתייעצויות הנדרשות בהקשר זה. מומלץ מאוד לא להיכנס לעסקה משמעותית שאין לכם את הזמן הנאות להעריכה ולהיערך לקראתה.

מובן שאנשי המקצוע הרלוונטיים עשויים להיות ממגוון תחומים: המשפטי, האדריכלי, התכנוני, ההנדסי וכו' - הכל בהתאם למאפייני העסקה.

ד.      ככל המדובר בשותפות או בתאגיד בו מחזיקים מס' בעלים, מומלץ מאוד לרכז את כל הנתונים והתהליכים שקדמו להתקשרות            ולתעד אותם. בכלל זה כוונתנו לנתונים שעמדו לנגד עיני המחליטים בעסקאות, ניתוחים שערכו, מסמכים ודוחות שהוגשו ודיונים            שנערכו

יואר כי המלצה זו נכונה גם בעת שמדובר בעסקה של אדם פרטי אחד. הדבר בהחלט יכול לסייע בלעשות סדר בנתונים.

ה.      לאחר ריכוז כל הנתונים יש לבצע בדיקת נאותות (Due-diligence) משפטית, על מנת לאפיין את העסקה ולנטר את העניינים          הדורשים בדיקה, ליבון, בירור נוסף של הנתונים וכיוצ"ב.

ו.        לאחר מכן, בהתאם לאפיוניה של העסקה, יש לבצע מס' הערכות נוסף. להלן מס' דוגמאות של הכנות והערכויות שכאלו:

ראשית, תוכנית עסקית מפורטת, הכוללת בדיקת כדאיות כלכלית בהתקשרות;

שנית, ניתוחי רגישות להנחות ולפרמטרים שעשויים להשפיע על התכנית העסקית;

שלישית, התייחסות לסיכונים שזוהו, לרבות סיכונים תפעוליים, לאמצעים לניהולם ולהפחתתם, ולתרחישים, בכללם תרחישי קיצון, המתייחסים לשינויים בגורמי סיכון עיקריים;

רביעית, מעקב אחר תוצאות ההתקשרות בפועל לעומת התחזיות, ובכלל זה איסוף, ניתוח ותיעוד מידע הנוגע לעסקה, מתחילת התקשרות ועד סופה;

חמישית, בחינת השפעת העסקה על הון התאגיד, תוך כדי ביצועה, ובחינה תוך כדי התקדמות בעסקה ובשים לב לפרמטרים שהוגדרו על ידכם מראש בהקשר זה בדבר מהו תמהיל ההון לעומת החוב (הלוואות) שנכון יהיה להעמיד לטובת רכישת העסקה

כתמיד, אנו לרשותכם לכל שאלה

עו"ד יובל ברכה רח' היצירה 29, בית גאון (מתחם הבורסה) רמת גן טל': 03-9016008, פקס': 03-9016009; yuvalb@yuvalb.org; עו"ד יובל ברכה נמנה על צמרת עורכי הדין בתחום העסקי מסחרי-אזרחי, ותחום הנדלן בכללם. עו"ד ברכה הינו בעל תואר ראשון במשפטים, עם התמחות עסקית ענפה וכן הינו בעל תואר שני במנהל עסקים (MBA). עו"ד ברכה משמש כבורר, קובל בלשכת עורכי הדין וכן הינו גם בעל תעודת מגשר מוסמך. עו"ד ברכה כיהן כמנהל מחלקת נדלן במשרד גדול ומוביל בתל אביב, ומאז הינו מלווה עם צוות משרדו בעלי עסקים, יזמים, תאגידים, יחידים וגופים אחרים בשלל עסקאות, חלקם מן המוכרים יותר במשק הישראלי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב