דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כאב פיזי הוא סימפטום 

מאת    [ 27/02/2008 ]

מילים במאמר: 657   [ נצפה 2642 פעמים ]

מי מאתנו לא מכיר את הרגשת ה''פרפרים בבטן'' לפני מבחן, לפני דייט ראשון, כשמשהו גורם לנו להתרגש עד כדי שהגוף מגיב בצורה פיזית בדופק מהיר, הזעה, לפעמים מלווה בתחושת יובש. זהו מצב שבו ההרגשה שלנו מייצרת סימפטומים פיזיים.
בחיינו אנו חווים מגוון עצום של גירויים. חלקם חיוביים, חלקם פחות. באותה הדרך שבה הזיכרון שלנו מזהה מידע כמו: שמות, פרצופים, מקומות וכד', כל תא ותא בגוף שלנו זוכר הרגשות וחוויות רגשיות.
החוויות הקשות אותן אנו עוברים במהלך חיינו יוצרות אצלנו חסימות ומחסומים, ואלו, אם הם לא מטופלים, עשויים לגרום לכאבים פיזיים שונים. לפעמים למקום בו צץ הכאב אין קשר ישיר לבעיה שנוצרה.
ברוב המקרים, כשכואב לנו משהו אנחנו הולכים לרופא לקבל טיפול בסימפטום ולא בבעיה עצמה. כשאנחנו מתלוננים באוזניי הרופא על כאב, הרופא בדרך כלל ממליץ על טיפול שיעביר את הכאב הספציפי שהועלה באוזניו ולא בשורש הבעיה. עזרת הרופא מורגשת מייד עם השפעת הטיפול המומלץ כגון: מנוחה, משכך כאבים, קורס אנטיביוטי, ואז הכאב לרוב עובר (למקום אחר!!). כשמטפלים בכאב שנוצר, בסימפטום, הוא יימצא דרך לצוץ שוב בצורה שונה או במקום אחר, וכשמטפלים בשורש הבעיה, מעלים את איכות החיים.

דוגמאות מהקליניקה:
1. אישה בשנות העשרים המאוחרות לחייה הגיעה לקבל טיפול רפלקסולוגי בעקבות כאבי בטן חזקים עד כדי פגיעה ממשית באיכות חייה. הכאב התחיל כעשר שנים לפני שנפגשנו. הוא מנע ממנה להתמיד בשגרת יומה, מנע ממנה להתגייס לצבא, ופגע בהתנהלות חייה בצורה קשה. לאורך זמן נפגע גם ערכה העצמי, דבר שהחליש אותה עד כדי ייאוש. לפני שהגיעה לטיפול היא עברה בדיקות מקיפות אצל רופאים שונים כדי לאתר את מקור הכאב, והבדיקות לא העלו שום ממצא שיכול להסביר את פשר הכאבים. הרופאים הפנו את האישה לייעוץ פסיכולוגי, וזאת החליטה שלא משם תבוא הישועה. לאחר זמן מה נפגשנו. במפגש הראשון נערך תשאול מקיף ונבנתה תמונה רחבה ככל שניתן. על סמך המידע שמסרה אובחנו קשיים בעיכול הדברים שקורים בחייה. מכאן, שכאבי הבטן הם ''בעיות עיכול'' ברובד הרגשי.
עוצמת החוויה הייתה כזו שגרמה לכאב. במקרה זה הכאב התקשר למקום האחראי על תהליך העיכול.
הטיפול התרכז במערכת העיכול, כדי להגביר את יכולת העיכול הרגשי, ספיגת החוויות החיוביות פנימה והוצאת הפסולת החוצה, ממש כמו בתהליך עיכול המזון.
העבודה התמקדה גם במערכת החיסון כדי להעלות את רמת התנגודת אצלה, ובכך לסייע לה לעמוד מול גורמים מחלישים וגורמי חולי שונים, ממש כמו תהליך יצירת תאי דם לבנים שתפקידם להגן על הגוף.
לאחר מספר מפגשים העידה אותה מטופלת על שיפור ניכר בתדירות הכאבים והן בעוצמתם.
בהמשך הטיפול כאבי הבטן הפכו ל ''מבקרים'' בתדירות נמוכה, אם בכלל.
עבדנו על בניית חוסן ויכולת עיבוד החוויות ובכך רכשה לעצמה כלים להתמודד עם הנקרה בדרכה. אני שמח לומר שהיום היא עובדת במשרה מלאה, לומדת, חיה את חייה באין מפריע וכאבי הבטן חלפו.

2.הורים של ילד מתבגר פנו אליי להתייעצות לגבי כאבי ראש המשתקים את בנם.הם סיפרו שהיו אצל רופא הילדים, וזה ערך בדיקות כלליות ומקיפות אשר בהן לא נמצא הגורם לכאב. בשיחה עם הילד נתגלתה לעיניי תמונה של ילד שסובל מקושי בהסתגלות לשינויים בחייו. המעבר מילדות לבגרות, ההתקרבות אל המין השני, והמעמד החברתי בבית ספרו ובכלל, גרמו אצלו לבלבול וללחץ. תחושות אלו נתנו אותותיהן בכאבי ראש ואף מיגרנות . הטיפול נעשה על גבי מערכת השלד והשרירים כדי לעזור לו להיות יותר ''זקוף'', לפתח עצמו למוצק יותר, לאסוף את עצמו ולגבש את דעותיו. כיוון שהכאב הראה עצמו בראש, גם המערכת העצבית הוכנסה לתוכנית העבודה.כך ניתן היה להקל על העומס ולהרגיע את המסלולים העצביים, על מנת שיוכלו להעביר את המידע בין החלקים השונים בגוף בדרך הטובה ביותר. לאחר מספר מפגשים, חייו של הילד נכנסו למסלול רגוע יותר. כאבי הראש הלכו ופחתו בהתאם ליכולתו להכיל את הגירויים בהם נתקל והשינויים אותם עבר. כאשר המידע זרם בתוכו בצורה חלקה, הצליח לעבד את חוויותיו בצורה יעילה. כישוריו החברתיים באו לידי ביטוי. מעמדו החברתי החל להתבסס. ביטחונו העצמי החל להתחזק ובעקבות התחזקותו נעלמו כאבי הראש.

דוגמאות אלו הן חלק קטן מאד לגירויים ולדברים שאנו נתקלים בהם במרוצת השנים. הרי כולנו התבגרנו ועברנו משברים. כולנו סוחבים רגשות וזיכרונות נעימים ונעימים פחות מעברנו. כולנו נקלעים בהווה למצבים שבוחנים אותנו ואת קצה היכולת שלנו. חשוב שנזכור שיש לנו אפשרות לשחרר את העכבות מהעבר, לשנות את חיינו ולהפוך אותם למה שאנו רוצים שיהיו.
עומר קיסרי- מטפל בכיר
יוצר ומנחה סדנאות
מנהל מטפלים בעם
http://www.metaplimbaam.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב