דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקידו של הנוטריון בהכנת צוואות וירושות 

מאת    [ 23/07/2013 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 2100 פעמים ]

אחד התפקידים אולי הכי חשובים והכי נפוצים של נוטריונים הוא במעורבותו בהליך עריכת צוואה. בתחום זה קיים חוק הנקרא חוק הירושה ולפיו נוטריון יכול במסגרת סמכויותיו לאשר עשיית צוואה וכן מוסמך לרשום "צוואה בפני רשות" המוכרת משפטית.

צוואה, כידוע, מהווה מסמך משפטי שבו מצווה אדם מה יקרה לרכושו שלו לאחר מותו. כאשר חותמים שני עדים על הצוואה אין צורך בחתימת עורך דין או נוטריון כל עוד בעל הצוואה נמצא בדעה צלולה.

אך כיוון שבהרבה מקרים ישנם הרבה מריבות, סכסוכים וחיכוחים בין היורשים לאחר מותו של אדם ולא פעם מגיעים הצדדים לדיון בבית המשפט, נמצא כי הפנייה לנוטריון בנושא במעמד עריכת הצוואה משמשת כפתרון יעיל ואף מונע למצבים רגישים אלה. במידה והצוואה חתומה על ידי נוטריון הערעור עליה לא יהיה קל. מבחינה חוקית לנוטריון מעמד גבוהה ובתי המשפט לא ממהר לערער על מסמך שנחתם על ידי נוטריון. לפיכך בכדי למנוע מריבות ומחלוקות עתידיות על הרכוש, הרבה מקפידים לחתום על הצוואה אצל נוטריון.

ירושות- החוק הבסיסי בנושא קובע כי כברירת מחדל, הרכוש והנכסים (נכסי דניידי ונדלן) של אדם כלולים בגדר עזבון שמשאיר המנוח והוא מוריש את הרכוש לבני משפחתו. בחוק הירושות שחוקקה הכנסת בשנת 1965 יש פירוט איך נעשית חלוקת הרכוש. במידה והיורשים רוצים לחלק את הרכוש לא כפי שמתואר בחוק עליהם לערוך צוואה ולחתום עליה אצל נוטריון. ככלל לצורך מניעת בעיות וקשיים העלולים להיווצר בעתיד, רצוי תמיד לחתום על הצוואה אצל נוטריון.

החוק מאפשר לחתום על צוואה כאשר ישנם שני עדים שלא נהנים מהצוואה. אך צוואות מסוג זה נבחנות לעומק כדי לבחון את אמינותם, תוכנם וזיהוי החתימות. כאשר מחתימים אדם על צוואה רגילה (לפני 2 עדים) זה פתוח לשאלות משפטיות שיכולות לצוץ ביום מין הימים במידה ויקום ויכוח על הצוואה. במקרה כזה, צוואה הנעשית בפני נוטריון זוכה להערכה גבוהה ולעיתים רחוקות בודקים את אמינותה.

ישנם מקרים שמבקש הצוואה אינו שולט בשפה המקומית של מבקשי שירותו, או להיפך. אך גם לכך ישנם חלופות .
(1.  לערוך צוואה בשפת האם ולצרף תרגום נוטריוני מדויק, חתימות רלוונטיות ולאשר את המסמך בפני נוטריון.
2. ) לעורך צוואה בשפה העברית תוך תרגומה בעל פה למצווה מילה במילה ע"י הנוטריון.
3. ) לערוך צוואה בשפת אימו של המצווה ולצרף תרגום של הצוואה.

כדי להגיש בקשה לצוואה או לצו ירושה יש ללכת ללשכת רשם הירושה שבאזור סמכותו. במקרה של תושב זר הבקשה תוגש בהתאם למקום נכסיו. הבקשה צריכה לכלול: אגרות, חתימות, תעודת פטירה, צוואה מקורית, הודעה לכל היורשים. את הבקשה מגישים בדלפק רשם הירושות. הטיפול נעשה על ידי מזכירות הרשם לענייני ירושה , והעתק של הבקשה מובא לבא כוח, היועץ המשפטי לממשלה במשרד האפוטרופוס הכללי לצורך בדיקה משפטית.

כל בקשה לצו ירושה מתפרסמת בעיתון יומי,כל המעוניין להתנגד לבקשה יעשה תוך 14 יום מתאריך הפרסום.תגובת של בא כוח היועץ המשפטי תינתן מהתאריך שמופיע על מדבקת הבקשה.

חיים ארוכים לכלנו...

מחפשים נוטריון? מאגר הנוטריונים המלא - NotaryIndex.co.il - מידע אודות כל הנוטריונים, בכל האיזורים עם כל השירותים הנוטריוניים בישראל | אינדקס נוטריונים מכיל אלפי עורכי דין- נוטריונים בישראל, עבור מגוון השירותים הנוטריוניים ובמגוון השפות הקיימות: תרגום נוטריוני, אישור אפוסטיל, אימות נוטריוני, יפויי כוח, נוטריון לנדל"ן, ועוד. | נוטריון עד הבית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב