דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שלאפשטודנה 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 652   [ נצפה 1496 פעמים ]

שלאפשטודנה

שינה טובה היא מפתח לאיכויות חיים ובריאות, אנשים הישנים שינה טובה ואיכותית נהנים מאיכות חיים טובה יותר מאשר אלו של עמיתיהם הישנים שינה קצרה וחטופה. אבל האם הם גם רזים יותר? ואם כן, עד כמה זה קשור לשינה איכותית וטובה. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה.

 

מחקר חדש אשר פורסם ב European Journal of Preventive Cardiology  קובע כי שינה של 7 שעות בלילה, מפחיתה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים (CVD) , וזאת בנוסף לסיכון נמוך יותר על רקע קיום אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית, תזונה בריאה, הימנעות מעישון ושתיית אלכוהול מתונה.

הנתון הזה מצטרף גם למחקר בריטי משנת 2008 שאישש נתונים דומים בקבוצת מחקר שכללה גם ילדים. הממצאים משני המחקרים גם יחד תומכים בעובדה כי אנשים שישנים טוב יותר ומקיימים אורח חיים בריא יותר הם לרוב גם אנשים עם מסת BMI  נמוכה יותר.

האם השינה עצמה תומכת בשמירה על משקל הנמוך?

לא בדיוק. אך יש לה השפעה עקיפה אדירה: שינה טובה מתקשרת לרוב עם איכות חיים גבוהה יותר של האדם: שעות עבודה פחות ארוכות ויותר זמן פנוי. גוף האדם, הוא תשתית היכולה לתפקד מספר מסוים של שעות עירות. מעבר לכך, השינה עצמה חיונית לאישוש המערכות המתפקדות שלו ול"צבירת  אנרגיה" אשר מסייעת לו לתפקוד ביום המחר.

הרפואה הסינית למשל מייחסת את השיוך של התפקוד שלנו והיצירתיות שלנו לכבד, אנשים רבים מרגישים שהם יצירתיים יותר בלילה, אך הכבד, כמו כל האברים, זקוק למנוחת הלילה שלו על מנת לתפקד היטב. אמנים רבים היוצרים בשעות הלילה מרגישים לאחר שנים של קיום אורח חיים שכזה שהאנרגיות היצירתיות "נגמרו" להם, הסיבה פשוטה, הם התישו את עצמם בדיוק בשעות בהן האיבר האחראי על היצירתיות על פי הרפואה הסינית, זקוק למנוחה....

השינה היא הגיון תפקודי פשוט, אנשים המקיימים אורח חיים מסודר, ממושמע ובעל סדר יום מסודר וארוחות מוקפדות נוטים לשמור על משקל תקין יותר.

מוסד השלאפשטודנה [שנת צהריים] המיתולוגי, הוא בעל השפעה חיוביות במיוחד על הגוף. שנת צהריים קצרה מסייעת לגוף לקבל את המנוחה לה הוא דרוש להמשך היום. בעידן החיים המודרני, מעטים מאד הם האנשים היכולים להתפנות לשינה שכזו. מרביתנו נמצאים במקומות עבודה תובעניים אשר אינם מאפשרים זאת, אך במקביל, נתונים מחקריים מצביעים על כך שתפוקתם של מרבית העובדים צונחת בלא פחות משמונים אחוזים! לאחר ארוחת הצהרים בכל מקומות העבודה.

העידן המודרני, "חיסל" את מינהג שנת הצהרים, אך לגוף האדם חוקיות משלו, וכאשר השינה נמנעת ממנו- הוא מגיב באיטיות של כל המערכות התפקודיות. מקומות עבודה מודרניים מתחילים להפנים זאת - לא בכדי משרדי גוגל בכל העולם מתגאים בחדרי המנוחה שלהם עבור העובדים. התובנה כי העובד זקוק לשינה על מנת להיות פרודוקטיבי מתחילה לחלחל אצל מעסיקים.

את אותה תובנה ניתן ליישם גם כעקרון חיים, שכן שינה תקינה תורמת לשמירה על משקל תקין והימנעות מהשמנת יתר קיצונית.

כאשר אנו ערים מעבר לנדרש, הגוף זקוק להזנה חלופית במקום השינה, רבים פונים לפיכך לצריכת מזון מיותר. אתם בוודאי מכירים את הביטוי, "לאכול משהו" או "להכניס משהו לפה בכדי לא להירדם"- כאן בדיוק טמונה הבעיה, כאשר אתם עייפים, אם אתם יכולים, לכו פשוט לישון. אל תעזרו במשקאות עתירי קפאין או במזון עתיר סוכרים בכדי להשאיר אתכם ערים. הגוף שלכם מאותת לכם משהו, וכאשר אתם נשארים ערים מעבר ליכולת שלכם, אתם צורכים מזון, לרוב עתיר קלוריות בשעות לא שגרתיות במקום להזין אותו בשינה.

כתוצאה מקיום אורח קלוקל, הנמנע מלספק מספר שעות שינה תקינות לגוף ומחליף אותן באכילה ספורדאית, "מובטחת" לכם עליה הדרגתית בטוחה במשקל....

הידעתם?

בעת השינה רמות הסוכר בגוף צונחות, הצורך שאתם מרגישים לאכול מיד לאחר שאתם מתעוררים משינה עמוקה קשור בכך.

מומלץ מאד לאכול ארוחה קלה בערב לפני השינה בכדי לסייע לגוף. ארוחה קלה כזו תמתן את הצורך שלכם לארוחה גדולה אחרי השינה. מומלץ גם לאכול ארוחה קטנה מיד כשאתם מתעוררים, זה מספק לגוף את האנרגיה והסוכר שחסר לו.

הרפואה הסינית דוגלת בארוחות בוקר מכיוון שהן לתפיסתה מספקות "צידה לדרך" ליום העבודה הארוך של האדם. בעידן המודרני זו עצה מדויקת ויעילה כך מסתבר.

כן, נסו לישון, וכמה שיותר. לשינה טובה סגולות תראפויטיות מוכחות על גוף האדם, והיא הצעד הראשון בשמירה על איכות חיים ומשקל תקין.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב