דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקופת ההתיישנות בתביעות רשלנות רפואית 

מאת    [ 08/07/2013 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 2973 פעמים ]

באופן כללי, התיישנות בגין נזקי גוף נכנסת לתוקף בתום 7 שנים מהיום בו התרחש האירוע עליו נשענת התביעה. תקופת ההתיישנות מצביעה על כך שאדם יכול להגיש תביעת רשלנות רפואית רק בטרם חלפו 7 שנים מהיום בו קרה הנזק הספציפי. במילים אחרות, תקופת ההתיישנות אינה מתחילה עם הגילוי של הנזק. לעומת זאת, בתביעות רשלנות רפואית ובמקרים בהם המטופל מגלה את הנזק רק לאחר מספר שנים, תקופת התיישנות אינה נספרת עם תחילתו הרפואית. רשלנות רפואית היא מהבחינה הזו נושא ייחודי הדורש התייחסות משפטית שונה. בתי המשפט מכירים בקושי לזהות את ההשלכות של רשלנות רפואית ולכן מתירים לניזוקים לספור את תקופת ההתיישנות רק מהרגע בו הם מגלים את הנזק. לדוגמא, אדם שעובר ניתוח ומגלה לאחר מספר שנים נזק הנגרם לו כתוצאה מהתרשלות יכול להגיש תביעה עד 7 שנים מאותו רגע. לעומתו, כל אדם אחר המגיש תביעה בגין נזקי גוף יכול ליהנות מתקופת התיישנות קצרה יותר הנספרת מהיום בו אירע האירוע עליו הוא מלין כלפי בית המשפט.

ההגבלה: פער מקסימאלי של 10 שנים בין גילוי הקשר הסיבתי להתרשלות

למרות ההקלה על הניזוקים בתביעות רשלנות רפואית, החוק עדיין מגדיר סוג מסוים של הגבלה. הפער המקסימאלי בין גילוי הקשר הסיבתי, בין ההתרשלות של הרופא לבין הנזק, לבין תחילת ההתרשלות עומד על 10 שנים. בנוסף, לא מעט מקרים המגיעים לטיפולו של עורך דין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית חושפים מצבים בהם המטופלים חותמים על מסמכים המקצרים את תקופת ההתיישנות. לא תמיד המסמכים הללו תקפים מבחינה משפטית, אך הם ללא ספק משפיעים לרעה על ניזוקים המעוניינים להגיש תביעות בגין רשלנות רפואית של מטפלים או מוסד רפואי.

לידה והיריון כמקרים יוצאי דופן בתביעות רשלנות רפואית

המקרים היחידים הנחשבים יוצאי דופן בהקשר של תקופת ההתיישנות בתביעות רשלנות רפואית הם לידה והיריון. בעניינים אלו הדין שונה היות והפגיעות מתרחשות כלפי קטינים. חוק ההתיישנות חל עליהם רק מהיום בו הם הופכים לבגירים ולכן הוא תוקף עד גיל 25. ילדים אשר סבלו מרשלנות רפואית בלידה למשל יכולים להגיש תביעת רשלנות רפואית בעצמם, מטעם ההורים או מטעם אפוטרופוס עד תום 7 שנים מהגיעם לגיל 18. הסיבה לתקופת שהות ארוכה זו היא ההכרה של בתי המשפט בכך שרוב ההורים כלל אינם מבינים את הקשר בין ההתרשלות לבין הפגיעה בילדיהם. המחוקק מתיר להורים את הזכות להגיש תביעת רשלנות רפואית ללא חשש מהתיישנות של המקרה. בין היתר, הפגיעות הנפוצות המביאות להגשת תביעות מן הסוג הזה מטעם הורים או ילדים שנפגעו בלידה הן שיתוק מוחין, פיגור שכלי ובעיות התפתחות.

לא כדאי להמתין

חשוב לזכור כי המתנה עם הגשת תביעת רשלנות רפואית היא לא מהלך המומלץ על ידי עורכי דין. למרות תקופת ההתיישנות הארוכה יחסית על רשלנות רפואית, עורכי דין מעדיפים לטפל בעניין מוקדם ככל האפשר. בחלוף השנים קשה למצוא ראיות התומכות בטענתם של הניזוקים לגבי רשלנות רפואית אשר לכאורה נגרמה להם. מלבד מקרים בהם מצליח התובע להוכיח היעדר רישום רפואי ולהעביר את נטל ההוכחה אל הנתבעים, בתי המשפט דורשים מהתובעים להראות את הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק. מסמכים רפואיים נוטים ללכת לאיבוד עם השנים ולא תמיד בתי המשפט מזהים בכך רשלנות רפואית מטעם הצוות או המוסד המטפל. ככל שהתביעה הופכת למסובכת וארוכה יותר, כך קטנים הסיכויים לקבלת פיצויים בשיעורים גבוהים מטעם בית המשפט.

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב