דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקרנה לרגל ותסמונת פיריפורמיס - Piriformis Syndrome 

מאת    [ 06/07/2013 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 4864 פעמים ]

תסמונת פיריפורמיסpiriformis syndrome היא מצב בו שריר הפיריפורמיס או בכינויו העברי, השריר האגסי, יוצר לחץ או איזשהו גירוי על העצב הסכיאטי. התוצאה עלולה להיות כאבים חזקים בישבן הקרנת כאב לרגל בעיקר לירך האחורית ובאופן כללי, תסמיני סכיאטיקה.

שריר פיריפורמיס

שריר זה הוא קטן, ממוקם בחלקו הפנימי של הישבן ויש לו חשיבות רבה. תחילתו היא בעצם העצה וסופו בזיז הגדול של ראש הירך. הוא מקושר לתנועת הירך ואחריותו העיקרית היא על סיבוב הירך החוצה. בנוסף, הוא תורם ליציבות שני המפרקים שהוא עובר דרכם, מפרק האגן ומפרק הירך. כמו כן, הוא קרוב מאוד למסלול של העצב הסכיאטי (אצל רוב האוכלוסייה עצב זה עובר מתחת לשריר ואילו אצל חלק מהאוכלוסייה הוא עובר ממש דרכו בין סיבי השריר).

הגורמים לתסמונת פיריפורמיס

בעצם בגלל קרבתו של השריר לעצב הסכיאטי כל שינוי בו עלול לגרות את העצב וליצור סכיאטיקה - Sciatica (דלקת העצב הסכיאטי). בגדול ניתן לומר כי מאמץ יתר הגורם  להתכווצות או התרחבות של השריר עלול להוביל לתסמונת פיריפורמיס. הכוונה במאמץ יתר של השריר הינה למשל לפעילות ספורטיבית מאומצת המתבצעת בישיבה (כמו רכיבה על אופניים, רכיבת סוסים ואפילו ישיבה על הארנק הנמצא בכיס האחורי של המכנס) וכו'. יתר על כן, ניתן לומר כי באורח החיים שהורגלנו אליו, לשבת רוב היום, שרירי העכוז מוחלשים וכך כל מאמץ שלהם עלול להסתיים בכאבים. בנוסף, יש הטוענים כי במקרים שהעצב הסכיאטי עובר דרך השריר עצמו הוא מועד ליותר פגיעות, אך זה לא הוכח.

סימפטומים

הסימפטומים של תסמונת פיריפורמיס כוללים תחושת כאב בגב התחתון, כאב בישבן וכאבים מוקרנים שמגיעים עד לחלק התחתון של הירך ואף לשוק. כמו כן, הכאבים עלולים להחריף עקב תנועות מסוימות של הירך כמו סיבובה החוצה. בנוסף יכולים להופיע סימפטומים נויירולוגים כמו איבוד תחושה בחלקים מסוימים של הרגל. לאוסף תסמינים אלה קוראים סכיאטיקה, למרות שלסכיאטיקה ישנם עוד גורמים מלבד תסמונת פיריפורמיס.

אבחון

ראשית יש צורך באבחנה מבדלת, כיוון שלכאבים סכיאטיים יכולים להיות עוד גורמים צריך קודם כל לשלול אותם. לצורך כך המטפל יעבור על ההיסטוריה הרפואית, איך זה קרה, מתי, יבחן את הגב, את טווחי התנועתיות של הרגליים ויבדוק האם תנועות מסוימות מכאיבות לכם יותר. לעיתים הרופא המטפל יפנה לביצוע  צילומי רנטגן והדמיות לצורך שלילת מצבים רפואיים נוספים.

אופן הטיפול

בדרך כלל זמן ההחלמה הוא מספר שבועות ולא מצריך התערבות כירורגית, תלוי כמובן בחומרת המצב. יחד עם זאת הכאבים גורמים לסבל רב, פגיעה בתפקוד היומיומי ותסכול. על כן זה מצב שצריך לטפל בו, ישנם רופאים שימליצו על תרופות מסוימות כמו נוגדי דלקת למיניהן בעוד שרופאים אחרים יעדיפו להימנע מהם. יחד עם זאת רוב המטפלים יסכימו כי מנוחה סבירה והימנעות מפעולות מאומצות של השריר מסייעים להחלמה. כמו כן, בשלב האקוטי מומלץ לבצע טיפולים של קומפרסים קרים, אך בשלב הכרוני דווקא חימום יעזור (יש להתייעץ במטפל מוסמך לצורך קבלת הנחיות מדויקות לטיפול בחום או בקור) וביצוע תרגילי מתיחה מותאמים, הרבה מטופלים מדווחים כי טיפולים משלימים כגון עיסויים רפואיים, שיקום תנועתי אורטופדי בגישת טריגר פוינט תראפי, דיקור מערבי/יבש, קינזיו טייפינג ועוד מסייעים להפיג את הכאב ומאפשרים חזרה לתפקוד מלא.

טיפול בכאבים והגבלות תנועה, דרך שיטות טיפול טבעיות המבוססות על הרפואה המערבית, מומחיות בגישות טיפול רפואי אינטגרטיבי כמו: שיקום תנועתי אורטופדי, טריגר פויינט,רכבות אנטומיות, דיקור יבש מערבי,  קינזיו טייפ ועיסוי רפואי ומשולב. שיקום תנועתי אורטופדי בכיר, התמחות בטיפול בספורטאים, קינזיו טייפינג עם התמחות בפציעות אורטופדיות ופציעות ספורט, מוסמך לטיפול בנשים בהריון. חבר בחברה הישראלית לרפואת שריר שלד, חבר באיגוד מקצועות העיסוי בישראל והלשכה למקצועות בריאות משלימים  RCP-M12959. www.yafimetapel.co.il    info@yafimetapel.co.il">target="_blank"> info@yafimetapel.co.il מטפל באזור כפר סבא  והמרכז




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב