דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קונפליקט = הדרך להצלחה 

מאת    [ 27/06/2013 ]

מילים במאמר: 810   [ נצפה 4252 פעמים ]

קונפליקטים בדרך כלל בלתי נמנעים. בחיינו אנו נתקלים ללא הרף ביריבויות, חוסר הסכמות בין שני צדדים, התנגשות של אינטרסים או ערכים אשר יכולים להצית קונפליקטים קטנים וגדולים מורכבים יותר או פחות שכמעט ולא ניתן למנוע אותם, לפחות לא בלי עבודה עצמית.
אנו יכולים למצוא את עצמנו בקונפליקט עם בני משפחה, חברים, שכנים בעלי עסקים וכל מי שאנו באים איתו בקשר כלשהו, בין קהילות, תרבויות, עמים ועוד.
כל אחד מאתנו גדל וחונך על פי ערכים מסוימים וכל אחד מאתנו מושפע מדעותיו מחשבותיו וההחלטות אשר קיבל בחייו לגבי התייחסויות אלו ואחרות על מגוון רחב של נושאים, אנו שונים מהאחר ומדעותיו, ערכיו ושאר מרכיביי אישיותו, שינוי זה בין דעות ערכים החלטות ומעשים מביא אותנו למצבי קונפליקט בנינו לבין אחרים.                                                                          קונפליקט לא חייב להיות על נושאים כבדי משקל, לא רק בנושאים כספיים עתירי ממון או גירושין בין בני זוג, אלא אפילו בנושאים הפשוטים שאנו נתקלים בהם בחיי היום יום, יכול להיות עם השכן שלא הסתדרנו על איך אנו רוצים לטפל בגינת בניין המגורים, או על רעשים בבניין וכו', זה יכול להיות עם בעל המכולת שלא הסתדרנו על נושא כספי זה או אחר, או אולי איש צוות בעבודה שאנו לא מסתדרים אתו.

מצב זה של קונפליקטים במהלך חיינו יכול להשפיע רבות על היחסים שלנו עם הסובבים אותנו ולא תמיד באופן שבו היינו רוצים, לא תמיד אנחנו יודעים איך לפתור אותם או רוצים לפתור אותם, אנו לא רוצים לפתור לא בגלל שחפצי ריב ומדון אנחנו אלא כי יש לנו כבוד שאנו לא מעוניינים להשפילו, כי יש לנו ערכים שאנו לא מוכנים לוותר עליהם, אינטרסים או כיווני פעולה ומחשבה שמנוגדים לאחר ולא רואים את הדרך לגשר בין הפערים.
האמת, שאנחנו מעדיפים ברוב המקרים להימנע מקונפליקט ע"י עקיפה שלו, אנו משתדלים שלא להתמודד עם הקונפליקטים כדי לא להימצא במקום קשה ומסובך יותר, שכן בבניין שירצה להציע דרך פעולה אחרת כיצד לנהל את עסקי הבניין ויראה כי הצעתו עלולה ליצור ויכוחים ומריבות ימנע מלהציע, שותפים בעסק יחשבו כמה פעמים לפני שיציעו דרכים חדשות לניהול או קידום העסק אם יחשבו שהצעות אלו יגרמו לוויכוחים ומריבות, במקרים רבים אנו מעדיפים להשאיר את המצב כמו שהוא ובלבד לא להגיע לחיכוך עם האחר, אפי' במקרים שעלול להיגרם לנו סבל כלשהו ואיכות חיינו עלולה להיפגע גם אז נשתדל להימנע מקונפליקטים כדי לא ליצור מריבות וחיכוכים, כי אנו בטוחים שאם נעיר את הקונפליקט זה יגרום למריבה גדולה יותר ואת זה אנחנו רוצים למנוע בכל מחיר.

האם זאת הדרך הנכונה? האם כך נצליח לבצע שינויים שיקדמו אותנו למטרות שאנו רוצים להשיג? האם נוותר על צרכינו בשביל שלא נגיע לחיכוכים עם הסובבים אותנו? האם זה נכון שקונפליקט יוביל אותנו רק לסכסוך או שיש דרך אחרת???
ואם היינו יודעים שקונפליקט יכול להוביל אותנו לשמירה וחיזוק היחסים הטובים עם הסובבים אותנו גם היינו עוקפים אותו? ומה אם פתרון הקונפליקט נותן לנו את האפשרות להתקדם בחיים הרבה יותר מאשר אם נמנע ממנו? איך בעל עסק היה מתייחס לקונפליקט אם הוא היה מבין שהקונפליקט יכול לגרום לעובדים לעבוד באווירה טובה ורגועה יותר ולספק עבודה טובה יותר?
האם במקרה כזה היינו מוותרים על הקונפליקט ומתחמקים ממנו?

קיימות גישות שונות איך צריך להתייחס לקונפליקט, בעבר קונפליקט היה נתפס כאיום, כמשהו שנצר בגלל מערכות יחסים לא תקינות וכמשהו שמפריע להמשך תקין של החברה, הקבוצה, המשפחה וכדו' ויש להסירו בכל מחיר.
גישה אחרת טענה כי קונפליקט הינו בלתי נמנע במערכות יחסים חברתיות ומשפחתיות וחייבים להתמודד אתו, ואם נעשה את זה בדרך הנכונה תוך כדי שיתוף פעולה אנו גם נפיק ממנו תועלת לקידום מערכות היחסים.
הגישה המודרנית והמקובלת כיום היא שהקונפליקט הינו מרכיב חיוני למערכות יחסים חברתיות ומשפחתיות ויש לעודדו, מערכת ללא קונפליקטים הינה מערכת מנוונת שסובלת מחוסר שינוי, התקדמות וחדשנות.
הגישה של ניהול קונפליקט בדרך של שיתוף פעולה נבחנה במחקרו של שריף (Sherif, 1958) אשר הדגים ע"י תחרות שביצע בין 2 קבוצות להשגת מטרה כאשר בין הקבוצות התפתחה תחרות קשה הכוללת יריבויות אמירות קשות בניהם וכו' אבל כאשר נתן בפני 2 הקבוצות מטרה שבשביל להשיג אותה היו צריכים לשתף פעולה ביחד, התברר שהצורך בשיתוף פעולה גרם לכך שהיריבות בניהם פחתה השיתוף פעולה גבר ואף נוצרו בניהם חברויות חדשות.
קונפליקט מאפשר לנו ע"י ניהול בדרך של שיתוף פעולה, התפתחות תקינה של מערכות יחסים, הזדמנות לצמוח וללמוד, להבין רגשות, קידום של תחרות בונה, ביקורת עצמית ובחינה ממשית של המציאות.
ישנם כיום מקומות עבודה רבים בעולם הפועלים על פי הגישה המודרנית ומעודדים קונפליקטים ודיונים על נושאים הקשורים בחברה ובין עובדיה ואף נעזרים בשרותם של מגשרים אשר מנהלים את הדיונים והקונפליקטים בדרך של שיתוף פעולה ויוצרים בכך תחרות בונה ומערכות יחסים תקינות יותר בין העובדים.

אנו אכן מעוניינים לשמור על היחסים שלנו והקשר הטוב עם הסובבים אותנו, וע"י התחמקות וויתור לבעיות והקונפליקטים שמסביב לא נעזור לשמירה ולחידוש שלהם אלא רק אם ננסה לגשר על הפערים ולפתור את הסכסוכים והמריבות בדרך של שיתוף פעולה נצליח לשמור ואף לחזק על הקשרים שלנו.

כותב המאמר הינו מגשר כללי ומשפחתי מוסמך מטעם ארגון CMS ובחסות י.נ.ר מרכז אקדמי ללימודי נישואין ומשפחה, מנחה הורים חינוכיים, חבר מגשרי סולחה פורטל הגישור הישראלי
אתר : http://bishnaimplus.co.il/
מייל : bishnaimplus@gmail.com
 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב