דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התמודדות עם כעסים על הורים, או איך לעזור לראובן דגן מסדרת הטלויזיה בטיפול 

מאת    [ 19/02/2008 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 4602 פעמים ]

סדרת הטלוויזיה 'בטיפול' אשר מציגה את ראובן דגן ומפגשיו עם מטופליו מעוררת שאלות מקצועיות רבות, ומעלה בי את המחשבה, כיצד אני, באמצעות שיטת המג'ן הייתי מתמודדת עם שאלות אלו.

אחד הנושאים שהוצגו בסדרה נוגע ליחסיו של ראובן עם אביו. יחסים שנקרעו על רקע עזיבת האב את הבית כאשר היה ראובן בן עשר. גם היום בשנות החמישים לחייו, כאשר אביו נמצא בבית אבות, לא מצליח ראובן להשתחרר מהכעס הרב האצור בתוכו. לכאורה הוא רוצה בכך, אך אינו מצליח להשתחרר מחוויות העבר שנצרבו במוחו ונחקקו בלבו.

נושא זה של כעסים וחשבונות עם הורים מצד אנשים בוגרים אשר בנו את חייהם בהצלחה, מוכר כמעט לכל מי שעוסק בטיפול בנפש האדם. ונשאלת השאלה כיצד ניתן לעשות זאת. יש מטפלים הגורסים שדיבור על העבר, ניסיון להבין מה קרה, כיצד ולמה - יוכל להביא ליותר השלמה וקבלה של ההורה, אולם פעמים רבות אין זה מצליח. המטופל נכנס בטיפול שוב ושוב לעמדת התגוננות, כעס והתנצחות עם ההורה והאשמות. העבודה שנעשית על ידי שיחה הינה קוגניטיבית ומפעילה את המודע ו'מגרדת' באיטיות את התת-מודע. דרך זו דורשת זמן רב ונכונות רבה מצד המטופל לגעת בפצע שנצרב בזיכרון הרגשי אשר מנהל אותו. המטופל מבין ברמה הקוגניטיבית שעליו להתנהג ולחשוב אחרת. אבל כאשר הוא נתקל באותו אדם או חושב עליו, הפצע הצרוב בזיכרון הרגשי הוא אשר מניע אותו לתגובה באותם רגעים. מכיוון שהזיכרון הרגשי צרוב כזיכרון שלילי, התגובה למצב תהיה שלילית ותוביל למעגל של תקיעות וחוסר מוצא.

הדרך שבה אני נוקטת במקרים אלו, ומבוססת על שיטת המג'ן הינה שונה. בשלב ראשון כשאדם פונה אלי עם מקרה כזה, אתמיר (אחליף) את הזיכרון הרגשי השלילי לחוויה אחרת אשר יניע אותו לתגובה חיובית אשר תעצים את חווית ההצלחה שלו בהתמודדות עם מפגש או מחשבה על הוריו. ההתמרה נעשית בכלים מגוונים אשר עובדים על הזיכרון הרגשי המצוי בתת המודע ולא במודע, סוג של היפנוזה עצמית. לאחר ביצוע ההתמרה עובר המטופל שלב וכאשר הוא ייפגש עם הוריו או יחשוב עליהם, החוויה הרגשית אשר תעלה בו תהיה חיובית והוא יחוש רגש חיובי כלפי הוריו. רגש אשר יובילו לחמלה ובשלב מאוחר יותר לקבלה וסליחה. הרגש החיובי ילך ויתעצם ותחושת הקבלה תיצרב בזיכרון הרגשי ובאופן זה הוא ישתחרר מרגש הכעס שמציף אותו כל אימת שהוא נזכר בהוריו ואינו מסוגל להתגבר על הכעס, על אף ההבנה שהוא נדרש לכך למען עצמו.

תהליך זה הינו חלק מתהליך של החייאת המג'ן (מנגנון גמישות נפשית – מנגנון ראשוני הקיים בכל אחד מאיתנו והתנוון במהלך השנים). החייאת המג'ן עוזרת למטופל לנטרל את ההפעלה האוטומטית של הזיכרון הרגשי השלילי (פרשנות סובייקטיבית לא מודעת) אשר מופעל בכל אדם מרגע התנוונות המג'ן. תהליך זה של החייאת המנגנון מנטרל אצל האדם תגובות לא רצוניות מזיכרון רגשי שלילי ומאפשר קשת תגובות יצירתיות והתנהלות חיובית ושונה למצבי חיים בתחומים שונים. חשוב להדגיש שכמעט בכל תגובה שלנו הזיכרון הרגשי (חיובי או שלילי) נכנס לפעולה ואין הדבר תלוי בנו. הפעלת המנגנון מאפשרת תגובה נקייה מהשפעות שליליות הנוצרות בזיכרון הרגשי בכל מהלך חיינו והוא אשר מנהל אותנו. אדם אשר המג'ן פועל אצלו מרגיש משוחרר על פי רצונותיו וצרכיו ואין הוא 'מנוהל' על ידי הזיכרון הרגשי השלילי בשל היכולת שלו לנטרל אותו ולעבור לפאזת ניהול עצמאית רגשית ואובייקטיבית הנכונה לסיטואציה בה הוא מצוי.

סיון בייבה - מפתחת שיטת המג'ן ומנהלת מרכז המג'ן



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב